اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950914194095700

ایران میزبان 50 کشور در اجلاس جهانی ریزگردها

کد: 13950914194095700

https://goo.gl/APSqVk

، تهران , (اخبار رسمی): از ویژگی‌های مهم قطعنامه «مقابله با ریزگردها»برگزاری یک اجلاس جهانی است که قرار است در نیمه اول سال 96، در تهران برگزار شودو پیش‌بینی می‌شود همه ذینفعان اعم از 50 کشور، مجمع و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تخصصی در آن حضور پیدا کنند تا چگونگی مواجهه و تعدیل اثرات پدیده گرد و غبار را بررسی کنند.

ایران میزبان 50 کشور در اجلاس جهانی ریزگردها

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، مجید شفیع‌پور،رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این خبر در حاشیه مراسم امضای سند چارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه کنوانسیون بازل  گفت: قطعنامه جمهوری اسلامی ایران با عنوان « مقابله با ریزگردها» پس از دو ماه و نیم مذاکره از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک روز 11 آذرماه سال جاری با اجماع کلیه کشورها در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.
وی افزود: این قطعنامه مساله ریزگردها را به عنوان یک معضل جدی مورد تاکید قرار داده و تصریح نموده است که در سال های اخیر مساله ریزگردها آسیب های جدی اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی بر ساکنان کشورهای متاثر از آن وارد نموده است. در همین راستا این قطعنامه بر ضرورت اقدامات فوری برای مواجهه با این معضل تاکید و اشعار می دارد مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2017 اولین نشست عالی رتبه خود را به منظور بررسی ابعاد مختلف معضلات ریزگردها در کشورهای متاثر از آن و همچنین با هدف بررسی راههای لازم برای انجام هماهنگی های سیاسی جهانی برگزار خواهد نمود.
 به گفته رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ؛ وسعت کانون‌های تولید ریزگردها رو به افزایش است، بخش وسیعی در استرالیا و در آسیا، مغولستان، چین، کره و ژاپن و همچنین صحرای قره‌قوم ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، ایران و تقریباً تمامی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس غیر از عمان، عربستان سعودی، عراق، بخش‌هایی از جنوب ترکیه، سوریه، در آفریقا، تمام شمال و مرکز آفریقا، در اروپا، بخش‌هایی از اسپانیا و ایتالیا و همچنین بخش گسترده‌ای از خاک آمریکای شمالی و بخشی هم از آمریکای مرکزی را تماماً کانون‌های انتشار ریزگردها دربر گرفته است.
رئیس مرکز اموربین‌الملل سازمان محیط‌زیست بااعلام اینکه سال گذشته 4 قطعنامه جهانی درباره پدیده گردوغبار تصویب شد،گفت: نیمه اول سال آینده اجلاسی بین‌المللی در این زمینه در تهران برگزار می شود.
شفیع‌پور تصریح کرد: این یعنی معضل ریزگردها محدود به یک کشور و منطقه نیست و بحثی جهانی است که نیاز به تدابیر جهانی دارد.
 وی ادامه داد: با پیگیری شدید جمهوری اسلامی ایران، نخستین قطعنامه درباره گرد و غبار به عنوان یک تلاش ارزشمند در دسامبر سال گذشته در مجمع عمومی ملل متحد تصویب شد که شاه‌کلید اصلی این تلاش، تکلیف دبیرکل ملل متحد برای تهیه، تنظیم و ارائه گزارشی از وضعیت طوفان‌های شن و گرد و غبار در عرصه جهانی بود.
 رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در دومین تلاش، خرداد ماه امسال در بانکوک ابعاد اقتصادی و اجتماعی هم بر ابعاد این معضل افزوده شد که با تلاش جمهوری اسلامی ایران و پاکستان آغاز شده و یک قطعنامه جهانی دیگر شکل گرفت. کلید این قطعنامه نیز ضرورت همکاری کشورهای هر منطقه درباره این موضوع است و مثلاً در غرب آسیا، ایران، عراق، سوریه، ترکیه، قطر و عربستان سعودی باید در این زمینه همکاری منطقه‌ای داشته باشند.
 شفیع‌پور خاطرنشان کرد: یک هفته پس از آن در نیمه خرداد ماه در دومین مجمع عمومی محیط‌زیست سازمان ملل متحد UNEA در نایروبی، سومین قطعنامه جهانی گرد و غبار شکل گرفت که آن هم با محوریت جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و به انجام رسید و کلید این سومین قطعنامه، ضرورت مشارکت نهادهای مالی جهانی و منطقه‌ای برای اجرای پروژه‌هایی در این زمینه است.
 وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تلاشی را آغاز کرد که معضل گرد و غبار به عنوان یک معضل جهانی مطرح شود که به هیچ منطقه‌ای محدود نیست و ضرورت ورود کنوانسیون‌هایی مثال بیابان‌زایی را نیز گوشزد کردیم. برای این کار هفته گذشته شاهد مصوب شدن دومین قطعنامه مجمع عمومی در کمیته دوم سازمان ملل بودیم و برای نهایی شدن آن طی حداکثر دو هفته آینده به مجمع عمومی ارائه شده و مسیر تشریفاتی تصویب آن طی خواهد شد.
رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در یک سال گذشته چهار قطعنامه خاص موضوع گرد و غبار با همت، تلاش و پشتیبانی جمهوری اسلامی به ثبت و تصویب رسید، گفت: از ویژگی‌های مهم قطعنامه دوم مجمع عمومی، برگزاری یک اجلاس جهانی است که با حضور همه ذینفعان اعم از کشورها، مجامع مالی و تخصصی مثل سازمان‌های اعلام هشدار قبلی برگزار می‌شود و قرار شد در نیمه اول سال 96، جمهوری اسلامی ایران در تهران میزبان این نشست جهانی باشد و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 50 کشور علاوه بر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در آن حضور پیدا کنند تا چگونگی مواجهه و تعدیل اثرات پدیده گرد و غبار را بررسی کنند

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

محیط زیست