اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950826184445632

نگاهی به زندگی اسطوره های دنیای عطر

«ژِرمین سِلیه» سنت شکن صنعت عطرسازی

کد: 13950826184445632

https://goo.gl/DANlg8

، تهران , (اخبار رسمی): «ژِرمین سِلیه» زنی سنت شکن در دنیای عطرسازی زندگی پرفراز و نشیبی داشته است، ولی با اقتدار و پشتکار توانست عطرهای جاودانه ای روانه بازار کند.

Germaine Cellier

به گزارش اخبار رسمی به نقل از لوکس بایر: «ژِرمین سِلیه» بیست و ششم مارس 1909 در بوردو فرانسه متولد شد.

ژِرمین سِلیه در سال 1930 برای تحصیل در رشته شیمی عازم پاریس شد و پس از اخذ مدرک این رشته به عنوان کارشناس آزمایشگاه فعالیت خود در کمپانی «رور برتراند» را آغاز کرد. او در سال 1943 از رور جدا می شود اما پس از سه ماه همکاری با «کالگِیت پالمولایو» به عنوان یکی از عطرسازان اصلی مجددا به رور بازمی گردد.

ژِرمین سِلیه فعالیت خود به عنوان عطر ساز را در دورانی آغاز می کند که عطرسازی در انحصار طراحانی از جنس مخالف بود و ورود یک زن به این عرصه امری عجیب و اجرای ایده های عجیب و رؤیاپردازانه طراحی به نام «ژرمِن سلیه» در آن دوران غیر ممکن به نظر می رسید. اما شخصیت مقتدر، متین و مستقل سلیه؛ علی رغم تمام بهانه جویی ها و مخالفت های آشکار و پنهان؛ او را در این مسیر به پیش می راند و ملاقات او با طراح مشهور «رابرت پیگت» در سال 1940 مسیر را برای درخشش این هنرمند بزرگ هموار کرد.

پیگت که در آن سال ها خانه مد مستقل خود را افتتاح کرده بود؛ به دنبال ارائه محصولاتی جسورانه، محرک و غنی بود تا توجه نسل خسته از جنگ و رکود را به خود جلب کنند. نتیجه همکاری ژِرمین سِلیه با پیگت خلق دو شاهکار بزرگ و تاریخ ساز است. یکی از آنها عطر «بِندیت 1944» است که  به عنوان یکی از پیشگامان آثار چرمی- شیپق شناخته می شود.

وی آکورد چرمی جسور و جاه طلب خود را از دوز بالای «ایزوبوتیل کینولین» به دست آورده است. جسارت و شجاعت سلیه در به کار بردن یک درصد از این ماده در عطر جاودانه «بندیت»اثری ناب و عمیق را خلق کرد که همچنان ستودنی و محبوب است. همچنین سلیه در سال 1948 عطر «فارکاس» را برای پیگت خلق می کند. عطر برجسته و مرجع مریم که باز هم به لطف استفاده بی پروا و سخاوتمندانه سلیه از مواد طبیعی نظیر ریشه زنبق ایتالیایی، عصاره خالص شکوفه پرتقال تونسی و یاس فرانسوی در کنار نوت برجسته مریم؛ شاهکاری دیگر به جهان عطر معرفی کرد.

ژِرمین سِلیه علاوه بر اینکه در گروه زنان سنت شکن تاریخ قرار دارد و نیز از زنان پیشگام در عطرسازی به شمار می رود؛ خانواده جدیدی در عطرسازی پایه گذاری کرد. طوفان نوت های سبز با استفاده شجاعانه از دوز بالای گالبانوم در عطر «وِنت وِرت» محصول «بالماین» به عنوان نخستین عطر سبز تاریخ شناخته می شود. عطری که علی رغم مخالفت بسیاری از عطرسازان مطرح؛ با شهامت و ایستادگی سلیه بر عقاید خود ساخته می شود و پس از اینکه در سال 1945 ارائه می شود تحسین همگان حتی مخالفان و منتقدان ژِرمین سِلیه  را بر می انگیزد.

بانوی جذاب، با وقار، پر نشاط و شوخ طبع جهان عطر؛ در کنار نامداران و تاریخ سازان این عرصه قرار می گیرد و چه بسا به پاس بلند پروازی ها و «اولین بودن» در بسیاری از زمینه ها؛ بالاتر از هم عصران خود قرار می گیرد. این هنرمند افسانه ای که بسیار فراتر از دوران خویش می اندیشید و زندگی می کرد؛ با تکیه بر فرمول های کوتاه اما با استفاده از مواد طبیعی و ترکیبات گران قیمت در حجم بالا آثاری را به یادگار گذاشت که همچنان جریانساز و ویژه هستند. استفاده ژِرمین سِلیه  از نوت های عطرسازی مانند نگاه یک نقاش به رنگ ها بود و او هراسی از به کارگیر آن ها؛ آنگونه که می اندیشید و آنچنان که می پسندید؛ نداشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوکس بایر

فروشگاه اینترنتی مازاری یک محیط لوکس، آرام و خلوت برای یک خرید خاص است. پرداخت هزینه سفارشات به صورت اینترنتی و از درگاه بانک پاسارگاد است. تمامی کاربران می‌توانند با استفاده از همه کارت‏‌های بانکی عضو شبکه شتاب هزینه سفارشات خود را به صورت آنلاین از درگاه پرداختی امن و مطمئن پارس پال پرداخت کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مد و لباس