اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950823181725700

چتر وارونگی دما بر سر تهران

کد: 13950823181725700

https://goo.gl/5E6oWU

، تهران , (اخبار رسمی): با توجه به شروع فصل سرما و وقوع پدیده اینورژن یا وارونگی دما، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ افزایش داشته است. این امر با توجه به تغییرات جوی و سکون هوا در سطح زمین موجب تجمع آلاینده ها به ویژه در تهران به خاطر موقعیت جغرافیایی آن می شود.

چتر وارونگی دما بر سر تهران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، با وجود اقدامات جدی و موثر دولت برای کاهش آلودگی هوا در شهرها که منجر به کاهش چشمگیر تعداد روزهای آلوده شده، با وقوع این پدیده طبیعی غلظت آلاینده ها افزایش می یابد. این وضعیت در سال های گذشته نیز در فصل پاییز به تناوب اتفاق افتاده، به طور مثال در آبان ماه سال گذشته نیز 5 روز متوالی شاهد این پدیده بودیم و متوسط شاخص ایستگاه ها تا 146 نیز رسید.
 به همین علت و با توجه به تداوم پایداری هوا در چند روز آینده، کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوا در تهران تشکیل جلسه داد و اقداماتی برای کاهش مواجهه مردم به ویژه افراد آسیب پذیر در دستور کار قرار گرفت. از مهم ترین مصوبات این کارگروه می توان به عدم اجازه تردد در محدوده زوج و فرد در روزهای یکشنبه و دوشنبه 23 و 24 آبان ماه به غیر از خودروهای دارای طرح ترافیک، توقف فروش طرح ترافیک روزانه در این دو روز، توقف فعالیت واحدهای تولید شن و ماسه و آسفالت و بتن در سطح استان، استقرار تیم های اورژانس در سطح میادین اصلی شهر، حذف فعالیت بدنی در زنگ ورزش مدارس در کلیه مقاطع و چند تصمیم دیگر اشاره کرد.
وارونگی دما ( اینورژن) چیست؟
در حالت عادی و از لحاظ فیزیکی، هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می کند . در اوایل روز و هنگام طلوع خورشید لایه های زمین به دلیل برخورد اشعه های نور خورشید گرمتر از لایه های زیرین می شود . با شروع روز و آغاز فعالیت های انسانی و مصرف سوخت دمای هوای سطح زمین زیاد می شود. این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جا به جایی به وسیله باد با لایه ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و این مانع صعود و تبادل هوا می شود . نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت های انسانی و به دلیل حبس هوادر زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی روند . هیچ کدام از آلاینده ها در به وجودآمدن چنین پدیده ای دخیل نیستند و فقط وضعیت جوی است که آن را بوجود می آورد. بعبارتی دمای هوای محیط در لایه تروپسفر معمولا با ارتفاع کاهش می یابد . با وجود این گاهی اوقات درلایه مزبوردرجه حرارت با ارتفاع افزایش نشان می دهد که به این وضعیت اینورژن یا وارونگی دما گفته می شود . وارونگی دما گاهی از سطح زمین به طرف بالا دیده می شود که آن را اینورژن سطح زمین می گویند و گاهی در لایه ای بالاتر از سطح زمین دیده می شود که آن را وارونگی سطوح فوقانی می خوانند . هرچند نقش انسان در آلوده کردن جو موثر است ‘ اما طبیعت نیز گاهی اوقات با پدیده اینورژن در تشدید موضوع دخالت دارد. زیرا هنگامی که این پدیده اتفاق می افتد هوای سرد و آلوده به دلیل سنگینی بیشتر در سطح پایین و هوای گرم در ارتفاع بالا قرارمی گیرد و بنابراین جو حالت پایدار به خود گرفته و امکان مخلوط شدن و تهویه هوا میسر نمی شود 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

محیط زیست