اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950811174355999

مشکلات تجارت با روسیه از زبان عسگراولادی مطرح شد؛

ارتباطات بانکی،ترانزیت و روادید مانع رشد ترازتجاری

کد: 13950811174355999

https://goo.gl/fRzsPP

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه به هدف 4میلیارد دلاری برای روابط تجاری ایران و روسیه در سال 2017 اشاره می‌کند و معتقد است این هدف بدون رفع مشکلات کنونی محقق نخواهد شد.

ارتباطات بانکی،ترانزیت و روادید مانع رشد ترازتجاری

به گزارش اخبار رسمی به نقل اتاق بازرگانی ایران و روسیه ، اسدالله عسگراولادی با گله مندی از روس ها در روابط تجاری و مشکلات تجار گفت: 60سال است که در حوزه روابط تجاری با روسیه کار می‌کنم و به روسیه می‌روم اما اخیراً گفته‌ام تا زمانی‌که مشکلات حل نشود دیگر پایم را به روسیه نمی‌گذارم.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه مشکل عدم افزایش حجم روابط تجاری بین ایران و روسیه را چهار مورد مطرح کرد و افزود: مشکل بانکی، مشکل مالی، مشکل حمل‌ونقل و مشکل روادید چهار مشکلی هستند که باید برطرف شوند و برای حل آن از وزارت امور خارجه ایران تا وزارت امور خاجه روس‌ها باید همکاری کنند.

2میلیارد دلار خیلی کم است

 طبق گفته عسگراولادی، حجم روابط ایران با روسیه به عنوان کشور همسایه و بزرگ، رضایت‌بخش نیست اما این در حالی‌ است که روابط تجاری ایران با کشوری مانند عراق 10میلیارد دلار یا با افغانستان بالای 5میلیارد دلار می رسد، روابط ایران و روسیه به 2میلیارد دلار هم نمی‌رسد.

دیگر به روسیه نمی‌روم

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با ابراز گلایه گفت: تجار ما نمی‌توانند به روسیه بروند زیرا مشکل روادید بسیار جدی است  ؛ با وجود 60 سال رفت‌وآمد به روسیه، تصمیم گرفته دیگر به این کشور سفر نکند. او درباره این روش قهرآمیزی که در پیش گرفته افزود:‌ به این خاطر که حتی به خود من وقتی می‌خواهند ویزا بدهند، می‌گویند ویزای توریستی به شما می‌دهیم. پس من برای چه به روسیه بروم. چرا به مسکو بروم.

وزارت امورخارجه باید قدم اول را بردارد

اما مشکل از کجاست؟ عسگراولادی در این باره نیز گفت: روابط بین دو کشور مشکل دارد. وزارت امور خارجه ما باید مشکل را وزارت امور خارجه روسیه حل کند. مشکل وجود دارد. طبق گفته عسگراولادی، قدم اول را برای حل مشکلات ایران و روسیه باید ایرانی‌ها بردارند. او تأکید می‌کند که وزارت امورخارجه ایران باید برای حل این مشکل اقدام کند.  

عسگراولادی در مورد میزان حجم روابط تجاری دو کشور می‌گوید: ما هدف حداقل 4میلیارد دلار را برای سال 2017 در نظر داشته‌ایم اما به این هدف دست پیدا نکرده‌ایم. برای مدت زمان یک سال هم به این هدف نمی‌رسیم. شاید به 2میلیارد دلار برسیم اما بیشتر از آن ممکن نیست.

جریان کانال سبز چیست؟

عسگراولادی در این باره گفت: بین گمرک ما و گمرک روسیه قراردادی به امضا رسیده که بر اساس آن تجارِ خوش‌حساب و بدون مشکل می‌توانند کالاهای خود را بدون بررسی به انبار بفرستند و گمرک با بررسی اسنادِ آن‌ها، ترخیص را اعلام کند. اما به کانال سبز عمل نشده‌است.

او در مورد مشکل اجرایی نشدن این قرارداد خاطرنشا کرد: مشکل این است که روس‌ها صادرکننده ما را قبول ندارند. ما هم مشکل ارزیابی در روسیه داریم. مشکل ارزیابی قیمت‌ها داریم. ما می‌گوییم قیمت‌هایی که گمرک می‌گوید همان قیمت‌های واقعی کالاست اما آن‌ها می‌گویند قیمتی که در بازار روسیه می‌فروشید همان قیمت واقعی کالاست. به این ترتیب هنوز بر سر قیمت‌ها اختلاف داریم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه

در اوائل دهه 1970 میلادی جمعی از صنعتگران و بازرگانان ایرانی که در چارچوب قرادادهای تهاتری بین دولتی به مبادله کالا با اتحاد جماهیر شوروی می پرداختند گرد هم آمدند و برای تقویت و توسعه روابط اقتصادی بین جوامع بازرگانی ایران و اتحاد جماهیر شوروی اتاق مشترکی را به وجود آوردند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]