اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950813175535699

آغاز جشنواره بین‌المللی فیلم رشد از 15 آبان

کد: 13950813175535699

https://goo.gl/f8rb06

، تهران , (اخبار رسمی): جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با حضور820 فیلم ایرانی و 224فیلم خارجی از 15 آبان آغاز می شود.

آغاز جشنواره بین‌المللی فیلم رشد از 15 آبان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، سعید بدیعی ،دبیر چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی رشد با اعلام این خبر گفت: ادامه دار بودن این جشنواره نشان از اهمیت دستگاه‌های مختلف برای برگزاری آن است و اگر برای مسئولان آموزش و پرورش این جشنواره اهمیتی نداشت، این جشنواره لغو و جشنواره دیگری جایگزین آن می‌شد.

بدیعی افزود: در اسناد تحولی، تأکید زیادی بر تنوع بخشی محیط‌های یادگیری شده است که یکی از ابزارهای آن، استفاده از فیلم‌های آموزشی در زمان و مکان مناسب است.

دبیر چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی رشد با تأکید بر اینکه در دنیا مراکز آموزشی تعییر نام داده و به آنها مرکز یادگیری می‌گویند، گفت: باید بستری فراهم کنیم که دانش‌آموزان به دنبال یادگیری بوده و معلم نقش هدایتی داشته باشد.

وی یادآور شد: چهل و ششمین جشنواره و همزمان پانزدهمین جشنواره فیلم دانش‌آموزان، معلمان و دانشجومعلمان از روز شنبه 15 آبان در استان‌های فارس، تهران، گیلان، سمنان و هرمزگان با محوریت جزایر ایرانی در خلیج فارس و سواحل مکران که برای چهارمین سال پیاپی برگزار می‌شود، آغاز خواهد شد.

بدیعی اضافه کرد: در تهران و شهرستان‌های استان تهران در بیش از 80 مرکز نمایشی، فیلم‌ها برای دانش‌آموزان، معلمان و علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود که صبح‌ها ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان، عصرها ویژه کارشناسان و افراد علاقه‌مند به فیلم‌های آموزشی و تربیتی با محوریت سینما فلسطین است.

دبیر چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی رشد تأکید کرد: جشنواره بین‌المللی رشد محدود به زمان برگزاری آن نیست و بلافاصله  بعد از پایان جشنواره سراسری رشد، از آذرماه هفته مرور جشنواره در استان‌ها برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال گذشته این جشنواره در 26 استان برگزار شد که بیش از 3 میلیون و 850 هزار دانش‌آموز، معلم و علاقه‌مند به این فیلم‌ها، فیلم‌ها را مشاهده کردند.

بدیعی با اشاره به روند انتخاب استان‌ها در نمایش فیلم‌ها عنوان کرد: هرسال از بین استان‌های متقاضی تعدادی انتخاب شده و جشنواره در آن برگزار می‌شود که ملاک انتخاب، توانایی استان‌ها در برگزاری جشنواره و نیز مناطقی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و نیز آموزش و پرورش است.

دبیر چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی رشد متذکر شد: امسال 1044 فیلم به دبیرخانه این جشنواره رسید که از این تعداد 820 فیلم از ایران و 224 فیلم از 30 کشور دنیا در این جشنواره حضور دارند.

وی با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم رشد، تصریح کرد: در بخش بین‌الملل 513 فیلم ایرانی و 207 فیلم خارجی حضور دارند.

بدیعی با اشاره به بخش دانش‌آموزی این جشنواره تصریح کرد: در بخش ملی که ویژه دانش‌آموزان، دانشجویان و دانشجومعلمان است، 307 فیلم از ایران حضور دارد؛ ضمن اینکه 17 فیلم از کمپانی مونالیزه فرانسه حضور دارد که در بخش جنبی نمایش داده می‌شود.

دبیر چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی رشد با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، یادآور شد: این بخش‌ها شامل «مستند علمی آموزشی با 33 فیلم رسیده به دبیرخانه و 66 فیلم راه یافته به بخش مسابقه»، «در بخش مستند با 223 فیلم رسیده به دبیرخانه»، «در بخش داستانی بلند با 27 فیلم رسیده به دبیرخانه و 10 فیلمی که بخش مسابقه راه یافته است»، «در بخش فیلم داستانی کوتاه 288 فیلم رسیده به دبیرخانه و 34 فیلم راه یافته به بخش مسابقه»، «در بخش پویانمایی 149 فیلم رسیده به دبیرخانه و 51 فیلم راه یافته به بخش مسابقه»، «در بخش دانش‌آموزان فیلم ساز با 156 فیلم رسیده به دبیرخانه و 40 فیلم راه‌یافته به بخش مسابقه»، «در بخش فرهنگیان فیلمساز 96 فیلم رسیده به دبیرخانه و 40 فیلم راه یافته به بخش مسابقه»، «در بخش دانشجو معلمان با 45 فیلم رسیده به دبیرخانه و 12 فیلم راه یافته به بخش مسابقه» و در مجموع 1027 فیلم رسیده به دبیرخانه و 239 فیلم راه یافته به بخش مسابقه‌ است، برگزار خواهد شد.

بدیعی با بیان اینکه 30 کشور دنیا در این جشنواره حضور خواهند داشت، افزود: کشورهای شرکت کننده شامل «اسپانیا، آمریکا، بلژیک، فرانسه، ژاپن، لهستان، لستو، آفریقای جنوبی، آلمان، سوئد، کره جنوبی، سوئیس، قبرس، لتونی، انگلستان، هند، استرالیا، کانادا، مجارستان ، چین، روسیه، اردن، فنلاند، برمه، هنگ‌کنگ، لبنان، تایلند، رومانی، ترکیه و مکزیک است» که 37 فیلم از 17 کشور یاد شده در بخش مسابقه حضور دارند.

دبیر چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی رشد با اشاره به جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان این جشنواره متذکر شد: در هر بخش بستگی به نظر داوران تندیس زرین، سیمین و لوح افتخار اهدا خواهد شد؛ ضمن اینکه در هر بخش حداقل 3 جایزه و نیز یک جایزه ویژه از سوی حامیان جشنواره ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و صلیب سرخ اهدا خواهد شد.

بدیعی ادامه داد: موضوعاتی که برای جشنواره انتخاب می‌شود، بیشتر محتوا محور است و هیأت داوران به مسائل محتوایی در فیلم‌ها توجه کرده و اینکه با یک پرداخت مناسب به نمایش گذارده شود، تأکید شده است.

وی تأکید کرد: موضوعات برگزیده جشنواره از دل برنامه درسی و دروس مختلف است؛ چرا که بیش از 990 برنامه درسی در آموزش و پرورش و در شاخه‌های مختلف تحصیلی وجود دارد که تولید و انتخاب فیلم‌ها متناسب با آنها، برای آموزش و پرورش به صورت کامل امکان ندارد.

دبیر چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی رشد اضافه کرد: بخش‌های مختلف آموزش و پرورش می‌توانند از فیلم‌های نمایش داده شده جشنواره در برنامه‌های خود استفاده کنند؛ برای نمونه درس تفکر و پژوهش در دوره ابتدایی، درس تفکر و سبک زندگی در دوره متوسطه اول و تفکر و سواد رسانه‌ای در پایه دهم کتاب‌هایی است که موضوع و محوریت آن عموماً با نمایش فیلم در کلاس ارتباط دارد.

وی افزود: این فیلم‌ها از دل جشنواره رشد بوده و مؤلفان کتب درسی فیلم‌ها را دیده و در لوح‌های درسی تهیه شده برای دانش‌آموزان ارسال می‌کنند.

بدیعی تاکید کرد: امسال اعلام کرده‌ایم تا محتواهای مربوط به کتب پایه‌های دهم و نیز پایه یازدهم سال آینده، مورد توجه قرار گیرد.

دبیر چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی رشد با اشاره به اعضای هیأت داوری جشنواره بین‌المللی رشد تصریح کرد: رسول صدر عاملی و کامبوزیا پرتوی داور بخش فیلم داستانی بلند و یک داور از کشور سوئد ، مجید شیخ انصار، گلستان و داور خانمی از آلمان داوری بخش داستانی فیلم کوتاه، محمود امانی طهرانی کلانتری و داوری از فرانسه در بخش مستند، سید امیر هاشمی و مهین جواهریان و یک داور از سوئیس در بخش پویانمایی به داوری آثار می‌پردازند.

بدیعی با اشاره به بخش فرهنگیان فیلم‌ساز که به صورت ملی برگزار می‌شود، یادآور شد: در این بخش داوران و افرادی از بدنه آموزش و پرورش به داوری خواهند پرداخت که علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی، علیرضا عصاره رئیس پژوهشگاه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش، مهدی علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی و هنری این وزارتخانه و یک چهره دانشگاهی داوری خواهند کرد.

وی با اشاره به داوری بخش دانش‌آموزی بیان کرد: در بخش دانش‌آموزی 3 دانش‌آموزی که در سال گذشته در جشنواره شرکت کرده بودند، فیلم‌ها را داوری کرده و گلستان به عنوان مدیر تیم داوری فعالیت خواهد کرد.

دبیر چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی رشد اضافه کرد: مجتبی کرم‌پور از همدان، سحر حضرتی از فارس و دنیا کرم زاده از بوشهر، داوران بخش دا‌نش‌آموزی هستند؛ ضمن اینکه در تعامل با صدا و سیما نیز شبکه‌های آموزش و بخشی نیز از طریق شبکه 2، این جشنواره را پوشش خواهند داد.

بدیعی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم همه فیلم‌ها را با توجه به سطح دانش‌آموزان و دغدغه آموزش و پرورش نسبت به حوزه کودکان و نوجوانان مورد حمایت قرار دهیم و هیچ فیلمی وجود ندارد که در این حوزه فعالیت کرده باشد و ما آن را رد کرده باشیم.

وی با اشاره به راه‌های دریافت آثار دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: در این بخش به 2 طریق فیلم‌ها دریافت می‌شود که یکی از طریق انتخاب فیلم‌های برگزیده جشنواره‌های فرهنگی هنری دانش‌آموزی است و بخشی نیز به صورت مستقیم از سوی دانش‌آموزان شرکت کننده در این جشنواره دریافت خواهد شد؛ضمن اینکه از احتمال حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه این جشنواره خبر داد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران مسئول امور آموزشی کودکان و نوجوانان است. این وزارت خانه از سال 1343 که از وزارت فرهنگ جدا شد، مسولیت آموزش عالی (دانشگاه ها) را هم عهده دار بود،اما پس از تشکیل وزارت علوم ، برای ادارهٔ امور دانشگاه‌ها و امور پژوهشی در سطوح عالی وزارت آموزش و پرورش وظیفه آموزش رایگان همه افراد را در مقاطع دبستان، دوره اول متوسطه، دوره دوم متوسطه و همچنین اداره دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را به عهده دارد. علی اصغر فانی وزیر کنونی آموزش و پرورش است. او دوازدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سینما و تئاتر