اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950725158816108

باکوی امروز یا ایران دیروز؟

کد: 13950725158816108

https://goo.gl/QAu4Q1

، تهران , (اخبار رسمی): حس غریبی در شهر باکو برای ایرانیان است.اگر شما به باکو بروید با اینکه در سفر هستید اما حس می کنید در ایران هستید. دریایش که همان دریای خودمان است و هزاران اتفاق تاریخی ایرانی در این سرزمین اتفاق افتاده است.اما در عین حال چیز زیادی از جاذبه های گردشگری، منابع طبیعی و فرهنگ جدیدش نمی دانید.

باکوی امروز یا ایران دیروز؟

به گزارش اخبار رسمی به نقل ازروابط عمومی الی گشت ،باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است که بزرگترین شهر و بندر این کشور نیز محسوب می شود. این شهر بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره آب‌شوران قرار دارد و یکی از مناطق نفت‌خیز جهان بوده و پر جمعیت‌ترین و یکی از زیباترین شهرهای قفقاز می باشد. پارک‌های ساحلی بسیار و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا جذبه خاصی به این شهر داده‌ است. بخش قدیمی شهر باکو ، همراه با برج و حصار قلعه شهر به خوبی از سده‌های میانه بجا مانده و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانی است. در ابتدای سال 2003 بیش از 153 هزار نفر از آوارگان داخلی (ناشی از جنگ قره باغ) و هچنین 94 هزار نفر پناهنده خارجی در این شهر علاوه بر جمعیت اصلی زندگی می کردند.

موزه نظامی باکو

در سال 2007 در نشست وزرای فرهنگی اعضای سازمان کنفرانس اسلامی، باکو به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی برای سال 2009 اعلام شد. در سال 2000 بخش قدیمی باکو به علاوه سرای شروانشاهان (به ترکی آذربایجانی، شیروانشاهلار سارایی) و قلعه دختر به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. باکو دارای 11 منطقه شهری (اداری) من جمله بیناغدی، قاراداغ، نریمانف، عزیزبایف، نسیمی، صابونچی، نظامی، صبالی، ختایی، سوراخانی و یاسامال و 48 شهر من جمله شهرهای بنا شده در خلیج باکو، شهر صخره‌های نفتی یا نفت داشلاری که در دریا ساخته شده اند است.

 تاریخچه باکو

قدیمی ترین شواهد مستند باکو به قرن ششم میلادی برمی گردد و از آنجا که در آن زمان این سرزمین بخشی از شاهنشاهی‌های ایرانی بوده‌است، پیوند تاریخی با آنها دارد. پس از اینکه زمین لرزه بزرگی در قرن 12 میلادی شماخی پایتخت شروانشاهان را ویران نمود، آهسیتان ابتدا باکو را به عنوان پایتخت جدید انتخاب کرد. در زمان ساسانیان حضور و نفوذ عنصر ایرانی در کرانه‌های اران از تالش و باکو تا دربند بسیار چشمگیر بود. در دوره شروانشاهان، باکو بخشی از شروان شد. شروان همانند بقیه اران قسمتی از سرزمین آذربایجان محسوب نمی شد. آذربایجان به منطقه جنوب رود ارس گفته می‌شد. با تسلط ترک‌ های سلجوقی بر شروانشاهان در سده یازده میلادی، زبان منطقه کم کم ترکی شد. روندی که هنوز هم در جنوب این منطقه (تالش) ادامه دارد. با این روند، مردمی که زبان شان آسیانی و ایرانی بود به مرور ترک‌زبان شدند. باکو در سده‌های 14 و 15 پایتخت شیروانشاهان میلادی بود و سپس بخشی از ایران صفوی شد. حکومت عثمانی در قرن 16 میلادی طی دوره‌ای کوتاه به قسمت اعظم قفقاز از جمله باکو حاکم بود.

نادرشاه افشار توانست این قسمت از آران،گرجستان و منطقه ارمنستان فعلی را مجددا به ایران بازگرداند. در جنگ‌های ایران و روس در زمان فتحعلی شاه این ناحیه بر اساس عهدنامه گلستان و ترکمان چای از ایران جدا شد و به دست روس‌ها افتاد. باکو در اواخر قرن نوزدهم و دهه اول قرن بیستم از بزرگ‌ترین مناطق تولید نفت جهان بود.
قلعه دختر از آثار دوره ساسانی در شهر باکو است. این اثر تاریخی با 29،5 متر طول، 16 متر عرض و 6 طبقه که در دو دوره زمانی قرن 5 و 6 میلادی (آغاز ساخت مرحله اول) و قرن 12 (مرحله دوم) بنا شده است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این قلعه در روزگار کهن، نیایشگاه آناهیتا بوده و زرتشتیان به زیارت آن‌ می ‌رفته ‌اند. این قلعه در سال 1960 مرمت و در سال 1964 به موزه تبدیل شد. سازمان یونسکو در سال 2000 این بنا را در فهرست میراث جهانی ثبت  کرد.
ایچری شهر ارگ باکو  که بافت قدیم شهر باکو می باشد به تدریج ما بین قرون 11 تا 19 میلادی ساخته شد. این شهر محصور از دوران پارینه ‌سنگی تاکنون محل سکونت انسان بوده و فرهنگ و تمدن های مختلفی چون ساسانی، زرتشتی، شیروانی، ایرانی، عربی، عثمانی و روسی را در خود جای داده‌ است. این قسمت در شمال غربی خلیج باکو واقع شده و از دیدنی ترین مکان‌های شهر باکو بشمار می ‌رود و در سال 2000 میلادی در شمار میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. ایچری شهر دارای 23 محله، 2 کاروان سرا، 3 چشمه آب، میدان بازار و… است که البته جذاب‌ترین مکان آن قلعه دختر است.
پارک مفاخر باکو درواقع آرامگاه بزرگان و مفاخر آذربایجان است. دلیل نامگذاری آن به پارک مفاخر، سرسبزی و زیبایی بیش از حد این پارک است. مشاهیری چون حیدر علی‌اف، ابوالفضل ایلچی بیگ، رشید بهبودوف و شوکت علی‌اکبروا در این مکان به خاک سپرده شده اند. آرامگاه رشید بهبودوف جالب ترین موضوعی که ذهن بینندگان را به خود مشغول می‌کند. همچنین مجسمه‌های زیبایی از هر فرد بر سر مزارش قرار داده شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

الی گشت

آژانس هواپیمایی الی گشت فعالیت خود را از سال 1379 آغاز کرده است، در این سال ها همیشه رضایت کامل مسافران را مهمترین هدف خود قرار داده و با ارائه خدماتی با کیفیت و نو در زمینه خرید بلیط هواپیما، تور مسافرتی و رزرو هتل به مسافران و آژانس های همکار، توانسته در این صنعت پیشرو باشد. از طرفی با استقبال بالای مسافران به سرعت مسیرهای پروازی به نحوی گسترش پیدا کرده که امروزه در اکثر مسیرهای اصلی دارای بالاترین ظرفیت پروازی می باشد. شرکت الی گشت با قوی ترین زیر ساخت ها، بالاترین استاندارد ها و کامل ترین شبکه توزیع می کوشد تا همیشه بهترین خدمات را ارائه نماید و با بکارگیری نظرات سازنده اعضا و برقراری پایه های ارتباطی نوین با اعضا، کارگزاران، خطوط هوایی و راهنمایان، در مسیر هدف نهایی خود گام بردارد. ما هر چالش را فرصتی می دانیم و باور داریم جایگاه ما به عنوان شناخته شده ترین پیشگام در صنعت گردشگری به خوبی تثبیت شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی