اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950816176905700

آخرین آمار یوز ایرانی کمتر از 40 قلاده

کد: 13950816176905700

https://goo.gl/g42HjP

، تهران , (اخبار رسمی): یوزپلنگ نماد محیط زیست ایران این روزها با مشکلاتش تنهاست، خودروهایی که با او تصادف می‌کنند و انسان‌هایی که با یوز مقابله می‌کنند همه و همه سریعترین حیوان جهان را از نفس انداخته است.

آخرین آمار یوز ایرانی کمتر از 40 قلاده

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت  محیط زیست از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان محیط‌ زیست در سال‌های اخیر مقوله حیات یوز آسیایی است که کشورمان آخرین زیستگاه این موجود کمیاب در جهان محسوب می‌شود و دراین‌بین تصادفات جاده‌ای قریب به 68درصد تلفات یوزها را طی 14سال گذشته به خود اختصاص داده و دراین‌ بین کریدور غرب به شرق که پایتخت را به خراسان ارتباط می‌دهد، سهم زیادی از این وقایع داشته است اما به نظر می‌رسد با ایمن‌سازی آن می‌توان گامی مهم درراه نجات یوز آسیایی برداشت.
دراین‌بین اما هستند افرادی که معتقدند جاده را اساساً نمی‌توان کنترل کرد، پس باید تمام اهتمام خود را سوی کشف روش‌های نوین برای عدم تلاقی یوز با جاده و یا آموزش همگانی مصروف داشت اما برخی دیگر معتقد هستند که می‌توان با نصبت علائم، چراغ‌های چشمک‌زن، کنترل و فنس کشی جلوی بسیاری از تصادفات جاده‌ای یوزها را گرفت.
امروز چه در میان دسته نخست و چه در میان گروه دوم، فصل مشترک، تلاش برای جلوگیری از معدود یوزهای باقی‌مانده در جهان است که تعدادشان این روزها به‌طور خوش بینانه 40قلاده عنوان می‌شود که یک‌سوم این جمعیت ماده و زادآور هستند، دراین‌بین هیچ‌کس در اهمیت و اهتمام برای نگهداری نسل این‌گونه بی‌نظیر تردیدی ندارد اما در نحوه نگهداری از آن دیدگاه‌ها متفاوت است.یوز را نماد محیط‌زیست استان سمنان می‌دانند اما این نماد امروز با تهدیدات فراوانی روبرو است که تصادفات جاده‌ای و شکار در زمره آن‌ها هستند از سوی دیگر با آموزش و فرهنگ‌سازی می‌توان از انقراض این‌گونه نادر جانوری و خلقت بی‌نظیر خدا جلوگیری کرد همچنین در سال‌های اخیر اما حساسیت در قبال نگهداری آن در سال‌های اخیر مسئولان را مجاب کرده تا نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مجامع محلی اقدام کنند

خشک‌سالی تهدیدی برای یوز
اهمیت یوز و منطقه توران بارها و بارها مطرح‌شده اما همگان معتقد هستند که مجموعه توران می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین کمپ آزاد زیستگاه یوز آسیایی در دنیا مطرح شود. از سوی دیگر اهمیت این زیستگاه باعث شده تا حساسیت‌های بسیاری درباره این زیستگاه وجود داشته باشد که برای بررسی تهدیدات آن ابتدا باید آن‌ها را شناخت.
امروز یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات یوز در توران وجود خشک‌سالی شدید است چراکه کاهش باران کاهش علوفه را در بردارد و کاهش علوفه یوز را با کمبود غذا مواجه می‌کند از سوی دیگر تصادفات جاده‌ای و شکار قرار دارند که نسل این موجود را با خطر انقراض روبرو می‌کنند همچنین توسعه معادن، جاده‌ها، وجود گله‌های دامداری و تردد بسیار زیاد انسان باعث شده تا استرس‌های فراوانی برای یوز پدید آید و امروز با توجیه انجام مطالعات کارشناسی متأسفانه معادن، زیستگاه توران را به نابودی می‌کشاند امروز کار در توران به‌جایی رسیده که حتی یک جای  برای حضور یوزها در داخل پارک وجود ندارد و هنوز هم درخواست‌های مفرط حضور دام‌ها در این پارک وجود دارد. تمام وسعت پارک توران 100هزار هکتار است اما ده‌ها استرس موجود در آن کاری کرده که یوزها همواره درخطر قرار دارند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست