صنایع غذایی چشم‌انتظار سرمایه‌گذاری خارجی

کد: 13950801164545499

https://goo.gl/pzk1kq

، تهران , (اخبار رسمی): دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی می‌گوید حجم سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع غذایی ایران در سال 2010 حدود 650میلیون دلار بوده که ناگهان در سال 2012 به نزدیک صفر رسیده‌است.

صنایع غذایی چشم‌انتظار سرمایه‌گذاری خارجی

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، شرکت‌های مختلف خارجی به صف شده‌اند و یکی‌یکی به ایران می‌آیند. بسیاری از آن‌ها به دنبال بازار هستند اما برخی نیز برای سرمایه‌گذاری به ایران می‌آیند. در میان این شرکت‌ها، برخی نیز برای سرمایه‌گذاری در صنایع غذایی به ایران می‌آیند. کاوه زرگران دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع غذایی می‌گوید. طبق گفته زرگران، سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع غذایی ایران تا پیش از تحریم‌ها وضعیت مناسبی داشت اما تحریم‌های بین‌المللی، این فرصت‌های خود را برای سرمایه‌گذاری خارجی از ایران ربود. برای مثال حجم سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع غذایی ایران در سال 2010 حدود 650میلیون دلار بوده که ناگهان در سال 2012 به نزدیک صفر می‌رسد. البته طبق گفته زرگران، اکنون با برداشته شدن تحریم‌ها، اقبال عمومی برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود دارد.

کاوه زرگران در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع غذایی ایران می‌گوید: «حجم سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع غذایی در ایران یک مقطع نسبت به کشورهای همسایه بیشتر بود. مثلا در سال 2010 حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنایع غذایی ایران نسبت به کشورهای همسایه بیشتر بود.» اما طبق گفته زرگران، بعداً شرایطی که به خاطر تحریم‌ها در کشور ایجاد شد، وضعیت به کلی تغییر کرد.

دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران می‌گوید: «اگر ایران و ترکیه را مقایسه کنیم، ایران در سال 2010 حدود 650میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌است در حالی‌که ترکیه تنها حدود 200هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشت.» او ادامه می‌دهد: «اما ناگهان در سال 2012 حجم سرمایه‌گذاری خارجی ایران در صنایع غذایی به حدود صفر رسید در حالی‌که در ترکیه به 2میلیارد دلار رسید.» زرگران در مورد دلیل این مسئله می‌گوید: «این مسئله به خاطر تحریم‌ها رخ داد و آن‌ها از این وضعیت نهایت بهره‌برداری را کردند. چیزی بیش از 40شرکت بین‌المللی که باید در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌کنند، سرمایه‌گذاری‌های خود را در ترکیه مستقر کرده‌اند.»

فرصت‌ها از ایران ربوده شد

اما اکنون بعد از تحریم‌ها چه اتفاقی افتاده‌است؟ زرگران در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «شرایط استقبالی بهتر و بیشتر شده‌است اما به هر حال کمپانی‌های بزرگ بین‌المللی در هر منطقه‌ای یک کشور را انتخاب می‌کنند. به این ترتیب فرصت‌هایی از ایران ربوده شده‌است.» او تأکید می‌کند که این فرصت احتمالاً دیگر قابل بازگشت نخواهد بود.

اما طبق گفته دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، به صورت کلی اقبال عمومی، یعنی مجموعه‌ها و هلدینگ‌های بزرگی که در جهان وجود دارند و هنوز در منطقه سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، اقبال بسیار خوبی نسبت به ایران  داشته‌اند. او می‌گوید: «حالا امیدواریم این اتفاقات رخ بدهد. تا کنون به صورت جسته‌گریخته اتفاقات کوچکی در حوزه کشاورزی رخ داده‌است. قراردادهایی نیز چند قدم جلوتر از تفاهم‌نامه اجرایی شده‌است. اگر بحث امنیت سرمایه‌گذاری از طرف دولت پررنگ‌تر شود، این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش قابل توجهی خواهد داشت.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]