اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950906190154750

ایزدی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های مهربوم:

آثارتاریخی امانتی است که بایدبه نسل‌ آینده برسد

کد: 13950906190154750

https://goo.gl/Zbvzfy

، تهران , (اخبار رسمی): معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که آثار تاریخی امانتی هستند که باید به نسل‌های آینده برسانیم گفت: خوشبختانه در دهه‌های اخیر افرادی از بخش خصوصی به این جریان رونق داده و بنیان احیا و بهره‌برداری مجدد از آن‌ها را در بسیاری از شهرهای کشور ایجاد کرده‌اند.

آثارتاریخی امانتی است که بایدبه نسل‌ آینده برسد

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های مهربوم با محوریت بازسازی هویت ایرانی در زمانه امروز با اشاره به وضعیت فعلی معماری شهرهای کشور بیان کرد: سرزمین ایران دارای ثروت‌های بسیاری در عرصه‌های طبیعی و سایر بخش‌های ملموس و غیرملموس است که همواره نشان‌دهنده فرهنگ ایرانیان بوده است. متأسفانه در طول دهه‌های گذشته آثار و ابنیه تاریخی کشور پیوسته رو به فرسایش بوده و تعداد بی‌شماری از آن‌ها تخریب و از بین رفته‌اند.

ایزدی در ادامه با تأکید براینکه این بحران همچنان گریبان‌گیر جامعه شهرسازی بوده و روند پیشروی آن نیز ادامه دارد گفت: طی دهه‌های گذشته دولت، شهرداری، انجمن‌ها و دست‌اندرکاران بسیاری با استفاده از سیاست‌های گوناگون تلاش کرده‌اند تا از تخریب این آثار جلوگیری کنند ولی از آنجایی که سرعت تخریب از مجموعه اقدامات اجرایی در این حوزه بسیار سریع‌تر است شاهد ویرانی آثار گسترده‌ای در کشور بودیم.

 معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اکنون جای خوشحالی است که در دهه‌های اخیر افرادی از بخش خصوصی به این جریان رونق داده و بنیان این اقدامات را در بسیاری از شهرهای کشور ایجاد کرده‌اند. اساتید دانشگاه، مهندسین حرفه و همه و همه تلاش کردند تا ثابت کنند که امکان بهره‌برداری مجدد و احیا و حفاظت از این ابنیه وجود داشته و می‌شود آن‌ها را به نسل‌های آینده انتقال داد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید بر اهمیت مفهوم توسعه پایدار در کشور بیان کرد: بدون شک آن چه که از گذشتگان به ما رسیده ارث نیست بلکه امانتی است که ما باید به دست آیندگان برسانیم. آیا در حال حاضر با تخریب این آثار چیزی برای انتقال به آیندگان در دست داریم؟

این مقام مسئول اضافه کرد: خوشبختانه دامنه اقدامات حفاظتی و بهره‌برداری مجدد از ابنیه تاریخی از صرف ساختمانی قدیمی و متعلق به چند صد سال گذشته عبور کرده و به عرصه ساختمان‌های جدید و ارزشمندی که در دهه‌های اخیر ساخته شده نیز رسیده است.

ایزدی همچنین افزود: هم‌اکنون تلاش داریم تا ساختمان‌هایی که تحت عنوان میراث صنعتی ایران شناخته می‌شوند را نیز مورد استفاده مجدد قرار دهیم. تا کنون توانستیم در ایستگاه‌های راه‌آهن که مورد حمایت ویژه وزیر راه و شهرسازی نیز قرار گرفته است اقداماتی انجام داده و ابنیه‌ای که در این بخش از دوره پهلوی اول در کشور باقی ‌مانده است را در لیست فعالیت‌های مرمت و نوسازی قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که ما باید در حفظ ایستگاه‌های راه‌آهن، پل‌ها و هر بنای باارزش دیگری که در این حوزه به نوعی گواه میراث صنعتی ما از اوایل قرن حاضر محسوب می‌شوند، کوشا باشیم گفت: خوشبختانه بهره‌برداری از برخی از این ساختمان‌ها متولی خود را پیدا کرده است، سازمان میراث فرهنگی با ایجاد صندوف احیای بناهای تاریخی، ساختمان‌های متعلق به این سازمان را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

وی در این‌باره افزود: از سویی دیگر ادارات عمران و بهسازی اداره‌کل راه و شهرسازی در استان‌ها نیز به عنوان یک حامی همواره از این فرآیند حمایت خواهند کرد. ما ترجیح می‌دهیم تا نهاد دولتی به دلیل عمر کوتاهی که دارد در این طرح‌ها مجری نبوده و نه به عنوان مداخله‌گر بلکه یک حامی فعالیت کند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به این نکته که با توجه به جریان به وجود آمده در تلاشیم تا حدود 120 خانه خریداری شده در این بخش را برای آغاز فعالیت‌های احیا و بهره‌برداری مجدد به نهادهای صنفی فعال در این بخش واگذار کنیم گفت: در دوره‌های اولیه از این بناها به عنوان ساختمان‌های اداری استفاده می‌شد که در دوره‌های بعدی جای خود را به ایجاد سفره‌خانه و رستوران و ... داد. ما در زمان کنونی تلاش داریم برای اینکه بتوانیم این ساختمان‌ها را به محلی برای رفت و آمد بیشتر تبدیل کرده و فضایی برای گفتگو ایجاد کنیم این مکان‌ها را از طریق نهادها مربوطه به خانه‌های گفتگو تبدیل کنیم.

ایزدی با بیان این که دولت آمادگی خریداری ساختمان‌های شناسایی شده و واگذاری آن به انجمن‌های علاقمند را در سطح کشور دارد گفت: درحال حاضر تلاش می‌شود تا احیای ابنیه با ارزش به یک جریان جدید در نسل کنونی تبدیل شود. قطعا با ایجاد پیوند بین دولت، بخش خصوصی، نهادهای تخصصی حرفه و دانشگاه می‌توان جریان مستحکمی در این حوزه به وجود اورد.

معاون وزیر راه وشهرسازی در پایان گفت: امید است با این جریان‌سازی شاهد شکوفایی مجدد شهرهایمان باشیم تا بار دیگر رنگ زندگی را به آن‌ها بازگردانیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان