اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950825184224750

محمدجواد عطرچیان مطرح کرد

تشریح آخرین تمهیدات کمیته حمل ونقل ستاد اربعین

کد: 13950825184224750

https://goo.gl/xPrs5z

، تهران , (اخبار رسمی): مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت: علی‌رغم ازدحام مسافر در پایانه‌های مرزی، مشکل خاصی در جابجایی زائران وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود روند شلوغی سه پایانه مرزی تا پایان هفته ادامه پیدا کند.

تشریح آخرین تمهیدات کمیته حمل ونقل ستاد اربعین

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، محمدجواد عطرچیان  با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی کمیته حمل و نقل ستاد اربعین برای تسهیل تردد مسافران از سه  مرز مهران، شلمچه و چزابه  به همراه سایر شقوق ریلی، دریایی و هوایی اظهار داشت: سالن مسافری شلمچه با گنجایش 100 هزار نفر مسافر و 28 گیت مسافری با اعتباری بالغ‌بر 28 میلیارد تومان روز یکشنبه با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و از همان لحظه به صورت 24 ساعته مورد بهره برداری قرار گرفت.

دبیر کمیته حمل‌و‌نقل ستاد اربعین اظهار داشت: پایانه مرزی شلمچه یکی از استراتژیک‌ترین پایانه‌های مرزی در کشور به شمار می‌آید که فاصله آن تا مرکز استان 130 کیلومتر و در 15 کیلومتری محور خرمشهر _شلمچه با مساحتی بالغ بر 10 هکتار واقع شده است.

وی افزود: جابجایی زائران در داخل کشور با استفاده از 10 هزار دستگاه اتوبوس انجام می‌شود و زائران از طریق سه مرز مهران، شلمچه و چزابه از مسیر زمینی به مقصد نجف و کربلا اعزام می شوند که طبق تقسیم‌بندی انجام‌شده 42 درصد زائران از مرز مهران و 58 درصد از مرزهای شلمچه و چزابه تردد خواهند کرد.

دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین گفت: 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس شرکت واحد نیز نقل و انتقال زائران اربعین حسینی(ع) را از اولین شهر مرزی به داخل پایانه مرزی را انجام می‌دهند و هم اکنون 400  دستگاه اتوبوس شرکت واحد در مهران، 100 دستگاه در چزابه و 100 دستگاه در شلمچه  فعالیت می‌کنند.

عطزچیان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود طی ایام اربعین از مرز مهران روزانه 100 تا 150 هزار زائر، از مرز شلمچه 100 هزار و از مرز چزابه هم حدود 60 هزار زائر به مقصد نجف و کربلا سفر کنند.

به گفته عطرچیان در روز نخست سال گذشته 23 هزار و 796 زائر، در روز دوم  سال گذشته 27 هزار و 429 و روز سوم سال گذشته 36 هزار زائر  وارد مرز مهران شدند که این آمار به ترتیب نسبت به مدت مشابه  19،20 و 21  آبان امسال به 52 هزار و 93 نفر، 103 هزار و 866 نفر افزایش یافت به 128 هزار نفر رسید. که با رشد 347 درصدی در مجموع 283 هزار و 959 نفر وارد پایانه مهران شدند.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون برای مسیر اهواز تا چذابه 170 میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم که 80 میلیارد تومان آن را همان سال گذشته به افتتاح رساندیم و امسال نیز حدود 40 میلیارد تومان پروژه شامل 14 کیلومتر جاده‌های چهارخطه و 20 هکتار پارکینگ در هفته گذشته افتتاح شد. البته ظرفیت پارکینگ‌ها به صورتی طراحی شده که حداقل در فاز اول 12 هزار دستگاه ظرفیت جانمایی خودرو داشته باشد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه «علی‌رغم ازدحام مسافر در پایانه‌های مرزی، مشکل خاصی در جابجایی زائران وجود ندارد» گفت: پیش‌بینی می‌شود روند شلوغی سه پایانه مرزی برای عزیمت به شهرهای نجف و کربلا تا پایان هفته ادامه پیدا کند.

دبیر کمیته حمل ونقل ستاد اربعین با اشاره به آمادگی کامل ناوگان دریایی برای جابجایی زائران به بندر بصره گفت:هیچ محدودیتی در جابجایی زائران اربعین حسینی توسط کشتی‌های مسافری وجود ندارد و به هر میزان که متقاضی باشد آماده پاسخگویی هستیم و به همین خاطر در راستای ایجاد تسهیلات و شرایط مناسب برای تردد زائران حسینی در ایام اربعین شناورهای فوق‌العاده بین بندر خرمشهر و بندر مقعل بصره برقرار شده است که توسط سه فروند کشتی مسافری با ظرفیت 722 صندلی انجام می‌شود.

وی با اشاره به حمل‌ونقل ریلی در ایام اربعین نیز بیان داشت: حرکت قطار ترکیبی تهران-کربلا نیز از روز سه‌شنبه مورخ 95/8/18در ساعت 15:30 از تهران به سمت شلمچه به طول 960کیلومتر حرکت و در آنجا پس از انجام تشریفات گذرنامه به‌وسیله اتوبوس با پیمایش حدود 35کیلومتر به بصره اعزام شد. بقیه این مسیر دوباره به‌وسیله قطار با سیر مسافت480 کیلومتری به کربلا عزیمت می‌کند. 

عطرچیان در خصوص برنامه قطارهای فوق‌العاده  ایام اربعین تصریح کرد: در طول مدت اربعین سال جاری در مسیر تهران – خرمشهر- تهران 40 رام قطار به ظرفیت 35 هزار صندلی پیش‌بینی شده است. همچنین به‌منظور جابجایی مسافرین حدفاصل ایستگاه خرمشهر به شلمچه به طول 17 کیلومتر هر نیم ساعت یک قطار پیش‌بینی شده که در مجموع ظرفیت این مسیر 115 هزار صندلی بوده و در کل صندلی ایجاد شده اربعین امسال 150‌هزار صندلی است.

وی یادآور شد: فاصله دریایی بین بندر خرمشهر و بندر مقعل بصره 16 مایل دریایی است و حدود یک ساعت و 15 دقیقه توسط شناورها به طول می‌انجامد. 

دبیر کمیته حمل ونقل ستاد اربعین با بیان اینکه صدور مجوز پروازهای ایام اربعین برای شرکت‌های داخلی 528سورتی پرواز و برای هواپیماهای عراقی 136مجوز صادر شده است تصریح کرد: در حال حاضر هفته‌ای 105 مجوز پرواز برنامه‌ای به مقصد عراق صادر که در بعضی مواقع این تعداد به 191مجوز پرواز در هفته افزایش یافته است.

گفتنی است، سال گذشته بیش از دو میلیون مسافر ایرانی برای رساندن خود به مراسم اربعین در کربلا از طریق مرزهای زمینی و هوایی خود را به عراق رسانده بودند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان