اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950817178225700

آماری خواندنی از سرشماری اینترنتی برای طبیعت

کد: 13950817178225700

https://goo.gl/Dx23Xn

، تهران , (اخبار رسمی): با سرشماری اینترنتی، از حدود 65 هزار تن انتشار دی اکسیدکربن جلوگیری و 2450 اصله درخت حفظ شد.

آماری خواندنی از سرشماری اینترنتی برای طبیعت

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست  ،در سرشماری سال جاری که برای نخستین بار در کشور بخشی از آن به صورت اینترنتی صورت گرفت، از انتشار حدود 65 هزار تن دی اکسیدکربن جلوگیری و با حفظ 33 میلیون برگ کاغذ به عبارتی حدود 2450 اصله درخت حفظ شده و در مصرف 2/65 میلیون لیتر آب و 652000 کیلووات برق صرفه جویی به عمل آمد. به علاوه 2450 اصله درخت، سالانه 14700کیلوگرم دی اکسیدکربن را به اکسیژن تبدیل می کند.
سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن گامی ارزشمند به سوی توسعه پایدار و نیل به اهداف اقتصاد سبز است. طی دهه گذشته کشورهای توسعه یافته با فراهم سازی زیرساخت های ارتباطات الکترونیک اقداماتی از این دست را به صورت اینترنتی انجام داده اند. به طور نمونه طبق اعلام مرکز آمار کانادا سرشماری الکترونیک(اینترنتی) بین 40-  35 درصد هزینه­های سرشماری را کاهش داده است. همچنین در سال 2010 هزینه سرشماری هر خانوار آمریکایی 73 دلار بوده که در سرشماری اینترنتی هزینه ها تا 23 دلار کاهش پیدا کرده است.
در ایران، این اتفاق برای اولین بار در سال جاری رخ داده و برآوردها حاکیست که علاوه بر مزیت های تخصصی آن مانند  سرعت جمع آوری، کیفیت، امنیت و تجزیه و تحلیل داده ها، صرفه جویی در وقت و حفظ حریم خصوصی  همچنین به کاهش مصرف سوخت­های فسیلی مایع و کاهش چشمگیر مصرف کاغذ و هزینه های چاپ منجر می شود.
برخی محاسبات با لحاظ آمارهای سرشماری و شاخص های موجود به شرح زیر است:
سی و سه میلیون برگ کاغذ برای یازده میلیون خانواری که از طریق اینترنت به فراخوان سرشماری پاسخ مثبت داده اند، صرفه جویی شده است. سی و سه میلیون برگ کاغذ معادل 165000 کیلوگرم کاغذ است. کاغذ پنجمین صنعت بزرگ مصرف کننده انرژی در دنیاست که نسبت به صنایع دیگر به ازای تولید یک تن محصول، آب بیشتری مصرف می کند و سطح بالایی از آلودگی آب و هوا را به وجود می آورد. برای تولید هر تن کاغذ باید 15-17 اصله درخت تنومند را قطع کرد که هر درخت به طور متوسط قادر است سالانه 6 کیلوگرم دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند. برای تولید یک تن کاغذ 4 هزار کیلو وات برق و 400 هزار لیتر آب مصرف می شود. بنابراین با حفظ 163000 کیلوگرم کاغذ، حدود 2450 اصله درخت حفظ و در مصرف 2/65 میلیون لیتر آب و 652000 کیلووات برق صرفه جویی شده است. همچنین با حفظ 2450 اصله درخت سالانه 14700کیلوگرم دی اکسیدکربن به اکسیژن تبدیل می شود.
همچنین برخی بررسی ها تخمین می زند که یک درخت می تواند به طور متوسط حدود 200 کیلوگرم گرد و غبار را طی یک سال جذب کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | محیط زیست