اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950920197884750

محمد سعید ایزدی مطرح کرد

نادیده گرفتن ایمنی،امنیت و هویت در بسیاری از شهرها

کد: 13950920197884750

https://goo.gl/czwdck

، تهران , (اخبار رسمی): ایزدی با تاکید بر این که امروز شهرها از مسائل و مشکلات پیچیده‌ای رنج می‌برند، یادآور شد این سطح از مشکلات در برخی از شهرها به وضعیتی بحرانی تبدیل شده و می‌توان آن‌ها را به اشکال مختلف در تک تک استان‌های کشور مشاهده کرد.

نادیده گرفتن ایمنی،امنیت و هویت در بسیاری از شهرها

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی  وزارت راه و شهرسازی، در جدیدترین نشست در نشست موضوعی بازآفرینی شهری با حضور مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها که هر سه ماه یک‌بار در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه فعالیت‌های بهسازی و نوسازی شهری و همچنین سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در این بخش صحبت کرد. 

در این نشست که 18 آذر با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علیرضا محفوظی معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی، سید سعید سیدعلایی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی، مجید روستا، هوشنگ عشایری، سعید اسلامی‌بیدگلی و سیدجواد میرحسینی اعضای هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد، ایزدی اعلام کرد: امروز شهرها از مسائل و مشکلات پیچیده‌ای رنج می‌برند، در حقیقت این سطح از مشکلات در برخی از شهرها به وضعیتی بحرانی تبدیل شده که می توان آن‌ها را به اشکال مختلف در تک تک استان‌های کشور مشاهده کرد.

ایزدی در ادامه با تأکید بر توجه به ارتقای کیفیت زندگی در شهرها و تغییرات پدید آمده از دهه‌های گذشته تا کنون بیان کرد: درحال حاضر به کارگیری سیاستی که این کیفیت را مورد توجه قرار داده و راهکاری برای آن ارائه دهد از اولویت‌های ما در وزارت‌خانه به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اضافه کرد: درحال حاضر کیفیتی که باید در شهرهای ما وجود ندارد. ایمنی، امنیت و هویت در بسیاری از شهرهای ما دیده نمی‌شود. به طور مثال با یک بارندگی ساده، طوفان، زلزله و ... تعداد زیادی از شهروندان کشته می‌شوند، شهرهای ما تاب‌اوری لازم در برابر رویارویی با این ناملایمات را ندارند. در حقیقت ما چه زمانی باید به این مسائل توجه کنیم؟ آیا زمانی که این حوادث رخ دهند و ما خسارات را ببینیم زمان رسیدگی به مشکلات است؟

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید بر این نکته که اگر این مسئله در واقعیت برای ما قابل اهمیت بوده و در اولویت قرار دارد ما باید یک رویکرد، سیاست، ساختار و دستورالعمل جدید برای آن در نظر بگیریم گفت: قطعا با طرح‌های قبلی نمی‌شود به این مشکلات پاسخ داد. درحقیقت ناکارآمدی طرح‌های شهری نیز به مشکلات ما اضافه کرده و شرایط را دشوارتر می‌کند.

وی همچنین افزود: البته در این میان طرح‌هایی نیز در استان‌ها وجود دارد که هم‌اکنون در جهت پیشگیری و پیش‌نگری از ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی در حال اجراست که خود جای امیدواری دارد.

این مقام مسئول افزود: رسیدگی به بستر فرسوده رودخانه‌های شهری ایده بسیار خوبی بوده که ما باید جدا از محلات هدف به آن توجه کنیم. این مناطق قطعا نیازمند توجه و مراقبت ویژه‌ای هستند.

