اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950725158835700

با هدف گسترش مشاغل سبز امضا شد

تفاهم نامه سازمان محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید

کد: 13950725158835700

https://goo.gl/EwDcD2

، تهران , (اخبار رسمی): سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

تفاهم نامه سازمان محیط زیست و صندوق کارآفرین امید

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ، معصومه ابتکار ،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید ،با اشاره به تعریف مجموعه مشاغل سبز گفت: در شرایط فعلی بهترین فرصت را داریم تا مردم را در زمینه احیای تالاب‌ها و بهره وری اصولی و متناسب از اکوسیستم تالابی پای کار بیاوریم.
 
وی افزود:انعقاد این تفاهم نامه گامی مهم در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی است که امروزه بنگاه‌ها ، صندوق‌ها و بانک‌ها این رویکرد را اتخاذ می‌کنند.
 
ابتکار با بیان اینکه مسئله آب از جمله عواملی است که ممکن است محدود کننده توسعه و آینده ایران باشد، گفت: باید به طور جدی در این زمینه سرمایه گذاری کنیم. بنابراین اصلاح الگوی مصرف و توسعه نگاه زیست بومی به آب و همچنین جلب مشارکت مردم بومی برای آینده ایران امری حیاتی است. تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید به یکی از کلیدی ترین موضوعات کشور ما می‌پردازد و با مترقی‌ترین نگاه‌های جهانی تطابق دارد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این تفاهم نامه همراه با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، افزود: این تفاهم نامه همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال بومی، اهداف 17 گانه توسعه پایدار و بحث مدیریت زیست بومی و اهمیت دادن به زیست بوم‌های حساس و همچنین توافق نامه پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آمادگی کشور برای مقابله با بحث تغییر اقلیم و اهداف کنوانسیون تنوع زیستی است.
 
ابتکار با اشاره به اینکه تفاهم نامه مذکور با جهت گیری روز دنیا در مدیریت زیست بوم‌ها هماهنگی دارد، گفت: در زمینه ایجاد مشاغل سبز برای جوامع بومی حاشیه تالاب‌ها در سطح پایلوت کارهای خوبی انجام شده و مطالعات موثری صورت گرفته است. بنابراین وقت آن است که این طرح‌ها را در سطح فراگیر و در بحث حفاظت از تالاب‌ها اجرایی کنیم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احیای تالاب‌ها نشانه سلامت چرخه آب هر منطقه است تصریح کرد: به دنبال احیای یک تالاب، آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها، وضعیت خاک و کشاورزی منطقه بهبود پیدا می‌کند. بنابراین در این زمینه هدف بسیار مهم و فراگیری را مد نظر داریم.
 
ابتکار در ادامه با تاکید بر اینکه دولت یازدهم و رئیس جمهور روحانی نسبت به محیط زیست و تالاب‌ها توجه ویژه‌ای دارند گفت: دولت یازدهم علاوه بر اینکه خود را دولت محیط زیستی می‌داند رئیس جمهور بارها به اهمیت و جایگاه تالاب‌ها را در حفظ محیط زیست اشاره کرده است. مخصوصا در سفر به خوزستان به صراحت ضرورت احیای تالاب‌ها را مورد تاکید قرار دادند که این موضوع نگاه دقیق، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی رئیس جمهور را نشان می‌دهد و فرصتی را فراهم می‌کند که سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه احیای تالاب‌ها و بهره برداری اصولی از این اکوسیستم‌ها پیشروی کند.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همکاری‌های بین بخشی در این زمینه شکل گرفته است، ادامه داد: باید بخش‌های آب و کشاورزی نیز نسبت به محیط زیست و اولویت تالاب‌ها توجه و تلاش بیشتری نشان دهند. بنابراین در شرایط فعلی بهترین فرصت را داریم تا مردم را پای کار بیاوریم تا برای اصلاح الگوی کشت و آبیاری و ایجاد کسب و کارهای سازگار با محیط زیست حرکتی انجام دهیم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با همکاری وزارت کار مجموعه مشاغل سبز را تعریف کرده‌ایم گفت: بسیاری از این مشاغل با زندگی مردم در روستاها و مشاغل کشاورزی و دامداری و حفاظت و بهره برداری پایدار از طبیعت ارتباط دارد.
علاوه بر این رویکردهای خوبی در این زمینه در برنامه ششم لحاظ شده است که امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه نیز بتوانیم برای 12 تالاب و روستاییان و عشایر ساکن اطراف این مناطق و دامداران برنامه ریزی خوبی را انجام دهیم و قبل از شروع سال 96 گزارش خوبی را از این مرحله ارائه دهیم تا بتوانیم وارد مرحله بعدی شده و کارمان را در زمینه مشاغل سبز گسترش دهیم.
 
ابتکار همچنین با اشاره به احیای تالاب ورزقان به عنوان تنها تالاب آب شیرین خراسان رضوی افزود: از اسفند سال 94 تا اردیبهشت 95 این تالاب با همکاری مردم و سازمان حفاظت محیط زیست احیا شد که علاوه بر بازگشت پرندگان به این تالاب بحث گردشگری نیز رونق گرفت و معیشت مردم منطقه نیز برقرار شد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر اینکه سرمایه‌های اجتماعی و جوانان تحصیل کرده بسیاری در استان‌ها و مناطق مختلف کشور وجود دارد، گفت: این سرمایه اجتماعی آمادگی لازم را دارد تا با تأمین مالی وارد مشاغل سبز از جمله تصفیه خانه فاضلاب روستایی، بازیافت و ... شود.
 
اصغر نوراله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز در این مراسم گفت: طی انعقاد این تفاهم نامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید فرصت اشتغال برای اقوام محلی ایجاد می‌شود .
وی افزود: از جمله اهداف مهم صندوق کارآفرینی امید حمایت مالی از کسب و کار روستایی است. بنابراین وظیفه خود دانستیم تا در کنار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و در بحث تامین مالی برای ایجاد مشاغل در روستاها و بین جوامع محلی کمک رسان باشیم و در حفاظت از محیط زیست و احیای تالاب‌ها نقش خود را ایفا کنیم.
 
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در پایان تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر مطالعه مشاغل جایگزین و مشاغل سبز در بین جوامع محلی دست به کار ابتکاری زده است و مشاغل متناسب با اقلیم مناطق را پیشنهاد داده است. امیدواریم این کار به سایر عرصه‌های محیط زیستی نیز گسترش یابد. صندوق کارآفرینی امید با حمایت مالی از جوامع محلی به صورت قرض الحسنه به معیشت خانوارها کمک کرده و در حفاظت از محیط زیست نقش خود را ایفا می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

محیط زیست