اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950829185935632

نگاهی به زندگی حرفه ای آنتوان لی (Antione Lie)

ذهن خلاق و طغیانگر یک عطرساز

کد: 13950829185935632

https://goo.gl/QoajJG

، تهران , (اخبار رسمی): آنتوان لی (Antione Lie) بدون شک یکی از تاثیرگذارترین شخصیت ها در دنیای عطرسازی است که تاکنون با ترکیب مواد متناقض عطرهای ماندگاری به بازار عرضه کرده است.

دریای درون

به گزارش اخبار رسمی به نقل از لوکس بایر، "آنتوان لی" متولد استراسبورگ فرانسه است. لی در خانواده ای رشد می کند که ارتباطی به صنعت عطر ندارند و در محیطی پرورش می یابد که از معرفی یک عطار بزرگ فاصله بسیاری دارد.

با این وجود آنتوان لی در نوجوانی به توانایی های خود در تشخیص مواد مختلف از طریق حس بویایی پی می برد؛ زمانی که شامه تیز او روایح مختلفی که از دور دست ها و به کمک باد در هوا جریان می یافتند را شناسایی می کرد. این توانایی خارق العاده؛ کنکاش آنتوان لی را در رابطه با جهان روایح گسترش می دهد و در همین سنین است که او با اصطلاحی به نام "نوز" یا فردی که ترکیب یک عطر را می سازد؛ آشنا می شود. علاقه لی به عطرسازی و کشف اسرار آن با تحصیل در رشته شیمی دو چندان می شود. پس از اخذ مدرک شیمی و آشنایی با مواد شیمیایی و نیز توانایی در ساخت ترکیبات مختلفی از این دست؛ لی استراسبورگ را به مقصد گرس ترک می کند.

حضور در گرس و تحصیل در "ژیوودان" تحت نظر اساتید بزرگی چون "جین کارلز" و "جان گیشارد"؛ از لی یک هنرمند ویژه و قدرتمند ساخت. توانایی مثال زدنی در ارائه ترکیبات شیمیایی منحصربفرد، حافظه بویایی عالی، درک بسیار بالا از ترکیبات طبیعی و تسلط مثل زدنی در به کارگیری آن ها در کنار برخورداری از ذهنی پر از ایده های ویژه و نامتعارف؛ لی را به یکی از برجسته ترین هنرجویان ژیوودان تبدیل کرد.

در عطرسازی معاصر؛ معدود طراحانی حضور دارند که علاوه بر توانایی در ساخت محصولاتی با هدف تولید گسترده و موفقیت در بازار؛ قادر به آفرینش آثاری مبتکرانه و ساختار شکن نیز باشند. اما آنتوان لی یکی از هنرمندانی است که به این گروه کم جمعیت تعلق دارد و شاید بتوان وی را سر آمد و پیشگام عطرسازان معاصر در این زمینه دانست. پرونده آنتوان لی و نگاهی به آثار وی؛ بهترین اثبات بر این ادعا است.

ساخت عطرهای مختلف برای برندهای مد و زیبایی بزرگ؛ بخشی از آثار آنتوان لی را شامل می شود که از علاقه وی برای آزمودن خود در ارائه محصولاتی برای جلب رضایت عمومی و تولید انبوه؛ نشأت می گیرد. عطر "رومانس فور من" محصول 1999 "رالف لورن" با ترکیبی از نوت های میوه ای و مرکبات با نوت های سبز و گیاهی در پایه ای ادویه ای و چوبی؛ تقابل گرمای سرکش نوت های ادویه ای مانند دارچین و زنجبیل با لطافت و درخشش نوت های آبی، نوت های میوه ای و زنبق در "والنتینو گُلد" محصول 2002 خانه "والنتینو"؛ محصول 2004 خانه "ورساچ"؛ "کریستال نو آر"؛ که از ترکیب عمیق گاردنیا و نارگیل در فضایی ادویه ای و گرم در پایه ای از مشک و چوب صندل به کمال می رسد؛ عطر موفق و محبوب "کد" محصول 2004 "جیورجیو آرمانی" با رایحه متفاوت تنباکو و چرم که از همراهی با نوت های مرکباتی و سبز حاصل می شود و نیز محصول 2008 "دیویدُف" با نام "اَدوِنچِر" که فضای متفاوت حاصل از همراهی سدر و وتیور با مرکبات و نوت های ادویه ای این عطر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت؛ نمونه ای از آثار موفق آنتوان لی در این زمینه هستند که نشانه هایی از تفکرات و نگرش ویژه وی را در خود دارند.

