اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950913193835744

معاون مرکز ملی فضای مجازی مطرح کرد

تدوین استاندارد واحدبرای ورود فناوری اینترنت اشیاء

کد: 13950913193835744

https://goo.gl/bjdp5D

، تهران , (اخبار رسمی): معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، گفت: برای استفاده مناسب از فناوری اینترنت اشیاء، باید استاندارد واحدی ایجاد شود تا حریم خصوصی و امنیت تجهیزات و ارتباطات را بیش از پیش تضمین کند.

تدوین استاندارد واحدبرای ورود فناوری اینترنت اشیاء

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، عباس آسوشه اینترنت اشیاء را فناوری مدرنی دانست که در آن برای هر موجودی اعم از انسان، حیوان و یا اشیاء،  قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، فراهم می شود و افزود: در این فناوری، تمامی اشیاء پیرامون ما قادرند از محیط اطراف خود داده­­ های مفیدی را از طریق حسگرهای مختلف جمع‌آوری کرده و آن­ها را برای پردازش و اتخاذ تصمیمات لازم به یک سیستم مرکزی منتقل کنند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه از اینترنت اشیاء به عنوان «انقلاب صنعتی جدید» نیز یاد می‌شود، ادامه داد: این فناوری به دلیل تغییری که در شیوه زندگی، کار، سرگرمی و مسافرت مردم و غیره ایجاد کرده‌، تعاملات بین دولت‌ها و دنیای پیرامونشان را با دنیای مجازی و تکنولوژی، دگرگون می سازد. در واقع، فناوری اینترنت اشیا دریافت، ذخیره‌سازی و ارسال اطلاعات از محیط به منظور تحلیل آنها و در نهایت ارائه خدمات بهتر و هوشمندتر به کاربر نهایی است.

اینترنت اشیاء نیازمند استاندارد واحد

وی با اشاره به اینکه استفاده از خدمات متنوع اینترنت اشیاء، کاربر نهایی را با مشکل مواجه می کند، اظهار داشت: با توجه به اکوسیستم اینترنت اشیاء و تعدد سازمان‌های بین المللی و نهادهای فعال در این حوزه و به تبع آن وجود استانداردهای مختلف و متعدد در بخش هایی همچون ارتباطات بیسیم، فنی، کاربرد و کیفیت سرویس، باید استاندارد واحدی ایجاد شود تا حریم خصوصی و امنیت تجهیزات و ارتباطات را بیش از پیش تضمین کند.

لزوم تضمین امنیت در اینترنت اشیاء

آسوشه، تضمین امنیت سرویس‌ها و کاربردهای اینترنت را فاکتور بسیار مهمی در ایجاد اعتماد در کاربران و بکارگیری این بستر دانست و اظهار داشت: مبنای ارائه سرویس‌های هوشمندتر در اینترنت اشیاء، جمع‌آوری، تجمیع و پردازش داده است و حجم زیاد اتصالات و پردازش داده‌ها و تجهیزات متصل به اینترنت، در کاربردهای مبتنی بر اینترنت اشیاء، احتمال آسیپ‌پذیری‌های امنیتی را بیشتر می‌کند، بنابراین تضمین امنیت در سرویس‌ها و محصولات اینترنت اشیاء، جزء اولویت‌های توسعه این حوزه است.

توجه جدی 5 کشور به اینترنت اشیاء

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، توجه جدی برخی از کشورها از جمله چین، آمریکا، کره جنوبی، انگلیس و هند به اینترنت اشیاء را مورد اشاره قرارداد و گفت: بسیاری از پروژه های منطقه اروپا نیزحاکی از ورود به حوزه اینترنت اشیاء و تکنولوژی ها و دانش های مرتبط با آن بوده و در این راستا چشم اندازهایی نیز برای آن تدوین شده است.

انتقال 11.2 اگزابایت اطلاعات از طریق فناوری اینترنت اشیاء

وی افزود: رشد ترافیک ناشی از وسایل سیار و ارتباطات بی‌سیم ، قابل توجه بوده و نشان از مهیا بودن زیرساخت‌های اولیه در حمایت از اینترنت اشیاء است. به عنوان نمونه براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، انتظار می رود تا سال 2017 از ارتباطات ماشین با ماشین، لپ تاپ ها، تبلت ها، تلفن های هوشمند، غیرهوشمند و سایر وسایل سیار، 11.2 اگزابایت داده، انتقال یابد.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه نحوه استفاده از اینترنت در سال های اخیر به دلیل کاربردهای مختلف شبکه­ های اجتماعی دچار تغییر اساسی شده است، اظهار داشت: افزایش رشد کاربران شبکه ­های گوشی­های هوشمند با امکانات پیشرفته، منجر به شکل­ گیری پدید­ه ه­ای مشابه شبکه‌های اجتماعی، در دنیای فیزیکی شده و شبکه ه­ای از وسایل متصل به هم شکل می گیرد که مجهز به انواع سنسورهای محیطی با قابلیت­های حسگری در تجهیزات ICT هستند و بدین ترتیب دانش کاملتری نسبت به موقعیت کاربران و سازگاری کاراتر کاربردهای فراگیر با نیازمندیهای کاربران فراهم و زمینه پردازش اجتماعی فراگیر و همگرایی فضای مجازی و دنیای واقعی را موجب می شود.

دولتها دومین استفاده کنندگان از اینترنت اشیاء

آسوشه، با استناد به نظر تحلیلگران و کارشناسان، دولت‌ها را دومین استفاده‌کننده و پذیرنده اکوسیستم‌ اینترنت اشیاء در آینده‌ای نه چندان دور، دانست و گفت: دولت‌ها بیشتر از هر چیزی روی افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های جاری و بهبود کیفیت زندگی شهروندی تمرکز کرده‌اند.

وی افزود: فناوری اینترنت اشیاء نقش بسیار مهمی در دنیای کارآفرینان بازی می‌کند و کسب و کارهای متعددی بر محور این فناوری راه‌اندازی شده‌اند، این در حالیست که در ابتدای راه خود قرار داشته و هر روز بیش از پیش تغییر و تحولات جدیدی در آن رخ می‌دهد.

تعریف 2 پروژه در جهت اینترنت اشیاء در ایران

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با تشریح وضعیت اینترنت اشیاء در ایران گفت: این فناوری از سال های گذشته، مورد توجه قرار گرفته و پروژه «کسب و کار اینترنت اشیاء در کشور» و نیز «طرح ملی اینترنت اشیاء» توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به منظور تدوین نقشه راه و ارائه برنامه عملیاتی اینترنت اشیاء تهیه شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز ملی فضای مجازی

17 اسفند 1390حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن دستور برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند. رهبر انقلاب اسلامی آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن، و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأکید کردند: این شورا وظیفه دارد مرکزی بنام مرکز ملّیفضای مجازی کشور ایجاد کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]