اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950808170886108

جاذبه هایی که در تاریخ گم شدند

کد: 13950808170886108

https://goo.gl/psbqUp

، تهران , (اخبار رسمی): گاهی در مسیر تاریخ، اتفاقاتی روی داده است که باعث از بین رفتن برخی مکان ها و یا پنهان شدن آنها شده اند. این اتفاقات می توانند حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و یا رویدادهایی چون نبرد میان دودمان های مختلف باشد.

جاذبه هایی که در تاریخ گم شدند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی الی گشت، شرایط آب و هوایی و پدیده های طبیعی نیز قادرند گاهی حتی شهرهایی را زیر خروارها خاک مدفون نمایند. در این مطلب سعی کرده ایم با کاوش در دل تاریخ، مکان هایی را که به کلی گم شده اند و یا بخش های مختصری باقی مانده اند به شما معرفی کنیم.

انکگور ، کامبوج

شهر انکگور تحت عنوان پایتخت امپراطوری خمر بین قرن 9 تا 15 پس از میلاد رونق داشت. در سال 1431 میلادی سربازان تایلندی به شهر انگکور هجوم آوردند و آن را ویران کردند. پس از آن، ویرانه شهر به حال خود رها شد و به تدریج گیاهان و درختانی در اطراف شهر یوییده و آن را در خود پنهان ساختند. سرانجام این شهر 150 سال پیش مجددا کشف شد. در سال 1850 میلادی یک مأمور فرانسوی به قصد میانبر زدن، راه خود را از میان جنگل متراکم و گرمسیری کامبوج کوتاه نمود و در کمال حیرت با ویرانه ‌های این شهر با شکوه مواجه شد. پس از مدت کوتاهی باستان شناسان برای جستجو و بازسازی این شهر که به شهر معبدها مشهور است به آن مکان آمدند. این شهر بیش از هزار معبد کوچک و بزرگ داشته است که این شهر تاریخی را به بزرگ ترین اثر تاریخی مذهبی جهان تبدیل نموده است. بسیاری از معابد شهر مرمت شده اند و هم اکنون سالانه پذیرای میلیون ها علاقه‌مند از سراسر جهان می باشد.

شهر سوخته، ایران

شهر سوخته نام بقایای شهری باستانی کشورمان است که در 56 کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل-زاهدان در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. این شهر کهن روی آبرفت‌ های رودخانه هیرمند به دریاچه هامون قرار دارد که زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. دوره بنای این شهر بزرگ مقارن با دوره برنز تمدن جیرفت است و ایرانیان حدود 6هزار سال پیش در این شهر زندگی می‌کرده‌اند. گفته می‌شود شهر سوخته پیشرفته‌ ترین شهر جهان قدیم بوده‌ و حتی بسیار پیشرفته ‌تر از دولت شهر کرت که سینوهه در کتابش از آن یاد کرده‌، بوده است. در تاریخ 22 ژوئن 2014 در سی‌ و هشتمین اجلاس یونسکو، شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید. این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو می باشد که با قدمت 5000 ساله هم‌ اکنون، یکی از پیشرفته ‌ترین شهر‌های باستانی دنیا به حساب می آید.

پترا، اردن

«پترا» شهری تاریخی در پادشاهی اردن است که در گذشته پایتخت حکومت باستانی «نَبَطی ‌ها» بوده است. این شهر باستانی در 262 کیلومتری جنوب شهر عمّان پایتخت اردن و در غرب راه اصلی میان این شهر و بندر عقبه واقع قرار گرفته است. پترا شهری است که کاملا در دل کوه و در تخته سنگ هایی به رنگ سرخ یا صورتی تراشیده شده ‌است. کلمه پترا به زبان یونانی به معنی صخره است و چون این شهر باستانی تماماً در دل سنگ ها به وجود آمده، آن را پترا نامیده ‌اند. پایان حکومت نَبَطی‌ها و خرابی پایتخت شهر پترا به دست رومیان در سال 105 میلادی بوده است. قشون رومیان به سال 105 میلادی سرزمین نَبَطی‌ها را محاصره کرده و آب را به روی ساکنان این شهر می‌بندند. و سرانجام پس از مدتی آن شهر را به تصرف در آورده و به حکومت نَبَطی‌ها پایان می‌دهند.  امروزه آثار این شهر باستانی پرشکوه به عنوان یادگاری از دوران نَبَطی‌ها به‌جا مانده که از مراکز مهم گردشگری کشور اردن به حساب می‌آید. این شهر تاریخی که از سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته شد.

تروآ، ترکیه

شهر افسانه ‌ای تروآ که با حماسه ایلیاد هومر به شهرت رسیده، هم ‌اکنون در شمال غربی کشور ترکیه قرار گرفته و در واقع محلی است که جنگ تروی در آن اتفاق افتاد. محوطه باستانی تروا دارای چندین لایه خرابه است که عمرش به اواخر قرن 13 پیش از میلاد می رسد. سالیان طولانی گمان می‌شد شهر تروآ همچون آتلانتیس، شهری خیالی است اما «هاینریش شلیمان»، باستان ‌شناس آلمانی، سال 1870 به حفاری در این محل پرداخت و چندین شهر بنا شده را بر روی یکدیگر یافت. در آنجا دیوارهای دفاعی درست همانطور که هومر توصیف کرده بود وجود داشت. جواهراتی نیر در این محوطه کشف شد که به جواهرات هلن نسبت داده شد. در ابتدا گمان می شد این جواهرات مکشوفه گم شده اند اما در حقیقت اتحادیه جماهیر شوروی در جریان جنگ جهانی آنها را به سرقت برده بود و هم ‌اکنون در موزه پوشکین نگهداری می‌شوند. باستان شناسان همچنین دریافتند که این شهر حدود سال 3000 قبل از میلاد ساخته شده و پس از چندین و چند بار ویرانی، هر بار شهر جدیدی روی خرابه های شهر قبلی بنا می‌شده است.

پمپئی، ایتالیا

ویرانه ‌های پمپئی در نزدیکی ناپل در کشور ایتالیا واقع شده و آثاری از بناها و مردم شهر باستانی پمپئی که بر اثر آتشفشان کوه وزوو ویران شده است در آن به چشم می‌خورد. پیش از این تصور می‌شد مردم این شهر به خاطر گازهای سمی حاصل از آتشفشان از بین رفته اند اما تحقیقات دیگر نشان داد که مرگ آنها به علت حرارت بالا بوده است. برخی دیگر نیز بر اساس نامه‌هایی که 25 سال پس از این ماجرا نوشته شد، به این نتیجه رسیدند که مردم به دلیل استشمام خاکسترهای آتشفشان خفه شده‌اند. این شهر پس از آتشفشان، به مدت 1500 سال زیر چهار تا شش متر خاک و خاکستر مدفون شد و به شکلی کاملاً اتفاقی در سال 1599 میلادی کشف شد. این شهر تاریخی که جزو میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود با بیش از دو میلیون و پانصد هزار بازدید کننده در سال، از جاذبه ‌های مهم ایتالیا محسوب می شود.

اِفسوس، ترکیه

افِسوس از شهرهای ایونیا در آناتولی باستان بوده است که امروزه ویرانه‌ های آن اکنون در سه کیلومتری جنوب شهر سلجوق استان ازمیر به عنوان مرکز گردشگری و باستان‌شناسی کاربرد دارد. جاذبه‌ های گردشگری این شهر، همه ساله جهانگردان زیادی را به این منطقه جذب می‌کند. «افسوس» میزبان یکی از هفت کلیسای آسیا در کتاب «مکاشفه یوحنا» در «عهد جدید» بوده و شاید انجیل یوحنا در این محل به رشته تحریر درآمده باشد. بسیاری بر این باورند که اصحاب کهف در این شهر زندگی کرده اند و در غاری که در آن نزدیکی وجود دارد به خواب رفته‌اند. کشف بسیاری از اسناد مربوط به مسیحیت و مذاهب پیشین، «افسوس» را در زمره مهم ‌ترین بقایای تاریخی قرار داده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

الی گشت

آژانس هواپیمایی الی گشت فعالیت خود را از سال 1379 آغاز کرده است، در این سال ها همیشه رضایت کامل مسافران را مهمترین هدف خود قرار داده و با ارائه خدماتی با کیفیت و نو در زمینه خرید بلیط هواپیما، تور مسافرتی و رزرو هتل به مسافران و آژانس های همکار، توانسته در این صنعت پیشرو باشد. از طرفی با استقبال بالای مسافران به سرعت مسیرهای پروازی به نحوی گسترش پیدا کرده که امروزه در اکثر مسیرهای اصلی دارای بالاترین ظرفیت پروازی می باشد. شرکت الی گشت با قوی ترین زیر ساخت ها، بالاترین استاندارد ها و کامل ترین شبکه توزیع می کوشد تا همیشه بهترین خدمات را ارائه نماید و با بکارگیری نظرات سازنده اعضا و برقراری پایه های ارتباطی نوین با اعضا، کارگزاران، خطوط هوایی و راهنمایان، در مسیر هدف نهایی خود گام بردارد. ما هر چالش را فرصتی می دانیم و باور داریم جایگاه ما به عنوان شناخته شده ترین پیشگام در صنعت گردشگری به خوبی تثبیت شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی