اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950813175615700

به علت سفیدشدگی رخ داده است

مرگ50 درصدمرجان های خلیج فارس

کد: 13950813175615700

https://goo.gl/Jcy9qd

، تهران , (اخبار رسمی): بر اساس پایش های صورت گرفته طی 10 روز گذشتهء کارشناسان، میزان سفید شدگی مرجان های خلیج فارس حدود 50 درصد اعلام شد.

مرگ50 درصدمرجان های خلیج فارس به علت سفیدشدگی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست،داوود میرشکار،مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی با اعلام این خبر گفت:هر ساله افزایش ناگهانی دمای آب موجب سفیدشدگی مرجان ها می شود که طی سالهای اخیر در ماه های شهریور و مهر شاهد وقوع چنین پدیده مخرب زیست محیطی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان هستیم.

او با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته پایش سفید شدگی مرجان ها در آبهای اطراف جزایر خارگ ، خارگو، هندورابی، لارک و منطقه حفاظت شده نای بند صورت گرفته است،ادامه داد:بر اساس پایش صورت گرفته در خصوص سفید شدگی مرجان ها در جزایر خارگ و خارگو مشخص شد حدود 40 تا 50 درصد مرجان های این جزایر دچار سفیدشدگی شده اند.                                                                

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، میزان سفید شدگی مرجان ها در اطراف آبهای جزیره قشم را نیز 40 درصد اعلام کرد و گفت:احتمال می رود امسال نیز همچون سال گذشته شاهد سفیدشدگی یا مرگ 50درصد از مرجان های خلیج فارس باشیم که امیدواریم با خنک شدن آب بخشی از این مرجان های سفید شده به صورت مجدد احیا و به حیات خود در آبهای خلیج فارس ادامه دهند.

به گفته وی، طی پایش های انجام شده در سال گذشته 43 درصد از مرجان های اطراف جزیره کیش، 50 درصد مرجان های چابهار و 70 درصد مرجانهای اطراف جزیره خارگ دچار سفیدشدگی شده بودند.                                           

مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت دریایی سازمان حفاطت محیط زیست ، دلیل سفید شدگی این مرجان ها را افزایش گرمای زمین عنوان کرد و گفت: از آنجا که این مرجان ها در اعماق کم، زیست می کنند، لذا تابش نورخورشید نیز بر سفیدشدگی آنها موثر است و مرجان هایی که در اعماق بیشتری زندگی می کنند به دلیل در امان بودن از تابش نور خورشید کمتر دچار سفید شدگی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً با کاهش درجه آب در پاییز هر ساله شاهد احیای بخشی از مرجان های سفید شده هستیم که به نظر می رسد احیای مرجانهای سفید شده در پاییز امسال در مقایسه با سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار باشد،تنها راه حل مقابله با این معضل زیست محیطی این است که تمام مردم جهان با کاهش تولید کربن و جلوگیری از افزایش درجه حرارت زمین به حیات مرجان ها کمک کنند.      

میرشکار با بیان اینکه سفید شدگی مرجان ها در تمام دریاهای دنیا زیاد شده است، یادآور شد: مرجان های خلیج فارس در مقایسه با سایر مرجان های دنیا در مقابل پدیده گرمایش زمین و سفید شدگی مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می دهند.

مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت دریایی سازمان حفاطت محیط زیست، گفت: از سوی سازمان منطقه آزاد کیش و قشم نیز پایش های مرجان های اطراف این جزیره به صورت جداگانه انجام و نتایج آن به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده است.

وی همچنین به پایش مرجانهای چابهار در دریای عمان اشاره کرد و گفت: سال گذشته مرجان های چابهار نیز با 50 درصد سفید شدگی همراه بوده اند که امسال نیز انتظار می رود شاهد همین رقم از میزان سفید شدگی مرجان های در آبهای عمان باشیم.

به گفته وی، به زودی پایش سفید شدگی مرجان های چابهار نیز توسط کارشناسان محیط زیست دریایی انجام و نتایج آن اعلام خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست