اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950726160665632

لوکس بایر از زندگی روسمیث (grossmith) می گوید

اغواگری از جنگ جهانی دوم تا شکوه امروز

کد: 13950726160665632

https://goo.gl/tJ7HFd

، تهران , (اخبار رسمی): جنگ جهانی دوم و بمباران شهر لندن در سال 1940؛ فعالیت خانه های بزرگ و معتبر جهان عطر را تحت تأثیر قرار داد و این برندهای مطرح و باسابقه تا مدت ها از مسیر اصلی به دور ماندند.

نگاهی به تاریخ گروسمیث (grossmith)

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از فروشگاه اینترنتی لوکس بایر، جنگ جهانی دوم و بمباران شهر لندن در سال 1940؛ فعالیت خانه های بزرگ و معتبر جهان عطر را تحت تأثیر قرار داد و این برندهای مطرح و باسابقه تا مدت ها از مسیر اصلی به دور ماندند.

در این میان؛ شعله های این جنگ ویرانگر خانه ی پرافتخار و باقِدمتی که دارنده ی لوح های سلطنتی، که  نشان های افتخار و موفقیت های بزرگ  از حکم سلطنتی "ملکه الکساندرا" تا دریافت نشان پادشاهی اسپانیا؛  قربانی بزرگ این جنگ شد. به طوری که بخشی از افتخارات خانه که در نمایشگاه بزرگ 1851؛ مدال سازنده ی برتر روغن ها و عصاره های معطر گروسمیثرا به خود اختصاص می دهد دستخوش صدمات بسیاری شد.

"گروسمیث لندن" در سال 1835 توسط "جان گروسمیث" افتتاح می شود. آنچه از مستندات و گزاراشات بر می آید؛ تمرکز گروسمیث بر تهیه ی مواد اولیه ی مرغوب از باکیفیت ترین محصولات در سال های نخست فعالیت خانه است. روغن ها و عصاره هایی که توسط خانواده ی گروسمیث از گل ها و محصولاتی که خود پرورش می دادند؛ تهیه می شد. اما نیروی هدایت کننده ی فعالیت های گروسمیث در عطرسازی؛ پسر او "جان لیپسکام" است. جان لیپسکام که عطرسازی را در گرس آموخته بود؛ استعداد فوق العاده ای در خلق عطرهای عجیب و متفاوت و نحوه ی ارائه و بازاریابی داشت. نبوغ و خلاقیت جان لیپسکام در کنار تجارب و ایده های پدر؛ دوران طلایی گروسمیث را رقم می زند. دورانی که با خلق شاهکارهایی جاودانه؛ نام این خانه را برای همیشه در تاریخ عطر زنده نگه داشته است.

"هاسو-نو-هانا" در سال 1888 با الهام از نیلوفر ژاپنی و ترکیبی پیچیده از گل های کمیاب و گرانبها ساخته می شود. ترکیبی گل بو و چوبی که با همراهی ادویه ها و خلق فضایی خشک؛ چهره ای شرقی به خود گرفته و علی رغم پیچیدگی و عمقی که دارد؛ در نهایت ظرافت و درخشندگی؛ در فضایی شهوانی و عمیق جریان می یابد.

این عطر جادویی آغازگر مسیری است که در سال های بعد با ارائه ی دیگر آثار برجسته ی گروسمیث که برای "ملکه ویکتوریا" ساخته می شوند؛ اعتبار و موفقیت های بزرگ خانه را به همراه می آورند. همچنین هاسو-نو-هانا یکی از پیشگامان عطرسازی مدرن و از نخستین عطرهایی است که تفسیر درخشان و لطیفی از عطرهای اورینتال و ادویه ای ارائه می کند. "فُل نانا" در سال 1891 معرفی می گردد. دسته گلی از هند؛ عنوانی است که در آن دوران برای شاهکاری در نظر گرفته شده بود که امروزه به "شانل 5" عصر خود شهرت یافته است.

ترکیبی اغواگر و بی همتا از گل های سفید، مرکبات و کومارین که با ادویه های کمیاب و گرانقیمت؛ نفیس تر از آنچه که تصور شود به نظر می رسد. فُل نانا عطری برای تمام دوران است و نوشتن از این شاهکار همیشگی؛ کاری دشوار است. موفقیت و شکوه این اثر نفیس به اندازه ای است که از آن دوران تاکنون؛ الهام بخش ساخت بسیاری از مواد معطر و آرایشی گرانقیمت است. گروسمیث در سال 1893 عطر گل بو- مرکباتی "بِتروتال" را به مناسبت ازدواج شاهزاده "مِری"؛ ارائه می کند و در سال 1897 عطر سلطنتی "ویکتورین بوکِی" را به ملکه الیزابت دوم تقدیم می کند. ویکتوریَن بوکِی یک اثر همیشه تازه و مدرن است که در درخشش و طراوت نوت های مرکباتی شکفته میشود و با همراهی زنبق دره و نرگس؛ درخشش خود را به اوج می رساند تا با قلبی آمیخته از عصاره های گرانقیمت رز، زنبق و بنفشه شکوه خود را به نمایش گذاشته و در پایه ای از تونکا، وتیوِر، عنبر و وانیل فرود آید. از میان تمام فعالیت ها و آثاری که گروسمیث در سال های بعد ارائه می کند؛ عطر "شِم النسیم" محصول سال 1906؛ اثری جاودانه و منحصربفرد است. یک بهاریه ی عربی در کرانه های رود نیل که پرداخت فاخر، عمیق، ناب و پیچیده ی گروسمیث به عصاره ی ارزشمندتر از طلای ریشه ی زنبق فلورانسی است.یک اثر مسحورکننده که در کنار دو عطر بزرگ "هاسو-نو-هانا" و "فُل نانا"؛ سه گانه ی بی همتای گروسمیث را تشکیل می دهند.

دو دهه ی نخست قرن نوزدهم؛ دوران شکوه و درخشش گروسمیث بعنوان خانه ای سلطنتی و ممتاز است. در این سال ها ملکه الیزابت، پادشاه اسپانیا و دربار یونان؛ با اعطای نشان ها و حکم های سلطنتی؛ فعالیت های ارزنده ی این خانه را مورد تقدیر قرار می دهند و گروسمیث با قدرت در این دوران؛ جهان عطر را از شاهکارهای خود بهره مند می کند. این آثار ارزشمند قلب ها را فتح می کنند و پس از تسخیر فروشگاه های بریتانیا؛ به اقصی نقاط جهان صادر می شوند: از اروپا تا آفریقای جنوبی و استرالیا. اما با وخیم شدن اوضاع در جبهه های جنگ جهانی دوم؛ شرایط دگرگون می شود و پس از بمباران لندن؛ ساختمان اصلی گروسمیث تخریب می شود. محدودیت های اعمال شده در واردات مواد اولیه موجب می شود تا گروسمیث در سال های بعد از مواد شیمیایی و ترکیبات بی کیفیت استفاده کند.

به همین میزان؛ جیره بندی و کمبود مواد اولیه؛ تأثیر منفی بسیاری بر بطری ها و بسته بندی محصولات گذاشته و دیگر نشانی از تجمل و شکوه در هیچ یک از وجوه عطرهای ساخته شده به چشم نمی خورد. اگرچه در این دوران عطرهایی نظیر "وایت فایِر" و "انگلیش فریزیا"؛ موفقیت هایی بدست می آورند اما در سال 1970 مدیران خانه ترجیح می دهند تا عطرسازی فاخر را کنار گذاشته و فعالیت های خود را بر تولید صابون متمرکز نمایند. اقدامی که نتیجه ی قابل پیش بینی آن در سال 1980 مشخص شد: فروپاشی!

خانه ای که بیش از یک قرن سابقه دارد و بعنوان یکی از مفاخر جهان عطر به حساب می آید؛ در سال 1980 دیگر بعنوان برندی خانوادگی و موروثی فعالیت نمی کند و گروسمیث؛ تنها نامی پر افتخار و سراسر اعتبار برای ادامه ی حیات این خانه در جهان عطر است. اما حتی نام گروسمیث هم قادر به بیرون کشیدن خانه از این انزوا و رکود نیست و داستان افتخارات و بزرگی های این خانه در عصر جدید؛ پایان یافته به نظر می رسید؛ پایانی تلخ. تصور رهایی از این شرایط دشوار بود؛ اما همواره جرقه ای کوچک؛ برای انفجاری بزرگ کافی است و این جرقه در ذهن یکی از نوادگان جان لیپسکام گروسمیث زده می شود.

"سایمون بروک" از نوادگان دختری جان لیپسکام است. وی که اطلاعات چندانی در رابطه با عطر نداشت و جد خود را بیشتر بعنوان یک نویسنده و کشاورز خِبره می شناخت؛ پس از مطالعه ی کتابی قدیمی که حاوی اطلاعات بسیاری از فعالیت های جان لیپسکام در عطرسازی بود؛ کنجکاو شده و به تحقیق و مطالعات بیشتر در این زمینه پرداخته تا در نهایت به اطلاعات ارزشمندی دست می یابد.

او در سال 2005 مشغول جمع آوری آثار ساخته شده توسط جان لیپسکام می شود و با دشواری های فراوان موفق به خرید یک بطری قدیمی از "فُل نانا" می گردد. سایمون و همسرش "آماندا" که اطلاعات کمی از جهان عطر دارند؛ حدود دو سال زمان را صرف تحقیق و یادگیری در این زمینه می نمایند و پس از ملاقات با عطار بزرگ "روژا داو"؛ تصمیم به احیای نام درخشان گروسمیث در عطرسازی معاصر می گیرند. داو که از عطر فُل نانا خاطرات خوبی دارد؛ به سایمون و آماندا تضمین می دهد که در این راه؛ در کنار آنان خواهد بود و بدین ترتیب سایمون بروک در سال 2007؛ گروسمیث را باز می خرد تا بار دیگر این خانه ی ارزشمند به خاستگاه اصلی خود برگشته و زمام امور آن بدست نوادگان جان گروسمیث بیاُفتد.

مجموعه آثار ارائه شده توسط خانه ی گروسمیث در سال های 2010 و 2011 در قالب دو مجموعه تحت عنوان "کلاسیک کالکشن" و "رویال کالکشن" عرضه شدند. کلاسیک کالکشن شامل سه عطر مشهور "هاسو-نو-هانا"، "فُل نانا" و "شِم النسیم" است و رویال کالکشن دو عطر "بِتروتال" و "ویکتوریا بوکِی" که با نام "ژوبیلی دایموند بوکِی" نیز شناخته می شود را شامل می شود. علاوه بر این مجموعه ها؛ در سال 2012 گروسمیث؛ جدیدترین آثار خود را پس از چندین دهه در قالب مجموعه ی "بلک لِیبِل" ارائه کرد.

این مجموعه شامل چهار عطر با نام های "آمِلیا"، "فلورال وِیل"، "گُلدن شیپق" و "سافرون رز" است. "آملیا" عطری گل بو و تازه است که فضای آن از همراهی گل های سفید، اوسمانتوس و رز در پایه ای از چوب صندل، وتیور و مشک شکل می گیرد. "فلورال وِیل" رایحه ی برجسته و متمایز مریم را با نوت های میوه ای و سبز در فضایی کهربایی و حیوانی ترکیب می کند. "گلدن شیپق" تفسیری درخشان و مدرن از ترکیب کلاسیک شیپق است که با نوت های تازه ی پرتقال و ترنج و رایحه ی هل؛ قلب گل بوی قابل تشخیص حاصل از همراهی شمعدانی و رز را با پایه ای از وتیور و پچولی؛ به کمال می رساند و "سافران رز" یک ترکیب شرقی فاخر و گرانقیمت از همراهی زعفران، عود، کستورِم و مر در فضایی دودی و صمغی است که با جادوی رز در اوج لطافت و اغواگری قرار دارد.

سال 2016 دو عطر جدید در قالب مجموعه ی "پاریس گالری" توسط گروسمیث معرفی شد: ترکیب آروماتیک-چوبی "پاریس لِدِر" که در فضایی چرمی و صمغی جریان دارد به همراه عطر گل بو و شرقی "پاریس رز" که با نوت های رز، کهربا و وانیل؛ شکل گرفته است؛ دو عطر فاخر این مجموعه هستند.

داستان گروسمیث در قرن بیست و یکم؛ داستانی در مسیر رجعت به ریشه ها و تکرار دوران طلایی این خانه ی معظم است. خانه ای که پس از دو قرن فعالیت؛ همچنان محجوب و گزیده کار است و روح هنری و شخصیت والای خود را به هیاهو و جنجال های تبلیغاتی نمی فروشد. داستان گروسمیث؛ داستانی است مشابه آنچه که در افسانه های "جان رونالد روئل تالکین"؛ نویسنده ی شهیر انگلیسی؛ رقم می خورد. داستان آنان که کمتر به چشم می آیند؛ اما بیشترین تأثیر را بر جهان اطراف خود می گذارند. سرگذشت گروسمیث در جهان عطر؛ افسانه ای برخاسته از شکوه و درخشش تا سقوط در تاریکی و نبرد با فنا و پیروزی بر تلخی هاست. موفقیت هایی که اثباتی بر اصالت و شرافت است. این داستان "آنجا و بازگشت دوباره" است!

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوکس بایر

فروشگاه اینترنتی مازاری یک محیط لوکس، آرام و خلوت برای یک خرید خاص است. پرداخت هزینه سفارشات به صورت اینترنتی و از درگاه بانک پاسارگاد است. تمامی کاربران می‌توانند با استفاده از همه کارت‏‌های بانکی عضو شبکه شتاب هزینه سفارشات خود را به صورت آنلاین از درگاه پرداختی امن و مطمئن پارس پال پرداخت کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مد و لباس