اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950821179854750

ایزدی در نشست با رؤسای عمران و بهسازی استان‌های کشور مطرح کرد

تخصیص اعتبار برای نوسازی سکونتگاه‌های غیررسمی

کد: 13950821179854750

https://goo.gl/X0LlC0

، تهران , (اخبار رسمی): ایزدی از تخصیص اعتبار جدید برای نوسازی ردیف‌های متفرقه و سکونتگاه‌های غیررسمی در استان‌ها خبر داد و گفت: هر اثری که در کشور واجد ارزش باشد حتی اگر هفته گذشته ساخته شده باشد را یک بنا و معماری ارزشمند می‌دانیم و باید در حفظ و احیای آن تلاش کنیم.

تخصیص اعتبار برای نوسازی سکونتگاه‌های غیررسمی

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران  در جلسه با رؤسای ادارات عمران و بهسازی استان‌های کشور ضمن تأکید بر حفظ ارزش بناهای تاریخی در کشور بیان کرد: خانه وارطان از بناهایی است که به لحاظ معماری واجد ارزش بود و می‌تواند نشان‌گر دوره‌ای از میراث معاصر ما باشد.

ایزدی اضافه کرد: از ابتدایی که قانون حفاظت در سال 1309 به تصویب رسید، نگاه متعصبانه‌ای نسبت به حفاظت به وجود آمد. در این قانون گفته شده بود که میراث فرهنگی شامل آثاری می‌شود که تا پایان دوره زندیه ساخته شده‌اند چراکه رضاشاه از دوره قاجار راضی نبود و به همین دلیل آثار آن دوره را مشمول این قانون نمی‌دانست.

ایزدی در ادامه افزود: پس از رفتن رضاشاه این قانون اصلاح شد و در سال 53 قوانین مجددا به طور کامل تغییر یافت. آن چیزی که در حال حاضر در قوانین مورد توجه قرار می‌گیرد دیگر زمان ساخت اثر نیست (اگرچه زمان ساخت می‌تواند بر قدمت و ارزش‌هایش تأثیر داشته باشد).

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر هر اثری که واجد ارزش باشد حتی اگر هفته گذشته ساخت شده باشد را یک بنا و معماری ارزشمند واجد توجه می‌دانیم و می‌توانیم درصورتی که دارای ویژگی‌های خاص خود باشد میراث نام‌گذاری کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در طبقه‌بندی‌های جهانی علاوه بر میراث معاصر و میراث دوران گذشته، دارای میراثی تحت عنوان میراث منقول هستیم گفت: این میراث شامل اشیایی هستند که قابلیت جابه‌جایی دارند. در این راستا شاهد انواع دیگری از میراث با نام میراث معنوی و طبیعی نیز هستیم. این نوع میراث، اتفاقات ارزشمندی هستند که مابه ازای کالبدی نداشته ولی در ذهن و فضای زندگی ما وجود داشته و باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته وی در ایران بسیاری از این نوع اتفاقات مانند مراسم نوروز، ردیف‌های آوازی و ... در رده میراث معنوی به ثبت رسیده و مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: میراث طبیعی نیز به آن بخشی از زیست‌بوم تلقی می‌شود که واجد نگهداری و ارزش است. لذا آنچه که امروز به عنوان ارزش تلقی می‌شود صرفا یک ساختمان در یک دوره خاص نیست بلکه معماری‌ها، فضاها، آثار طبیعی، رویدادهایی که به نوعی در ریشه، فرهنگ و تمدن ما جا دارد مورد توجه قرار گرفته و باید حفاظت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه چگونگی استفاده از این فضاها و آثار در راستای اجرای ماموریت بازآفرینی شهری بخش قابل توجه  و مهمی از موضوعات مرتبط با ما محسوب می‌شود گفت: این مقوله مارا به سمتی برد تا بتوانیم چندین برنامه پیشنهاد کنیم. در این مسیر از آثار و ساختمان‌های به جای مانده پیشنهاد شد تا به فضایی برای گفتگو بین متخصصین در شهر تبدیل شود، خانه‌ای به عنوان خانه معمار، خانه شهرساز، موزه تاریخ و معماری شهرها همه بهانه‌ای بود تا به دنبال آن به شهرها رفته و ببینیم که چطور می‌توان آثار و ابنیه شهرها را خریداری کرده و یا از میراث فرهنگی تحویل گرفته و با این بهانه آن‌ها را مجدد احیا کنیم.