از تفکرات ویژه و نامتعارف، ایده های بکر و توانایی های خارق العاده آنتوان لی برای نخستین بار در سال 2006 و با معرفی خانه نیش "اِتات لیبره د اورنج"؛ رونمایی می شود. نخستین آثار این خانه که ارائه گر محصولاتی نامتعارف و غیر معمولی است؛ پس از ملاقات آنتوان لی با "اِتیِن د اسوارت" خلق می شوند. برندی عجیب، نام هایی متفاوت و آثاری شگفت انگیز و شوکه کننده که نخستین مجموعه آن ها در سال 2006 توسط آنتوان لی ارائه می شود. عطرهایی که لی در این مجموعه خلق کرده است؛ نمایشی بی پروا، جسورانه و هنجارشکن از احساسات، شهوت، هیجان و تحریک این خصوصیات است.

انفجاری از درونیات ناب؛ بدون هیچ حجابی و بی پروا. سر آمد این آثار؛ عطر منحصر بفرد "سَکریشن مَگنیفیکس" است. جریانی از خون در فضایی عرق کرده و فلزی که از گیاهان دریایی و صمغ ها حاصل می شود؛ در تقابل با لطافت و اغواگری زنبق، شیر و نوت میوه ای؛ ترکیبی سرخ و سفید که به عقیده لی ما حصل آن یک عطر صورتی و مرموز است. این عطر متفاوت؛ نه تنها یکی از آثار متفاوت لی؛ بلکه یکی از عطرهای خاص و نامتعارف جهان عطر است که حرکت در چنین فضایی تنها از هنرمندانی جسور و تجدد گرا چون آنتوان لی ساخته است. دیگر آثاری که لی در این سال برای اتات لیبره معرفی می کند نیز عطرهای خاص و ویژه ای هستند. عطر چرمی و دودی "ریِن" که در بستر درخشانی از آلدهاید به همراه پچولی، نوت های ادویه ای و صمغ ها ساخته شده؛ نمایش حیوانی چرم و میخک خشک در کنار درخشش و تازگی مرکبات و پایه ای دودی و تاریک از غان در عطر "ژ سویس آن اوم" و عطر تنباکویی و چرمی "دیواین اِنفَنت" که چهره تاریک و پیچیده خود را در پس معصومیت درخشان شکوفه مرکبات و نوت های شیرین مخفی کرده است؛ چهار عطر منحصربفرد و برجسته ای هستند که آنتوان لی در این سال برای خانه "اتات لیبره" خلق می کند. دیگر همکاری موفق لی و اتات لیبره عطر "تام آو فینلَند" است که در سال 2007 معرفی می شود. "تام آو فینلَند" عطری چوبی و دودی است که وجه تاریک غان، سوزنی برگ ها و صمغ ها را به شکل هنرمندانه ای با وانیل، زنبق و تونکا همراه می کند. یک اثر ویژه دیگر در پرونده لی و اتات لیبره که استقبال خوبی از آن به عمل می آید.

نتیجه فعالیت های آنتوان لی که در آخرین سال های حضور وی در "ژیوودان" بیشتر بر ساخت آثار مفهوم گرا و ویژه متمرکز شده است؛ اغلب در قالب همکاری با خانه "اتات لیبره" و نیز "کام دِ کَغگونس" ارائه می شود. عطر زیبا و عجیب "88 8" محصول 2008 خانه "کام د کغگونس" یکی از این آثار است. عطری ادویه ای و دودی که با استفاده از آکورد شمعدانی؛ اغواگری خود را در هیبتی فلزی به نمایش می گذارد. لی در سال 2011 از ژیوودان جدا می شود و در پی بیان مفاهیم مد نظر خود و برخورداری از آزادی هنری بیشتر به مؤسسه "تاکاساگو" می پیوندد.

ارائه اصطلاحات و ایده های جدید و خلق آثاری که با تکیه بر اصول کلاسیک؛ بازتاب خواسته ها و تفکرات ویژه و هنجارشکن لی باشند؛ پس از پیوستن او به تاکاساگو؛ موجب همکاری گسترده وی با خانه های نیش و مفهوم گرا در سال های بعد شد. آثاری محدود که بی توجه به موفقیت در مارکت و جریان های حاکم؛ به دنبال دستاوردهای بزرگ و ارائه دیدگاه هایی متفاوت هستند. نمونه بارز این آثار؛ عطر "رِد+ اِم اِی" محصول 2012 خانه "بلاد کانسِپت" است. لی این عطر را اثری ساده که از دو نوت شیر و خون در فضایی تازه، فلزی، خامه دار و کمی لذیذ جریان دارد؛ معرفی می کند. عطری که از دو مایع حیاتی؛ خون و شیر؛ در وجهی شهوانی و گوشه دار الهام گرفته است. عناصر اصلی و نگاهی به منابع انرژی زا و حیات بخش شیمیایی؛ دستمایه جدید لی برای معرفی دو اثر متفاوت دیگر در سال 2012 است که در همکاری با خانه "وان آو ذوز (نو-به)" ارائه می شود. "اکسیژن" عطری خنک، لطیف و اسرار آمیز از همراهی نوت های چوبی با ادویه ها و مشک در بستری تمیز و درخشان از آلدهاید است و "هیدروژن" ترکیبی از مرکبات و میوه ها با نوت های گیاهی و سبز است که در لایه هایی از ادویه ها، خزه، یاس و وانیل شکل گرفته است.

سال 2013 از میان آثار مختلفی که آنتوان لی ارائه کرد؛ چند اثر توجه همگان را به خود جلب کردند. عطر سبز و درخشان "سایبِر گاردن" محصول خانه "کاستام نَشنال" یکی از این آثار است. ترکیبی ظریف و غیر منتظره از همراهی مرکبات تازه و درخشان در کنار نوت های سبز که با حضور بنفشه و شمعدانی؛ رایحه ای ناب را ارائه می کند و در پایه با ترکیبی از نوت های سینتیک در کنار چوب ها؛ به اثری حیرت انگیز تبدیل می شود. عطر فاخر و باشکوه "بِلک" ما حصل همکاری لی با خانه "پیور دیستنس" است. بلک یک عطر چرمی باشکوه در فضایی دودی و شهوانی است که از همراهی نوت های میوه ای و صمغ ها؛ شخصیت عمیق و ویژه ای پیدا می کند. دو عطر "مِرکوری" و "سولفور" که حاصل همکاری مجدد آنتوان لی و خانه متفاوت "نو- به" است در این سال ارائه می شوند که همچون دو عطر قبلی؛ آثاری بحث بر انگیز و متفاوت هستند. "مرکوری" عطری مرکباتی و آلدهایدی است که تقابل متفاوتی از فضای فلزی و دودی با لطافت پودری و میوه ای به نمایش می گذارد. "سولفور" نیز تفسیری متفاوت از یک ترکیب چوبی و صمغی است که بر بستری از کستورم و نوت های گیاهی ارائه می شود.

آنتوان لی قلمرو آفرینش خود را در سال های بعد با قدرت توسعه داد و همچنان با تکیه بر توانایی های مثال زدنی خود؛ آثاری ارزنده و فاخر را ارائه می کند. الهام از جواهرات تا جهان نساجی و ساخت ترکیباتی اسرار آمیز؛ آثار درخشان دیگری به کارنامه لی اضافه کرد. عطر چرمی و میوه ای "نو سیود" محصول 2014 خانه "اورمی" که در فضایی دودی و ادویه ای؛ نمایش متفاوتی از آکورد جیر و چرم ارائه می کند، عطر چوبی و گل بوی "وایت" محصول 2015 "پیور دیستنس" که شخصیت پودری و درخشش فاخر آن؛ تحسین همگان را بر انگیخت، فضای دودی عطر چوبی و صمغی "سکو اویا" محصول 2016 "آبوت نیویورک" و ترکیب اعجاب انگیز و بدیع حاصل از تقابل تازگی نوت های هل و مشک با وجه دودی و حیوانی چرم در کنار غان در عطر "فلاور نایت" محصول 2016 "اِریس پارفومز" که با نوت برجسته پچولی و مریم؛ غنای این ترکیب ممتاز را به اوج می رساند؛ نمونه ای از آثار برجسته لی در سال های اخیر هستند.

آنچه از آنتوان لی تا به امروز به جهان عطر ارائه شده؛ گوشه ای از توانایی ها و ایده های ناب برخاسته از یک ذهن خلاق و طغیانگر است که مهارت خاصی در ارائه عطرهای غافلگیرکننده و ارائه همزمان فضاهای متناقض دارد: همراهی روغن های طبیعی با ترکیبات سینتیک در حجمی بالا، ترکیب نوت های خنک و تازه با گرمای نوت های دودی و حیوانی، آمیزش درخشش و تاریکی و همراه ساختن جاذبه و دافعه شهوانی؛ نمونه ای از این مهارت هاست که در آثار مختلف لی احساس می شود. او واهمه ای از بیان صریح و جسورانه ذهنیات خود ندارد و با تسلط بالایی که در ساخت ترکیبات شیمیایی دارد؛ برای هر داستان جدید؛ ترکیب و فضایی جدید را ارائه می کند. لی از نقدهای کوبنده و شوکه شدن مخاطبان در مواجهه با آثارش؛ هراسی ندارد. آنچه او می آفریند موجی از دریای درون هر انسان است که از راه بویایی به او نمایانده می شود. تصویری از آرزوها، امیال، جاه طلبی ها و نیازها که توسط هنرمندی خلاق و بی باک خلق می شود.

همچنان که آنتوان لی توانایی بی مانندی در ساخت ترکیبات عجیب و خارج از روال دارد؛ تعهد ویژه ای به ساختارهای کلاسیک و شیوه های سنتی دارد و در مدرن ترین و ساختارشکن ترین آثار وی؛ نشانه هایی از این وفاداری به چشم می خورد. هنرمندی که در کودکی افسانه ها و داستان های جاری بر زبان باد و باران را حس می کرد و از عطر آن ها؛ حکایت های گوناگونی روایت می کرد تا به امروز که استاد عطرسازی عالی مرتبه و صاحب سبک است؛ هرگز از آنچه آفریده و از هر آنچه انجام داده؛ احساس پشیمانی نمی کند و با افتخار از آثار ویژه خود می گوید که به سان نسیمی برخاسته از دریای درون؛ داستان ها و افسانه های بسیاری در خود دارند...

منبع: عطر و ادکلن لوکس بایر

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوکس بایر

فروشگاه اینترنتی مازاری یک محیط لوکس، آرام و خلوت برای یک خرید خاص است. پرداخت هزینه سفارشات به صورت اینترنتی و از درگاه بانک پاسارگاد است. تمامی کاربران می‌توانند با استفاده از همه کارت‏‌های بانکی عضو شبکه شتاب هزینه سفارشات خود را به صورت آنلاین از درگاه پرداختی امن و مطمئن پارس پال پرداخت کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مد و لباس