اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950725159755648

وزیر ارتباطات عنوان کرد

اجرا دسترسی آزاد به اطلاعات در بستر دولت الکترونیک

کد: 13950725159755648

https://goo.gl/El8FuF

، تهران , (اخبار رسمی): محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: تا دو ماه آینده برای مراودات خرد شهروندان می توانند از موبایل خود به مانند کارت استفاده کنند.

اجرا دسترسی آزاد به اطلاعات در بستر دولت الکترونیک

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تاکنون تعریف خوبی از شبکه ملی اطلاعات به مردم ارایه نداده ایم،گفت:  با توجه به تمام آدرس هایی که در ایران است، در بستری نرم و با سرعت و امنیت قابل دسترسی برای شهروندان است و این مفهموم  شبکه ملی اطلاعات است.

وی افزود: نمونه عینی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 کشوراست که در بستری امن و با سرعت بالا قابل دسترس همگان  است. 
 وزیر ارتباطات افزود: هر سایتی که هاست و سرور آن در خارج از کشور است جزیی از شبکه ملی اطلاعات محسوب نمی شود و امکان دارد هزینه بیشتر و سرعت کمتری نیز  داشته باشد.
 دکتر واعظی ادامه داد: در شبکه ملی اطلاعات تمام اطلاعاتی که مردم به عنوان محتوا به آن نیاز دارند  در چهار مرکز تبادل قابل دسترسی است. تمام آدرس های داخل ایران در این شبکه قابل دسترس است. شبکه ملی اطلاعات یعنی، سرعت بالاتر، هزینه کمتر و امنیت بیشتر برای کاربران. 
 وی ادامه داد: شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی دو ماه وقت دارند تا بتوانند تجهیزات لازم برای تفکیک پهنای باند داخل و خارج را آماده کنند و هزینه ها را نیز برای مشترکان اعلام کنند.
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر موفقیت آمیز بودن طرح ترابردپذیری در کشور اظهار داشت: تاکنون 85 هزار نفر برای ترابرد پذیری اقدام کرده اند و در هفته های اول موفقیت طرح ترابردپذیری 12 درصد بود. 
واعظی گفت: تنها راهی که باعث می شود اپراتورها خدمات و کیفیت را بالا ببرند رقابت سالم است و رگولاتوری با اختیاراتی که در پروانه این اپراتورها وجود دارد می تواند اپراتوری را که به مردم سرویس با کیفیت ارایه ندهد جریمه کند.
وزیر ارتباطات در رتباط با اختلالات روز اول سایت سرشماری سازمان آمار اظهار داشت: : ارزیابی واحد کامپیوتر مرکز آمار بر این بود که امکانات آنها برای سرشماری کافی است ولی مراجعه بیش از حد انتظار مردم در روز اول باعث ترافیک زیادی در سایت شده بود. پس از آن با تمهیداتی که اندیشیده شد این مشکل رفع شد و تاکنون سایت دچار هیچ مشکلی نشده است. 
وی افزود:  تا به امروز 20 درصد خانوارها در سرشماری شرکت کرده اند و روز 24 مهر به تنهایی 5 درصد از خانوارها در سرشماری شرکت کردند و ایران با 20 درصد مشارکت دومین کشور بعد ژاپن در سرشماری اینترنتی بوده است.
واعظی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات یک پروژه بزرگ است که حدود 13 سال است که در حال انجام است. در گذشته مطالعاتی انجام شده بود و با کامل شدن این مطالعات توانستیم بستر لازم را ایجاد کنیم و در یک همکاری جمعی با کمیته های مختلف فاز اول را در هفته دولت افتتاح کردیم.

در حال حاضر برای فاز دوم در صدد رفع کمبودها هستیم و در بخش دیگری از فاز دوم شبکه چهارشنبه 28 مهر  در شهر قم به عنوان قطب تولید محتوای دینی و مذهبی دیتا سنتر جدیدی به عنوان یکی از مراکز جدید تبادل افتتاح می شود. پس  از آن در قدم های بعدی در استا ن های خوزستان و اصفهان نیز دو مرکز دیگر تبادل اطلاعات به عنوان راه اندازی می کنیم. در قدم های دیگر بعدی با تولید کنندگان محتوا ارتباط نزدیکتری برقرار کنیم تا مردم به هر نوع محتوایی در داخل دسترسی داشته باشند.
 واعظی گفت: از هفته دولت تاکنون هر کدام از شرکت هایی که به هر نحوه ای در تولید محتوا دخیل بوده اند ، اعلام کرده اند که در بستر شبکه ملی اطلاعات دو برابر یا بیشتر سرعت تولید محتوا داشته اند.
 وی گفت: بر اساس دستورات بخش اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی باید در تمام بسترها  وارد شود و امروز تمام تلاش ما بر این است که ساز و کاری را به وجود بیاوریم که همه در تولید محتوا دخیل بشوند زیرا دولت به تنهایی نمی تواند تولید محتوا کند. همانطور که می دانیم تولید محتوا برعهده مراکز دانشگاهی و مجموعه های  پژوهشی است. به عنوان مثال اگر  کتابخانه ملی با استفاده از پهنای باند و بر بستر شبکه ملی اطلاعات بتواند با تولید محتوا درآمد داشته باشد نگاه متفاوتی به روند تولید محتوا خواهد داشت.
دکتر واعظی با تاکید بر شفافیت و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات تصریح کرد:  دولت الکترونیک بر بستر شبکه ملی اطلاعات در حال اجرایی شدن است و دسترسی آزاد به اطلاعات تنها بر بستر دولت الکترونیک اجرا می شود. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فیلترینگ هوشمند مبحث پیچیده ای است که در سه فاز انجام می شود. .حدود 5 درصد سایت‌هایی که مردم به آن مراجعه می کنند محتوای نامناسب دارند و الان فیلترینگ هوشمند ما آن چیزی که رمز نیست را فیلتر می کند و غیر از سایت‌ها در شبکه های اجتماعی نیز ورود کرده ایم. 
 واعظی ادامه داد: تلاش ما بر این است که ابتدا از مردم بخواهیم تا فضای مجازی را مانند فضای واقعی حفظ کنند و در همکاری نزدیکی با دستگاه‌هایی که مسولیت محتوا را دارند بتوانیم فضای مجازی را سالم کنیم.
 وی در پایان گفت: ما همه باید تلاش کنیم تا بتوانیم فضای مجازی را سالم کنیم و این دغدغه جدی دولت است. ولی مساله جایی است که برخی از سایت‌ها 20 درصد مطالب خلاف قوانین ما دارند که ما با تلاش سعی داریم از 80 درصد مطالب علمی آن سایت‌ها بدون فیلتر کل سایت استفاده کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

نظر به تحول چشمگیر علوم و فنون مرتبط با صنایع الکترونیک ، مخابرات ، ارتباطات رادیوئی و رایانه‎ای و نقش مهم و مؤثر خدمات پستی ، مخابراتی ، پست‎بانک و سنجش از دور ، درامور فرهنگی و اقتصادی ، تعمیق علایق و پیوستگی بین جوامع انسانی ، تحول نظام اداری ، کاهش مسافرتهای غیرضرور، حفظ محیط زیست و تشخیص منابع زمینی ، هواشناسی، اقیانوس‎شناسی در برنامه‎ریزی توسعه و لزوم تدوین و تعیین وظایف و اختیارات قانونی برای دستگاه متولی نظارت بر عرضه خدمات مذکور و هماهنگ کردن نام و عنوان این دستگاه، متناسب با ضرورتها ونیازهای زمان ، قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری در چاچوب سیاستهای کلی نظام به شرح ذیل تدوین می‎شود : ماده 2- بمنظور اعمال حاکمیت بر طیف فرکانس و حفاظت از حقوق رادیوئی کشور درسطح منطقه و بین‎الملل و تمرکز امور سیاستگذاری ، تدوین ضوابط و استانداردها و نظارت بر حسن اجرای آنها در بخشهای مختلف ارتباطات پستی و مخابراتی نظیر خدمات جدید و متعارف پستی ، مخابراتی ، مخابرات فضائی ، ارتباطات رادیوئی ، انتقال داده‎ها ، انتقال صدا و تصویر ، سنجش از دور ، ارتباطات رایانه‎ی و ایجاد بستر مناسب برای اطلاع‎رسانی و آمایش و پردازش اطلاعات و روشهای دورسنجی و پشتیبانی آنها و همچنین سیاستگذاری ، در زمینه توسعه امکانات و خدمات ارتباطی مذکور ، هماهنگ با آخرین پیشرفتهای علمی ، تجربی و فنّاوری اطلاعات درجهان ، بموجب این قانون نام وزارت پست و تلگراف وتلفن ، به وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات تغییر می‎یابدو کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیتهای وزیر و وزارت پست وتلگراف وتلفن به وزیر و وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات تفویض می‎شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]