این مقام مسئول افزود: خانه وارطان نیز در این راستا از سوی شرکت عمران و بهسازی خریداری شد و همانطور که می‌بینید رویدادهای مهمی در این ساختمان برنامه‌ریزی و شکل گرفت. این ساختمان مکانی برای برگزاری نشست‌هایی ثابت و نمایشگاه‌های متفاوت برای اهل حرفه شد. خانه وارطان فضایی متعلق به معماران، شهرسازان بوده و به همین دلیل تحت عنوان خانه گفتمان شهر و معماری نام‌گذاری شد.

به گفته وی خانه وارطان نمونه خوبی است که خوشبختانه نتایج خوبی نیز به همراه داشته، بدون شک هرحرفه‌ای دوست دارد تا مورد توجه قرار گرفته و از سوی دولت حمایت شود. درحقیقت حمایت از نهادهای صنفی و انجمن‌هایی که بتوانند با این حمایت‌ها تقویت شده و جایگاهی مقتدرتر پیدا کنند یکی از نقش‌های اصلی دولت به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اضافه کرد: ما می‌توانیم این ساختمان‌های ارزشمند را در همه جای کشور تحویل گرفته و با کمک دستگاه‌های بهره‌بردار کار مرمت و نوسازی آن را پیش ببریم.

ایزدی با تأکید براینکه مجوز استفاده از منابع داخلی شرکت نیز برای اجرای این‌گونه طرح‌ها صادر شده است گفت: این اقدام نه تنها باعث حفظ آثار تاریخی و ارزشمند می‌شود بلکه به منشا خیری در گستره پیرامونی آن تبدیل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این مطلب که این سیاست شرکت عمران و بهسازی باید به گونه‌ای جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد گفت: هم‌اکنون شیوه شناسایی و مذاکرات برای تملک این بناها تنظیم و در اختیار تمامی ادارات عمران و بهسازی قرار گرفته است.

وی افزود: به عقیده من ایام محرم بهترین فصل برای شناسایی عرصه‌ها و محله‌های قدیمی و مورد توجه مردم هر شهر بود چراکه تمایل مردم برای حضور در این محلات در زمان سوگواری و عزاداری بسیار بیشتر است. همه ادارات عمران و بهسازی باید در این راه فعال‌تر شده و به شناسایی محله‌ها و پروژه‌های اولویت‌دار بپردازند، بدون شک هیچ ارگان و سازمانی با احیای این فضاها و ابنیه تاریخی با هدف انجام امور فرهنگی نخواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: در جلساتی که در طول سال جاری برگزار شد به طور مکرر درخصوص معرفی پروژه‌های اولویت‌‌داری که انتظار می‌رود از سوی شما مطرح شود صحبت کردیم. اولین اقدام اجرایی ما در این مسیر تشکیل ستادهای بازآفرینی شهری بود چراکه قصد داشتیم با راه‌اندازی این ستادها، فضای مدیریتی هماهنگی را باهدف اجرای طرح‌های نوسازی و بهسازی ایجاد کنیم.

 وی ضمن تأکید بر ضرورت مرور چندباره سند ملی بازآفرینی از سوی مسئولین در این بخش افزود: باید در این حوزه به صورت مکرر نشست‌های تخصصی را برگزار کرده و به طرح موضوع بپردازیم تا مفهوم و موضوعات ان برای تمامی بخش های ساختار مدیریت شهری نهادینه شود.

ایزدی در این‌باره اضافه کرد: قطعا هدف ما از برگزاری جلسات ستاد اتخاذ تصمیمات مشترک، افزایش هم‌افزایی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بوده و ما باید اقدامی را انجام دهیم تا همه دستگاه‌ها در تصمیمات گرفته شده با یکدیگر اتفاق نظر داشته باشند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تأکید کرد: تشخیص محلات ناکارآمد به منظور نوسازی و احیا و از سویی دیگر پروژه‌های شهری اولویت‌دار از جمله اقدامات مورد اهمیت در این بخش هستند که باید پس از شناسایی بنا به ضرورت و ویژگی‌هایی که دارند هرچه سریعتر به مرحله اجرا درآیند. خوشبختانه علی‌رغم کمبود منابع توانستیم در این مدت با بودجه‌ریزی اهرمی و منابع داخلی اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی در ادامه از تخصیص اعتباری جدید از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ردیف‌های متفرقه و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرها در روزهای اخیر خبر داد و گفت: این مسئله قطعا اتفاق بزرگی بوده و انرژی خوبی در پیشبرد این مسیر به ما می‌دهد./

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان