اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950902188166510

افزایش درآمدبانک از خدمات بانکداری الکترونیک

کد: 13950902188166510

https://goo.gl/aUEFnH

، تهران , (اخبار رسمی): توسعه و گسترش بانکداری الکترونیکی به عنوان یکی از کاربردی های فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای پولی و بانکی کشورهای پیشرفته دنیا،صنعت بانکداری کشور را در سال های اخیر به منظور بکارگیری این نوآوری به تکاپو وادار کرده است.

افزایش درآمدبانک از خدمات بانکداری الکترونیک

افزایش هزینه های جذب سپرده و در مجموع افزایش قیمت پول در بازار خدمات بانکی یکی از اصلی ترین مشکلات بانک در راستای افزایش سودآوری است

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی پرداخت برتر، در کشور ایران مهم ترین چالشی که بانکداری الکترونیک با آن روبروست نبودن فرهنگ پرداخت کارمزد نزد مشتریان و استفاده رایگان از این تکنولوژی ها و در آن سوی میدان رقابت ناسالم بانک ها برای عدم دریافت کارمزد است که خود مانعی برای افزایش درآمدهای غیر مشاع بانک هاست.

حال آنکه بانکداری الکترونیک ضمن ارائه جامع خدمات بانکی به دنبال توسعه و تحول با هدف جلب رضایت مشتری بوده و برای افزایش درآمد از طریق ارائه خدماتی که در قبال آن‌ها کارمزد می‌گیرد، سیاست گذاری خاصی را اتخاذ می کند.

افزایش هزینه های جذب سپرده و در مجموع افزایش قیمت پول در بازار خدمات بانکی یکی از اصلی ترین مشکلات بانک در راستای افزایش سودآوری است ضمن آنکه الزامات سپرده قانونی بانک مرکزی و سهم اندک دریافتی بانک از میزان درآمدهای مشاع باعث می‌شود تا به منظور جلب رضایت سهامداران سهم درآمدهای کارمزدی بانک افزایش یابد.

با توجه به فرهنگ خاص بازار خدمات بانکی کشور و دامپینگ برخی بانک‌ها جهت جذب بیشتر مشتریان اتخاذ راهکار های ویژه جهت بازاریابی و فروش در حوزه بانکداری الکترونیکی و خدمات کارمزدی الزامی به نظر می‌رسد.

در حال حاضر بابت خدمات الکترونیکی بانک کارمزدی دریافت نمی شود این درحال است که این موضوع با توجه به هزینه هایی که برای بانکها به همراه داشته، صرف نظر از کم کردن هزینه های پرسنلی درآمدی برای بانک به همراه نداشته است.

همان‌طور که ذکر شد دلایلی از قبیل رقابت ناسالم بانک ها و عدم وجود هماهنگی بین آنها و  عدم وجود چرخه کارمزدی سالم در نظام بانکی کشور باعث شده علیرغم هزینه های سنگینی که بانک ها جهت راه اندازی زیر ساخت کرده اند همچنان موفق به درآمدزایی در این حوزه نشده و با مقاومت هایی در این خصوص در جامعه مواجه شده اند.

بر همین اساس، نمونه آن در گذشته خیلی نزدیک بانک ملی است که تجربه بسیار بدی بابت برداشت های 50000 ریالی جهت ارسال  SMS از حساب مشتریان داشت که با تبلیغات منفی بسیاری در شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی مواجه شد ؛ البته این اقدام بانک ملی و به نوعی پیشگام بودن باعث شد تمام بانک های کشور وارد این حوزه شده و به انواع مختلف نسبت به دریافت کارمزد در این حوزه اقدام کنند.

طی سالیان اخیر بانک ها هزینه های بسیار زیادی را جهت آماده سازی زیر ساخت های مورد نیاز بانکداری الکترونیک هزینه کرده اند که می توان با اشاعه و فرهنگ سازی و گوش زد کردن مزایای بی شمار استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک نسبت به توسعه این فرهنگ اقدام نمود یا در این صنعت پیشگام بود.

همچنین با توجه به مزایای اقتصادی فراوان سیستم های بانکداری الکترونیکی از نظر کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری بانک ها، افزایش کیفیت در ارائه خدمات به مشتریان، رفع محدودیت های زمانی و مکانی و گسترش حوزه فعالیتهای بانکی و بازاریابی و اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته علاوه بر بانک های جدید (بانک های مجازی که از طریق کانال های موبایل و اینترنت ارائه خدمت کرده و تقریبا فاقد شعب فیزیکی هستند) که خدمات خود را تنها از طریق ارتباطات الکترونیکی به مشتریان ارائه می کنند، بانک های با سابقه نیز در کنار فعالیت های فعلی خود و یا با تاًسیس بانک های مستقل مبتنی بر موبایل و اینترنت به شیوه الکترونیکی عملیات خود وسعت می بخشند که در قدم اول می توان نسبت به انتخاب نام تجاری برای محصولاتی چون موبایل بانک و اینترنت بانک اقدام نمود و با توسعه این محصولات و گسترش زیر ساخت نسبت به تاسیس واحدهای SBU اقدام کرد.

بی تردید باید گفت نظام بانکی با ساختار کنونی که اصول کاهش هزینه های عملیاتی درآن چندان جدی گرفته نمی‌شود و مجموعه دارایی ها و امکانات آنها از بهره وری چشمگیری برخوردار نیست، در حال حاضر به سختی توانسته است نقش تأثیرگذاری در پیشبرد برنامه های توسعه ای کشور ایفا کند و برای اینکه در تحقق سیاست های تعیین شده نقش پررنگ تر و موثرتر از گذشته داشته باشد نیازمند باز مهندسی در ساختار و و رویکردها و باز تعریف در نوع رابطه هاست.

به طور یقین هیچ بانکی نمی‌تواند ارائه دهنده تمامی خدمات الکترونیک ممکن باشد ولی بانک ها می توانند با بررسی نقاط قوت و ضعف خویش و فرصت ها و تهدید های موجود در بازار، استراتژی هایی رادر پیش بگیرند که به یک جایگاه رقابتی مناسب در بازار دست یابند. بانکداری الکترونیک صنعت بانکداری، از جمله صنایع مهم و مطرح دنیاست و گسترش روز افزون دانش بشری در زمینه علوم الکترونیکی سبب شده است تا فضای رقابتی تنگاتنگی میان آن ها برقرار شود.مدیران بانک ها سعی بر افزایش خدمات نوین بانکداری دارند که متمایز بودن آن نسبت به خدمات سایر رقبا امتیاز ویژه ای جهت جذب سپرده های مشتریان برخوردار است.

بانکداری الکترونیک یکی از مظاهر عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه اقتصادی است.بانکداری الکترونیکی، انقلابی در شیوه ها و رویه های تجاری گذشته ایجاد کرده و صرفه جویی را در بهترین وجه جامع عمل پوشانده است. بی‌تردید باید گفت نظام بانکی با ساختار کنونی در حال حاضر به سختی توانسته است نقش تأثیرگذاری در پیشبرد برنامه های توسعه ای کشور ایفا کند و برای اینکه در تحقق سیاست های تعیین شده نقش پررنگ تر و موثرتر از گذشته داشته باشد نیازمند باز مهندسی در ساختار و و رویکردها و باز تعریف در نوع رابطه است.

 تمامی مدیران و کارگزان نظام بانکی باید آنرا بپذیرند و با پذیرش آن زمینه را برای ایجاد تحول و دست زدن به خانه تکانی در ساختار نظام بانکی فراهم سازند.به دلیل اینکه مزیت بانکداری الکترونیک در ارائه خدمات با کیفیت برتر،آسان تر و سریع تر به مشتریان و همچنین بهبود شاخص های بهره وری می باشد

جهت افزایش کیفیت وهمچنین وفاداری مشتریان می توان گام هایی نظیر شناخت مشتریان و بازار هدف، شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان از محصول و خدمت، دسته بندی خواسته های مشتریان بر اساس اهمیت، طراحی محصول و خدمت مورد نظر طبق نیازهای مشتریان با قابلیت انعطاف پذیری، ارزیابی موقعیت خدمات ارائه شده با رقبا از دید مشتریان، ارزیابی ویژگی های فنی و مشخصات کیفی خدمات نسبت به رقبا و برقراری سیستم بهبود مستمر کیفیت برای حفظ پویایی فرآیند را برداشت.

همچنین پیشنهاد می‌شود برای افزایش وفاداری مشتری و ارائه خدمت مورد انتظار مشتریان و برای ایجاد یک ارتباط مستمر و سازنده با مشتریان و آگاهی از یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان و آگاهی از نقطه نظرات مشتریان و ارزیابی انتقادات و پیشنهادات آنان از یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان الکترونیکی بهره گرفته تا میزان رضایت و وفاداری مشتری به صورت دائم تحلیل شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پرداخت برتر

پرداخت برتر در پی خبررسانی و آموزش و ارائه راهکار و مشاوره در حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیک به صورت حرفه‌ای، خلاق و جدا از هرگونه جهت گیری است.چنین خواسته ای بی‌تردید بدون همراهی بازیگران اصلی بازار پرداخت های الکترونیک و شرکت های بانکداری الکترونیک امکان‌پذیر نخواهد بود. رسانه‌ های جوان در هر صنعت برای تحقق آنچه بر دوش آنها است نیازمند همراهی، درک، و حمایت پیشگامان آن بازار در تمامی وجوه هستند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه