تغییر قوانین امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می برد

کد: 13950920197745499

https://goo.gl/FoN4WU

، تهران , (اخبار رسمی): از نظر اقتصادی و قانونی برای سرمایه‌گذار امنیت وجود ندارد زیرا با قانون‌هایی که پی‌درپی تغییر می کند یا ضمانت اجرایی ندارد ضمن آنکه مشکلات مالیاتی، قانون تأمین اجتماعی، اقامت ... که از سوی نهادهای دولتی ایجاد می شود طبیعتا فضا برای سرمایه‌گذاری ناامن می شود.

تغییر قوانین امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می برد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، بیش از یک سال است که از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران صحبت می‌شود و ترافیک رفت‌وآمد هیئت‌های تجاری خارجی بالا بوده است. اما به طور اجرایی و عملیاتی، هنوز تحرکی برای حضور این سرمایه‌گذاران در اقتصاد ایجاد نشده است. نمایندگان پارلمان بخش خصوصی اعتقاد دارند امنیت قانونی و اقتصادی برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد و تا زمانی که این مشکلات حل نشود، نمی‌توان انتظار تغییر محسوسی را داشت.

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران، درخصوص عدم سرمایه گذاری هیات های تجاری به ایران گفت: قانون فیپا به عنوان تسهیلاتی برای سرمایه‌گذار خارجی ایجاد شده و قانون خوبی است. اما چند اصلاحیه نیاز دارد که آن‌ها را ما در کمیسیون بررسی کرده‌ایم و از طریق کمیته ماده 76 می‌خواهیم توجه مجلس را به اصلاح آن‌ها جلب کنیم. اصلاح قانون شاید مشکل باشد ولی برای آیین‌نامه‌ها می‌توان اقدام کرد تا کار اجرایی انجام شود.

مستوفی به بهبود محیط کسب‌وکار برای جذب سرمایه‌گذار خارجی تاکید می‌کند و ادامه داد: برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در هر کشوری نه فقط ایران، مسئله مهم فضای کسب‌وکار است که باید آن آماده باشد. ما صحبت از بهبود فضای کسب‌وکار می‌کنیم اما امسال بر اساس گزارش بانک جهانی، از رتبه 117 به 120 نزول داشته‌ایم. بنابراین باوجوداینکه سعی کردیم و از لایحه بهبود فضای کسب‌وکار صحبت می‌کنیم، ولی در اجرا کاری نکرده‌ایم.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از عدم وجود امنیت اقتصادی در کشور برای سرمایه گذاری، خاطرنشان کرد: از همه چیز مهم‌تر مسئله امنیت است ؛ از نظر اقتصادی و قانونی برای سرمایه‌گذار امنیت وجود ندارد زیرا با تغییر پی‌درپی قوانین و بعضا عدم اجرایی شدن آن مشکلات سرمایه گذار خارجی در کشور دو چندان می شود البته از سوی دیگر مشکلاتی نظیر مالیات، قانون تأمین اجتماعی، اقامت و ... فضا را بیشتر برای سرمایه‌گذاران ناامن می‌کند.

او با تاکید بر لزوم تک‌نرخی کردن ارز ادامه داد: مسئله مهم‌تر از تک‌نرخی شدن ارز، نبودن آن در سطح کلان است ؛ سرمایه‌گذار می‌خواهد پولش را به تولید تزریق کند ولی قرار است با چه نرخی آن را برگرداند، تا این‌ مشکلات روشن نشود، نمی‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذار به سمت ما بیاید ؛ باید بپذیریم که با شعار و حرف، نمی‌توان کاری پیش برد. در عمل باید دید چه می‌کنیم.

وی افزود: در ایران متأسفانه حتی سرمایه‌گذاران داخلی نیز امنیت ندارند، ایران کشوری با منابع طبیعی بسیار غنی است، آب‌های آزاد در هر دو طرف داریم، جمعیت 80 میلیونی و نیروی کار ماهر داریم، همه این‌ها مزیت‌هایی است که یک کشور می‌تواند داشته باشد. اما نقطه سؤالی که وجود دارد، مسئله امنیت است.

او درباره علت بی‌توجهی دولتی‌ها نیز می‌گوید: توجه نمی‌کنند و به این حرف‌ها بها نمی‌دهند برای اینکه اقتصاد ما دولتی است. دولتی‌ها اصلاً دوست ندارند اقتصاد را واگذار کنند. حتی آقای رئیس‌جمهور هم در جلسه‌ای گفته بود برخی مدیران میزها را چسبیده‌اند و حاضر نیستند آن را رها کنند. این در حالی است که دولت و حاکمیت تنها باید نظارت داشته باشد و سیاست‌گذاری کند. الآن دولت ما تاجر است، اما تاجر خوبی هم نیست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]