اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950826184425730

واکسیناسیون ریشه در طب سنتی و بومی کشور دارد

کد: 13950826184425730

https://goo.gl/JtrJSd

، تهران , (اخبار رسمی): واکسیناسیون یکی از اصول مهمی است که ریشه در طب سنتی و بومی این مرز پُر گُهر دارد.

واکسیناسیون ریشه در طب سنتی و بومی کشور دارد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت ،علیرضا عباسیان، مدیر تعالی دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: به جرات می‌توان گفت واکسیناسیون سال‌ها قبل‌تر از ادوارد جنر، توسط حکمای طب ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است و بعضا عامل ضعیف‌شده بیماری‌زا را برای ایجاد ایمنی در بدن، بر روی زخم‌ها و حتی گاهی بر روی زخم حجامت قرار می‌دادند.

وی با اشاره به شیوع تدریجی بیماری‌های مرتبط با زندگی شهرنشینی، گفت: توانایی طب ایرانی در کمک به مبتلایان بیماری‌های مرتبط با تمدن و زندگی شهرنشینی، نظیر بیماری‌های متابولیک و متعاقب آن رونق گرفتن بازار طب سنتی، باعث شده برخی سودجویان در صدد استفاده از این جَو برآمده و بعضا برای مطرح شدن در سطح جامعه، به تخریب اصول مهم بهداشت جامعه اقدام کنند.

مدیر تعالی دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت در ادامه گفت: بعضا مشاهده می‌شود افرادی ناآگاه، واکسیناسیون را امری استعماری و مخالف طب سنتی برمی‌شمرند و حال آنکه این امر، جفا به طب ایرانی است.

وی افزود: در طب ایرانی مهم‌ترین عامل شکست‌دهنده بیماری‌ها، طبیعت بدن است، تا جایی که از طبیب به عنوان خادم طبیعت یاد شده است؛ لذا تقویت و تهییج طبیعت، یکی از ابزارهای طبیب برای مقابله با بیماری‌ها محسوب می‌شود.

عباسیان سپس به روش‌های بومی مورد استفاده در کشور که اثری مشابه واکسیناسیون در طب رایج دارند، ‌اشاره کرد و گفت: در برخی نقاط استان سمنان مردم محلی با قرار دادن آبله گاوی بر روی پوست کودکان و سپس سوزن‌کاری، محل عمل، کودکانشان را واکسینه می‌کردند و در جای‌جای متون طب ایرانی، تحریک طبیعت برای شناسایی و دفع بیماری وجود دارد.

مدیر تعالی دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت تاکید کرد: طب ایرانی نه‌تنها مخالف واکسیناسیون نیست، بلکه داعیه پیشگامی در این مسیر را دارد؛ هرچند بررسی آنچه که به عنوان واکسن تزریق می‌شود بسیار مهم بوده و در مورد داروهای سنتی و یا جدید، به تحقیقات مستمر نیاز است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان