بومی‌سازی سواد رسانه‌ای با حرکت جهادی محقق می‌شود

کد: 13950815176635627

https://goo.gl/PZ1l6q

، تهران , (اخبار رسمی): در آئین پایانی همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی عنوان شد: بومی‌سازی سواد رسانه‌ای محقق نخواهد شد مگر آنکه همراه با حرکت جهادی باشد.

بومی‌سازی سواد رسانه‌ای با حرکت جهادی محقق می‌شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال "  آئین پایانی همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در ایوان شمس برگزارشد در این مراسم زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد صادق افراسیابی، دبیر همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی به ایراد سخنرانی پرداختند

 زرافشان با اشاره به این موضوع بیش از 36 هزار شهید دانش آموز تقدیم کرده‌ایم گفت: اگر چه سرعت در حوزه تحولات رسانه بسیار بوده و تاثیر گذار است اما امیدواریم بتوانیم با تمام سرعت پیش برویم و همگام با تغییرات قدم‌های برداریم.

وی افزود: این حرکت ملی مبنی بر سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی همراه با تغییری در برنامه‌های درسی دوره دوم متوسطه با یک عنوان درسی جدید به نام درس سواد رسانه‌ای بود. پس از تولید برنامه درس ملی در وزارت آموزش و پرورش و تعریف شایستگی‌های مورد نیاز دانش‌آموزان به برخی پیش‌زمینه‌های مورد نیاز سواد رسانه‌ای بود که می‌توان به تفکر اشاره کرد؛ یعنی یکی از پایه‌های سواد رسانه‌ای تفکر نقاد است که در آموزش و پرورش تفکر و پژوهش در پایه ششم ابتدای گام‌های اولیه‌ای برای ایجاد شایستگی‌های لازم دانش آموزان ایجاد شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در بحث سواد رسانه‌ای آن چیزی که مورد توجه بوده است این بوده که ابزار باید شایستگی‌های مثل شایستگی تفکر نقاد، شایستگی یادگیری مبتنی بر تفکر، یادگیری با رویکرد حل مسئله بیاموزد تا در مواجهه با رسانه‌ها نقش فعالی را ایفا کنند و در برابر رسانه‌ها منفعل نباشند.

وی تصریح کرد: کار آموزش و پرورش آغازی در مدارس با عنوان کتاب درسی بود که برخی از مدارس این درس را تدریس کرده و برخی دیگر در پایه یازدهم آن را انتخاب کرده تا هر دانش‌آموز که وارد دوره متوسطه شود این درس را سپری کند. همچنین همراه با این کتاب فیلم، پیوست‌های رسانه‌ای در غالب بسته آموزشی خواهد بود تا دانش‌آموزان در تعامل مثبت ارتقای سواد رسانه‌ای را داشته باشند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: رویکرد این کتاب حل مسئله بوده است؛ یعنی همراه با این کتاب دانش‌آموزان در موقعیت مسئله قرار می‌گیرند تا خودشان پاسخی برای آن پیدا کنند.

زرافشان در پایان گفت: در سند تحول آموزش و پرورش خانواده مورد توجه است و سعی داریم سطح سواد رسانه‌ای خانواده را هم ارتقاء دهیم.

در ادامه محمد صادق افراسیابی اظهار کرد: بومی‌سازی سواد رسانه‌ای رسالتی است که محقق نمی‌شود مگر آنکه همراه با یک حرکت جهادی باشد همچنین در این همایش 800 نفر از معلمان شهر تهران در حوزه سواد رسانه‌ای در این همایش شرکت کرده‌اند که نشان از یک عطش است.

وی بیان کرد: در این همایش 322 چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 256 چکیده مقاله مورد تائید قرار گرفته و در نهایت از این تعداد 170 چکیده مقاله چاپ شد. امروز 7 پنل تخصصی برگزار شد و 60 مقاله در 7 پنل تخصصی را شاهد بودیم که از 60 مقاله، 30 مقاله کاندیدای اثر برتر شناخته شدند در آئین پایانی تقدیر می‌شوند.

در ادامه سید مرتضی موسویان اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد این همایش مشارکت دستگاه‌های مختلف همچون سازمان فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، اصحاب رسانه و دیگر سازمان‌ها و نهادها بودند که توانستند سواد رسانه‌ای را تبدیل به گفتمان‌سازی کنند.

وی افزود: ما حرفه‌ای عمل نکردیم اما خودمان عمل کردیم؛ البته شاید کار اجرا را به شکلی انجام دادیم که در خور شأن شما نباشد. همچنین از همین تریبون تولد انجمن سواد رسانه‌ای ایران را اعلام می‌کنم که شما حاضران با پر کردن فرم‌ها عضو این انجمن شدید و اسامی در سامانه ثبت و در وزارت کشور تصویب شد.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما سواد رسانه‌ای همراه با نهضتی رقم خواهیم زد که در سطح ملی کشور و سعی خواهیم داشت کشور را از سطح فعلی به سطح بالاتری برسانیم. در هزاره سوم این اتفاق رخ خواهد داد که هر فرد یک رسانه خواهد بود و این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه شما قدرت سواد رسانه‌ای را داشته باشید؛ یعنی این واقعیت را در خودمان تقویت کنیم تا بتوانیم برترین مخاطبان باشیم.

وی یاد آور شد: آنچه که نیاز دارد در دنیای پر از اطلاعات بدون آنچه در این دریای مواج غرق شویم به اطلاعات دست یابیم گفتنی است در پایان همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی از برترین‌ها این حوزه در بخش‌های مختلف تقدیر شد. همچنین براساس اطلاع رسانی‌های صورت گرفت قرار شد این همایش هم زمان با آئین اختتامیه دهمین نمایشگاه رسانه‌‌های دیجیتال برگزار شود اما متاسفانه خبری از آئین پایانی نمایشگاه نبود.

یادآور می‌شود، هر یک از برگزیدگان پس از دریافت جوایزشان چند دقیقه‌ای درباره بخش فعالیت‌شان صحبت کردند. همچنین در این مراسم مطرح شد که مراسم تقدیر از رسانه‌ها و حامیان حوزه سواد رسانه‌ای برگزار می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال

مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به عنوان واحد مستقلی در دومین سطح سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (هم طراز با سطح سازمانی معاونت های تخصصی این وزارتخانه)، علاوه بر مأموریت توسعه و تصدی کاربری ابزار های میتنی بر فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات در حوزه ستاد وزارت فرهنگ و ارشادداسلامی، وظایف و مسئولیت های چون مطالعه و تدوین مستندات راهبردی در حوزه رسانه های دیجیتال و همچنین کاربری فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ کشور،. حمایت از انجام فعالیت های پژوهشی، در حوزه رسانه های دیجیتال و تعامل فرهنگ و فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمایت از توسعه کمی و کیفی رسانه های دیجیتال و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ و همچنین صادرات رسانه ها و آثار فرهنگی و هنری رقومی داخلی به خارج از کشور، انجام یا حمایت از انجام فعالیت های، تبلیغی، ترویجی، فرهنگ سازی و ارتقای دانش و مهارت های تخصصی در حوزه رسانه های دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ و هنر،. صدور مجوز و نظارت بر فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه رسانه های برخط، بسته های نرم افزاری رسانه ای، نشر رقومی، تکثیر و عرضه حامل های دیجیتال و برپایی مراکز عرضه داده و سامانه های عرضه برخط و خدمات مرتبط، بررسی نرم افزارهای رایانه ای و محتوای آنها از جهت فرهنگی و ثبت مالکیت حقوق مادی و معنوی و صدور مجوز انتشار بسته های نرم افزاری رایانه ای، صدور مجوز و نظارت بر واردات، صادرات و تولید سامانه ها، نرم افزارها، تجهیزات و سخت افزار های رایانه ای مورد استفاده درپدیدآوردن، تکثیر، نشر، عرضه و اجرای رسانه ها و آثار و محصولات فرهنگی و هنری 8. صدور مجوز تأسیس و نظارت بر فعالیت تشکل های صنفی رسانه های دیجیتال و همچنین حمایت از آنها،. تدوین و پیشنهاد قوانین و مقررات و همکاری و هماهنگی با مراجع قضایی و انتظامی در خصوص کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ، رسانه های دیجیتال و ثبت و نشر نرم افزار های رایانه ای 10. تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه ها و مراجع ذیربط و سازمان ها و مؤسسات بین المللی در اجرای وظایف محوله را برعهده دارد .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

جشنواره، نمایشگاه و همایش