اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950914194795596

مصرف 0,6 درصدی سم در محصولات کشاورزی ایران

82 درصد سطح برنامه ابلاغی گندم محقق شد

کد: 13950914194795596

https://goo.gl/TwQtwY

، تهران , (اخبار رسمی): در حال حاضر حدود چهار میلیون و 720 هزار هکتار از سطح کشت ابلاغی گندم انجام شده که حدود 82 درصد برنامه پیش‌بینی‌شده وزارت جهاد کشاورزی است.

82 درصد سطح برنامه ابلاغی گندم محقق شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل روابط عمومی، کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم درباره وضعیت سطح کشت گندم در نقاط مختلف کشور گفت: تاکنون چهار میلیون و 720 هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گندم رفته که 82 درصد سطح برنامه محقق شده است.

وی افزود: بیشتر مناطق سرد کشور همچون آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و همدان، کشت گندم به‌صورت کامل به انجام رسیده و در استان‌های گرم و خشک جنوب کشور تا پایان آذرماه کشت به‌صورت کامل انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از این سطح، یک میلیون و 535 هزار هکتار مربوط به گندم آبی و سه میلیون و 185 هزار هکتار مربوط به گندم دیم است.

مجری طرح گندم ادامه داد: بارندگی‌های اخیر و بارش برف سنگین در برخی استان‌های شمالی کشور به تولید و عملکرد گندم لطمه‌ای وارد نکرد، بلکه از لحاظ منابع آبی مشکلات موجود را مرتفع کرد.

اسفندیاری‌پور تصریح کرد: با وجود آنکه میزان بارندگی‌ها در مقایسه با سال گذشته با کاهش روبه‌رو بود، اما اندکی از نگرانی‌ها با بارش‌های هفته اخیر جبران شد.

وی یادآور شد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، میزان بارندگی 18 میلی‌متر گزارش شد، در حالی که در مدت مشابه گذشته میزان بارندگی 62,2 میلی‌متر بوده و بارندگی بلندمدت نیز 34 میلی‌متر گزارش شده است؛ بنابراین در مقایسه با سال گذشته هنوز دچار کم‌بارشی هستیم.

افزایش 24 درصدی تدارک بذور گندم در سال جاری

مجری طرح گندم درباره روند مصرف بذر در مقایسه با سال گذشته تأکید کرد: در سال گذشته 381 هزار تن بذر اصلاح‌شده، گواهی‌شده و مادری به مصرف رسید و امسال میزان بذور تدارک‌شده 472 هزار تن است که این رقم نشان می‌دهد که حدود 24 درصد افزایش در تدارک بذر داشتیم.

اسفندیاری‌پور اظهار داشت: با وجود آنکه بارندگی‌ها در شمال کشور مناسب بود، اما در استان خراسان رضوی، یزد و برخی مناطق کشور که قطب‌های تولید نیز محسوب می‌شوند، بارندگی مطلوب نیست و امیدواریم که ادامه روند بارندگی‌ها را در کشور داشته باشیم.

وی درباره روز جهانی بدون سم و میزان مصرف سموم شیمیایی در محصول گندم نیز گفت: این محصول استراتژیک از ضدعفونی‌کننده‌های بذور که عمدتاً قارچ‌کش هستند، استفاده می‌شود و در مراحل پس از کشت نیز از علف‌کش‌ها بهره می‌گیریم و استفاده از سمومی خاص برای مقابله با برخی آفت‌ها همچون سن گندم و بیماری‌هایی چون زنگ نیز در زمان لازم از سموم استفاده می‌شود.

مجری طرح گندم با اعلام اینکه یک درصد سطح کشت محصولات دنیا را از آن خود داریم ، افزود: میزان مصرف سموم شیمیایی در ایران 0,5 تا 0.6 مصرف سم دنیا است؛ بنابراین کیفی‌ترین و سالم‌ترین محصول تولیدی را در کشور داریم.

اسفندیاری‌پور به گندمکاران توصیه کرد که کود اوره مورد نیاز خود را به‌عنوان سرک از کارگزاری‌های شرکت خدمات حمایتی دریافت و در انبارها ذخیره کنند تا در زمان اوج مصرف دچار مشکل نشوند.

وی خاطرنشان کرد: هرساله کشاورزان در انبار کردن کودهای ازته کوتاهی می‌کنند و با وجود آنکه میزان تولید کود ازته در کشور مناسب است، گفته می‌شود که در برخی مناطق با کمبود روبه‌رو هستیم، در حالی که بر اساس منابع موجود، هیچ مشکل و کمبودی در کشور نداریم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون انجمن های صنایع غذایی ایران

کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در سال 1382 با مشارکت انجمن‌های فعال در صنایع غذایی کشور تشکیل شده است. هدف از تشکیل کانون، ایجاد هماهنگی بین تشکل‌های موجود جهت برقراری و حفظ ارتباط منظم با مراجع ذیصلاح و پیگیری مسائل و مشکلات اعضاء به صورت گروهی، برنامه‌ریزی برای ارائه الگوها و طرح‌های کارشناسی و موثر جهت توسعه بهره‌وری و بهبود صنایع غذایی کشور می‌باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]