اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950804169135744

دبیر شورای عالی فضای مجازی:

مراکز رصد آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی ایجاد شود

کد: 13950804169135744

https://goo.gl/vWaf1A

، تهران , (اخبار رسمی): دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در حوزه رصد آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی، دچار مشکلیم و آمارهای درستی نداریم به همین دلیل باید مراکزی در این زمینه ایجاد شود.

مراکز رصد آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی ایجاد شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی در همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی، گفت: شبکه‌های اجتماعی رکن اصلی فضای مجازی هستند به طوری که اکنون 5 تا 6 میلیارد نفر در دنیا تحت پوشش شبکه‌های اینترنتی و مجازی بوده و 3.5 میلیارد نفر تحت پوشش تلفن‌های هوشمند هستند.

وی ادامه داد: تا سال 2020 این تعداد به 50 میلیارد نفر می‌رسد چرا که اکنون نیز 13 میلیارد وسیله و انسان در فضای مجازی به هم مرتبط است و در سه سال گذشته تولید محتوا در چنین فضایی دو برابر شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در کشور ما آمارهای عجیب و غریبی وجود دارد که نشانگر تحول در این فضای مجازی است؛ در کشور 300 تا 400 هزار مترمربع روزانه Display وارد بازار می‌شود و این به غیر از آنهایی است که در گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد.

فیروزآبادی گفت: قبلاً رابطه از نوع ارتباطی بود و اکنون اتصال اجتماعی رخ می‌دهد و دائم فرد در تماس است حتی می‌توان گفت عقلانیت مجازی شکل گرفته و فضای مجازی آن را شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: جامعه به سمت افقی شدن و مدرنیته شدن می‌رود و روزانه یک میلیون پیام توسط 10 میلیون نفر تولید می‌شود و ذهنیت مردم تصویری شده و توانمندتر شدن آن به دلیل دسترسی به اطلاعات است. 

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: افراد به طور میانگین با 200 میلیون نفر در ارتباط هستند که در فضای مجازی این ارتباط 4 تا 5 برابر می‌شود و در سال‌های آینده هم افزایش می‌یابد.

فیروزآبادی تأکید کرد: نمی‌توان تصور کرد برای حل این مسائل اجتماعی یک راه‌حل وجود دارد بلکه باید بر حسب موقعیت، جغرافیا و غیره آسیب‌ها را کشف و حل کرد؛ امیدوارم در سازمان بهزیستی تقسیم کار ملی خوبی انجام شود ما نیز در فضای مجازی آمادگی کمک داریم و از پتانسیل آموزش و پرورش باید در حل این آسیب‌ها کمک کنیم موضوعی که تاکنون مغفول مانده است.

وی افزود: باید والدین ‌آموزش داده شوند تا بسیاری از آسیب‌ها در نوجوانی کاهش یابد و دیگر دورانی که دولت سازمانی را ایجاد کند تا به حل این آسیب‌ها بپردازد به سر آمده بلکه باید توسط نخبگان مدلی طراحی شود و در آموزش و پرورش به سواد رسانه‌ای و الکترونیکی پرداخته شود چرا که درک فضای مجازی نیاز به سواد دارد و ما فقط یک‌سری هشدارها در رابطه با فیلتر و حریم خصوصی داده‌ایم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: همه مردم باید وارد شوند و از همه ظرفیت‌های دینی، پژوهشی و صدا و سیما استفاده کرد و تعریف جدیدی از سواد فضای مجازی ارائه داد.

فیروزآبادی گفت: ایجاد مراکز رصد آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی بسیار ضروری است چرا که اکنون منشأ آسیب‌ها تغییر کرده و میزان اتصال به شبکه‌ها و سواد مجازی در آسیب‌هایی مثل طلاق و اعتیاد بسیار نقش دارد. ما در حوزه رصد آسیب‌های ناشی از فضای مجازی دچار مشکلیم و آمارهای درستی نداریم در حالی که باید قوم‌شناسی دیجیتالی در این زمینه داشته باشیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز ملی فضای مجازی

17 اسفند 1390حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن دستور برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند. رهبر انقلاب اسلامی آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن، و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأکید کردند: این شورا وظیفه دارد مرکزی بنام مرکز ملّیفضای مجازی کشور ایجاد کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]