اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950917196835755

نقش بخش خصوصی کلیدی است

توسعه میزهای کشوری با هدف تنوع بازارهای صادراتی

کد: 13950917196835755

https://goo.gl/O7owSc

، تهران , (اخبار رسمی): فعالان بخش خصوصی، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی به ویژه وزارت امور خارجه، رایزنان بازرگانی و وابستگان اقتصادی ایران در کشورهای هدف، افراد ذی‌نفوذ در تنظیم روابط ایران و سایر کشورها و ... در تشکیل میزهای کشوری ایفای نقش خواهند کرد.

توسعه میزهای کشوری با هدف تنوع بازارهای صادراتی

به گزارش اخبار رسمی به نقل روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در این جلسه که با حضور میرمحمدصادقی رییس اتاق مشترک ایران و کانادا و یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق مشترک ایران و عراق برگزار شد، گفت: برای توسعه تجارت خارجی کشور تشکیل و تقویت میزهای کشوری و میزهای کالایی ضروری است و بخش خصوصی در تشکیل این میزها نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

خسروتاج  درباره میزهای کالایی اظهار داشت: این میزها با محوریت تنوع بخشی به محصولات صادراتی فعالیت می‌کنند و از جمله اهداف آن تقویت قدرت رقابت کالاهای ایرانی در کشورهای هدف است.

وی اظهار داشت: افزایش ارزش افزوده کالای صادراتی، استفاده از نوآوری در ارائه خدمات و تولید کالا، بهره‌برداری از اقتصاد دانش بنیان برای بهبود کیفیت کالاها و ... از جمله مواردی است که در کارکرد میزهای کالایی باید به آنها توجه کرد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان توسعه تجارت گسترش بازارهای هدف است، اضافه کرد: میز کشوری با هدف توسعه بازارهای هدف صادراتی ایجاد خواهد شد و درصددیم اقداماتی را انجام دهیم که صادرات به بازارهای اندکی محدود نشود، ضمن اینکه این میزها به فعالان اقتصادی این فرصت را می‌دهد که با شناسایی و کسب اطلاع از ظرفیت و نیازمندی‌های سایر کشورها، بازارهای هدف محصولات خود را توسعه دهند.

وی در ادامه افزود: میز کشوری در ساختار سازمان توسعه تجارت به عنوان یک اداره موظف است که با حضور ذینفعان نسبت به تعریف چشم‌انداز روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف، تنظیم روابط بازرگانی و به ویژه توسعه صادرات، برنامه‌ریزی و تنظیم اقدامات اجرایی مانند نوع نمایشگاه‌هایی که باید در کشورهای هدف برگزار شود زمان‌بندی برگزاری و غیره فعالیت کند.

به گفته خسروتاج، فعالان بخش خصوصی، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی به ویژه وزارت امور خارجه، رایزنان بازرگانی و وابستگان اقتصادی ایران در کشورهای هدف، افراد ذی‌نفوذ در تنظیم روابط ایران و سایر کشورها و ... در تشکیل میزهای کشوری ایفای نقش خواهند کرد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه راهکار دیگر تقویت میزهای کشوری را تقویت و توسعه اتاق‌های مشترک که بازرگانی دانست و گفت: اختصاص کرسی در اتاق ایران به اتاق های مشترک بازرگانی استفاده از ظرفیت این اتاق‌ها در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با کشورهای هدف، اجرایی کردن نظرات رؤسای اتاق‌ها در پیشبرد تجارت خارجی و تعامل آنها با ارگان‌های دولتی و غیره از جمله اقداماتی است که می‌تواند ضمن تقویت جایگاه اتاق‌های مشترک میزهای کشوری را نیز تقویت کند.

در ادامه این جلسه هر یک از رؤسای اتاق‌های مشترک بازرگانی نظرات خود را پیرامون تشکیل میزهای کشوری بیان کردند.

علاء میرمحمد صادقی رییس اتاق مشترک ایران و کانادا خاطرنشان کرد: اهمیت اتاق‌های مشترک تاکنون بسیار مغفول مانده است به طوری که حتی یک کرسی نیز در هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی برای اتاق‌های مشترک دیده نشده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در اوایل انقلاب که تعهدات مالی کشور نسبت به شرکای خارجی بسیار بالا بود و قدرت پرداخت آن نیز وجود نداشت، اتاق‌های مشترک دست به کار شده و از کشورهای مقابل برای پرداخت تعهدات مالی فرصت گرفتند.

وی همچنین یادآور شد: تشکیل اتاق‌های مشترک با برخی از کشورها امر ضروری است و امیدواریم که بتوانیم در این حوزه موفق عمل کنیم.

عابدی رییس شورای مشترک ایران و قزاقستان تشکیل این میزها را به فال نیک گرفت و گفت: ما برای گسترش صادرات به یک ستاد فرماندهی صادراتی نیاز داریم و اگر میزهای کالایی با این هدف تشکیل شوند کار مبارکی اتفاق افتاده است.

وی افزود: اتاق‌های بازرگانی می‌توانند از اعضای ذی‌نفوذ در این اتاق‌ها باشند ضمن اینکه حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه در این میزها لازم و ضروری است.

طاهری رییس شورای مشترک ایران و اسپانیا نیز گفت: تشکیل میز کشوری لازم است اما به شرطی که جوانب امر رعایت شود؛ همچنین تعامل اتاق‌های مشترک با سازمان‌های دولتی و به ویژه سازمان توسعه تجارت اقدام لازم برای پیشبرد این موضوع است.

وی افزود: میزهایی که هم اکنون در وزارت امور خارجه وجود دارد فقط با حضور یک کارشناس تشکیل می‌شود که کافی نیست و باید پنج یا شش نماینده از ارگان‌های مختلف در این میزها حضور داشته باشند و برای توسعه تجارت کشور تصمیم بگیرند.

به گفته وی: نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت نفت و رایزنان بازرگانی و اعضای اتاق‌های مشترک بازرگانی باید از جمله افراد حاضر در میزهای کشوری باشند.

ضرابی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان  نیز در این جلسه گفت: هم اکنون رویکرد اتاق بازرگانی ایران در ارتباط با کشورهای هدف این است که اتاق‌های بازرگانی مشترک را در اتخاذ تصمیمات دخیل می‌کند اما این رویکرد در سازمان‌های دولتی وجود ندارد. ما از سازمان توسعه تجارت می خواهیم که ضمن تشکیل میزهای کشوری اقداماتی را نیز راجع به لازم‌الاجرا بودن تصمیمات این میزها انجام دهد.

ایجاد اتاق‌های مجازی پیشنهادی بود که از سوی نادری رییس اتاق مشترک ایران و استرالیا مطرح شد؛ وی در این باره گفت: تنگناهای فضای فیزیکی بسیاری از فعالیت‌های ما را محدود کرده است در حالی که می‌توانیم از فرصت‌های فضای مجازی برای تشکیل اتاق‌های مشترک و تبادل اطلاعات استفاده کنیم.

آبایی رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و اوکراین نیز هم‌افزایی را یکی از مهمترین اهداف تشکیل میزهای کشوری برشمرد و یادآور شد: با تشکیل شورای مشترک ایران و اوکراین بعد از 25 سال کمیسیون مشترکی برای توسعه روابط تجاری برگزار شد، اکنون می‌خواهیم با تشکیل میزهای مشترک هر کدام از نمایندگان وزارتخانه‌ها و ارگان‌های ذیربط دور هم جمع شوند و برای انجام پروژه‌ها با حداکثر هم‌افزایی تصمیمات صحیحی اتخاذ کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت هم اکنون در اتاق بازرگانی ایران، 17 اتاق بازرگانی مشترک با کشورهای عراق، افغانستان، چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، امارات، کانادا، سوئد، استرالیا، روسیه، ارمنستان، بلژیک ـ لوکزامبورگ، عمان، لیتوانی و هلند و همچنین 10 شورای مشترک با کشورهای سوئیس، قزاقستان، هند، گرجستان، آفریقا، اسپانیا، اکراین، امارات، ترکیه و یونان وجود دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان توسعه تجارت ایران

سازمان توسعه تجارت ایران، به دنبال توسعه و تقویت تجارت خارجی و دستیابی به سهم بیشتر بازار هدف به نحوی یکپارچه و اثر بخش است. این سازمان با برقراری تعاملات سازنده با طرفین تجاری و ذینفعان خود، منابع انسانی و با به بکارگیری فناوری نوین همواره سعی دارد با برنامه ریزی سیاستگذاری، بستر مناسبی جهت مدیریت کلان صادرات و تقویت زیربناها و ظرفیت های لازم برای تسهیل و توسعه تجارت خارجی کشور فراهم نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]