گزارش فضای کسب و کار 2017 نشان داد

تبعیض جنسیتی با اقتصاد چه کرده است

کد: 13950808171455499

https://goo.gl/82yOAY

، تهران , (اخبار رسمی): زنان 49.6 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، تنها 40.8 درصد از بازار کار رسمی را در اختیار دارند. در بازارهای نوظهور بین 31 تا 38 درصد از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، حداقل یک مالک زن دارد. اما میانگین رشد آن‌ها نسبت به مردان صاحب شرکت، به میزان قابل توجهی پایین‌تر است.

تبعیض جنسیتی با اقتصاد چه کرده است

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، گزارش انجام کسب‌وکار 2017 که هر سال توسط بانک جهانی تهیه می‌شود و به بررسی فضای کسب‌وکار می‌پردازد، امسال گزارش انجام کسب‌وکار، جنسیت را نیز به سه شاخص مورد اندازه گیری، انجام کسب‌وکار، ثبت مالکیت و اجرای قراردادها اضافه کرده است. در نتیجه آن، نابرابری در 38 اقتصاد یافت شد.

 این گزارش نشان می‌دهد تفاوت زیادی بین اقتصاد کشورها با درآمد بالا و درآمد پایین وجود دارد و در اقتصادهای ضعیف، زنان نسبت به مردان با موانع بیشتری برای پیدا کردن شغل مواجه هستند. در 155 کشور، زنان حقوق قانونی برابر نسبت به مردان ندارند.

شکاف جنسیتی به میزان بالایی در دسترسی به فرصت‌های اقتصادی دیده می‌شود. در حالی که زنان 49.6 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، تنها 40.8 درصد از بازار کار رسمی را در اختیار دارند. در بازارهای نوظهور بین 31 تا 38 درصد از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، حداقل یک مالک زن دارد. اما میانگین رشد آن‌ها نسبت به مردان صاحب شرکت، به میزان قابل توجهی پایین‌تر است. شکاف جنسیتی برای مشارکت اقتصادی زنان در خاورمیانه 27 درصد، در جنوب آسیا 19 درصد، در امریکای شمالی 14 درصد و در اروپا 10 درصد است. در سراسر جهان، اگر زنان از بازار کار حذف شوند، درآمد سرانه 40 درصد سقوط خواهد کرد.

بررسی راه‌هایی که دولت‌ها از طریق آن برای زنان سختی‌های بیشتری نسبت به مردان ایجاد می‌کنند، به سناریوهای جنسیتی جالبی می‌رسد. برای مثال آیا شرکت‌های متعلق به زنان در مقایسه با شرکت‌های مردان الزامات ثبت مشابهی دارند؟ بانک جهانی دریافته است که در بعضی از اقتصادها، زنان باید مدارک اضافی برای ثبت شرکت بیاورند و یا اجازه کتبی از شوهران‌شان داشته باشند.

در انتفال دارایی، و مالکیت نیز حقوق زنان و مردان تفاوت‌هایی دارد که برای دسترسی زنان به اعتبار، محدودیت ایجاد می‌کند.

هم‌چنین این گزارش نشان می‌دهد به خاطر محدودیت‌هایی که وجود دارد، در بسیاری از اقتصادها شرکت‌های متعلق به زنان نسبت به شرکت‌های متعلق به مردان کوچک‌ترند و سوددهی کم‌تری دارند.

در 17 کشور جهان، زنان بدون اجازه شوهرهایشان نمی‌توانند از خانه خارج شوند، همین مسئله قدرت چانه زنی آن‌ها را برای دنبال کردن ریسک‌های کسب‌وکار، پایین می‌آورد.

مشاهدات بانک جهانی هم‌چنین نشان می‌دهد اقتصادهایی که زنان آن‌ها با سرعت بیشتری در بازار کار ادغام شده‌اند، در بازار رقابتی بین‌المللی بیشتر پیشرفت کرده‌اند. در بسیاری از بخش‌ها، تبعیض جنسیتی قانونی علیه زنان، ارتباط مستقیمی با مشارکت اقتصادی آن‌ها دارد. مطالعات هم‌چنین هم‌بستگی بالایی میان رشد و توسعه اقتصادی و مشارکت اقتصادی بیشتر زنان نشان می‌دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]