ایزدی با اشاره به این نکته که ما باید رویکرد خود در عمران و بهسازی شهرها را منسجم‌تر از گذشته پیش ببریم گفت: ما باید در گام اول برنامه‌ای برای رفع مشکلات در مناطق هدف داشته باشیم. در این برنامه شناسایی شهرهای مشمول طرح‌های بهسازی و نوسازی و دارای اولویت استان گام اول، معرفی محلات و محدوده های دارای اولویت در شهرهای تعیین شده گام دوم، مشخص کردن اقدامات مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت زندگی و کاهش آسیب‌های محدوده‌ها و محله‌های هدف (طرح‌های بازآفرینی) گام سوم، اولویت‌بندی اقدامات اجرایی در هر محله گام چهارم، معرفی نقش‌آفرینان و دستگاه‌های دخیل در اجرای هر اقدام بازآفرینی گام پنجم و نحوه نهادینه کردن برنامه، هماهنگی و مدیریت، نظارت و پایش و ارزیابی فعالیت‌ها گام ششم و آخرین گام این برنامه خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره خاطرنشان کرد: رسیدگی به محلات هدف، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت تاریخی و میانی در اولویت برنامه‌ها هستند ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که تنها این محدوده‌ها نیازمند بازآفرینی نیستند بلکه رودخانه‌ها، مبادی ورودی شهرها، ایستگاه‌های راه‌آهن و ... نیز احتیاج به رسیدگی و بهسازی دارند. در حال حاضر دو کمیته مشترک برای طراحی معماری ایستگاه‌های راه‌‌آهن و معماری راه‌ها برای نخستین‌بار در کشور تشکیل شده و هم‌اکنون درحال فعالیت و رسیدگی به این بخش است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این مطلب که تمام تلاش ما تاکنون براین بوده تا از طریق برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی اهرمی و همکاری دستگاه‌های متولی فعالیت‌های خود در این حوزه را پیش ببریم گفت: در تحقق این ماجرا دو حلقه جدید تحت عنوان تسهیل‌گر و توسعه‌گر را به چرخه فعالیت‌های خود اضافه کرده و اصرار کردیم تا دراین حوزه حضور داشته باشند.

ایزدی تسهیل‌گری را حلقه اتصال بین مردم و دولت نامید و گفت: ما باید دفاتر تسهیل‌گری را به صورت پایلوت در محدوده‌ها و محلات تأسیس کنیم. در این زمان مدیریت شهری با مشاهده تأثیر این دفاتر در عملکرد شهری، خود به تأثیر مثبت ایجاد این دفاتر پی برده و در تکثیر آن کمک می‌کنند.

وی اضافه کرد: دومین نهاد، نهاد توسعه‌گر بوده که ضوابط تأسیس آن‌ها هم‌اکنون در حال نهایی شدن است. توسعه‌گر نهادی است که می‌تواند فرایند ایده را به اجرا تبدیل کرده و تمامی بخش‌ها را در این راه مدیریت کند. این نهاد در سرمایه‌گذاری مشارکت کرده و در سود و زیان آن شریک می‌شود.

ایزدی با بیان این نکته که متأسفانه انبوه‌سازان در برنامه ناکارآمد مسکن مهر تبدیل به یک پیمانکار شده و همواره دنبال سفارش کار هستند گفت:  درحقیقت توسعه‌گر نهادی است که بتواند شریک پروژه‌ بوده و منابع مالی آن را نیز از طرق مختلف تأمین کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نقش مهم مدیران کل در هم‌افزایی همکاری بین نهادهای مذکور در پروژه های اجرایی گفت: ستاد بازآفرینی نیز بامشارکت 20 دستگاه در مقیاس ملی و شهری نقش مهمی در این فرایند برعهده دارد . ما برای نهادینه کردن این اقدامات در دوره‌های‌آتی نیازمند ورود نقش‌آفرینان و دستگاه‌های مختلف به عرصه فعالیت‌های خود هستیم. ما باید از طریق گفتگو و شیوه‌های مختلف آموزشی اهداف خود را پیش برده و ان‌ها را نهادینه کنیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در اشاره به کاهش شاخص‌های زیست‌محیطی در کشور نیز بیان کرد: درحال حاضر مشکلات موجود در کشور تبدیل به یک بحران شده و هیچ‌کس به اندازه مدیران کل استانی نمی تواند در رفع آن‌ها نقش آفرین باشد. در حقیقت عملیاتی کردن برنامه‌ها از طریق نظام مشارکتی گام بعدی ما در این بخش خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان