اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950920198055518

خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گزارش داد

سکته پاییزه سرمایه‌گذاری صنعتی

کد: 13950920198055518

https://goo.gl/5khTzY

، تهران , (اخبار رسمی): اخذ جواز صنعتی در اولین ماه پاییز با افت 5/ 17 درصدی مواجه شد. روندی که فعالان صنعتی دوسناریو را برای آن مطرح می‌کنند. عرف تغییر در روند صدور جواز با شروع نیمه دوم سال جاری یکی از دلایلی است که برخی از فعالان این بخش این افت را به آن نسبت می‌دهند.

سکته پاییزه سرمایه‌گذاری صنعتی

به گزارش اخبار رسمی به قنل روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، براساس دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت «داشتن توان رقابتی، توانایی برندسازی و توجیه اقتصادی» سه شرطی است که این وزارتخانه صدور جواز صنعتی را مشروط به آنها کرده و به گفته فعالان صنعتی در سال‌های اخیر صدور جواز تاسیس صنعتی بدون در نظر گرفتن توان واحدهای تولیدی متقاضی موجب شده تا بسیاری از واحدهای تولیدی توان رقابتی نداشته باشند و این دستورالعمل در راستای ایجاد توان رقابتی و اقتصادی کردن صنایع در نظر گرفته شده است.

آمارهای اعلام شده در حالی از افت روند صدور جواز تاسیس در مهر سال جاری حکایت دارد که در تمام ماه‌های نیمه نخست سال جاری شاهد رشد صدور جواز تاسیس بوده‌ایم و این امر موجب شده تا در 6 ماه منتهی به شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال قبل روند صدور جواز تاسیس در حدود 4 درصد رشد داشته باشد.

روند صدور مجوزهای صنعتی

آمار مذکور بیانگر آن است که در 7 ماه منتهی به مهر، در مجموع 9هزار و 240 فقره جواز تاسیس صنعتی در کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 3 درصدی را تجربه کرده است.

رشد صدور جواز تاسیس در 7 ماه منتهی به مهر ماه در حالی است که جوازهای تاسیس صادره در مهر برابر با هزار و 269 فقره بوده که در مقایسه با هزار و 538 فقره جواز تاسیس صادر شده در شهریور ماه، شاهد افت 5/ 17 درصدی در این بخش بوده‌ایم. سیر افت در صدور جوازهای تاسیس در مدت زمان مورد بررسی به پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی نیز سرایت کرده به‌طوری که در مدت زمان مورد بررسی صدور پروانه بهره‌برداری نیز با افت نزدیک به 17 درصد همراه بوده است.

بر اساس آمار اعلام شده در مهرماه سال جاری در مجموع 427 فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است این در حالی است که پروانه بهره‌برداری صادره در شهریور ماه برابر با 514 فقره بوده است.

افت روند صدور جواز تاسیس در مهرماه نسبت به شهریور ماه در حالی است که در هفت ماه منتهی به مهر ماه این بخش رشد بیش از 3درصدی را تجربه کرده که به دلیل روند مثبت صدور جواز تاسیس در نیمه نخست سال جاری بوده است.

علاوه بر صدور جواز تاسیس در مدت زمان مورد بررسی سرمایه پیش‌بینی شده برای این دو بخش نیز افت داشته است. بر اساس آمار اعلام‌شده در مهر ماه سال جاری در مجموع بیش از 49 هزار میلیارد ریال سرمایه برای جواز تاسیس پیش‌بینی شده که این رقم در مقایسه با نزدیک به 97 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده در شهریور ماه سال جاری افتی در حدود 49 درصد داشته است. افت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای جوازهای تاسیس صنعتی صادره در مهر ماه سال جاری در حالی است که در هفت ماه نخست سال جاری سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل برای این بخش رشد نزدیک به 18درصد را ثبت کرده است.

از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی، پروانه‌ بهره‌برداری صنعتی نیز از افت سرمایه‌گذاری محقق شده بی‌نصیب نبوده و این بخش نیز در مهرماه سال جاری نسبت به ماه قبل افتی نزدیک به 55 درصد را تجربه کرده است. افت سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای پروانه‌های بهره‌برداری صادره درمهرماه امسال در حالی است که براساس آمار اعلام‌شده، سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این بخش در هفت‌ماه نخست سال جاری امسال نزدیک به 152 هزار میلیارد ریال بوده است که این میزان سرمایه‌گذاری از رشد نزدیک به 99 درصدی سرمایه‌گذاری برای پروانه‌های بهره‌برداری صادره در هفت ماه منتهی به مهر ماه حکایت دارد.

علاوه بر افت در صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری در مهر ماه سال جاری، صدور جوازهای معدنی صادره نیز در این مدت با افت همراه بوده است. براساس آمار اعلام شده در مهرماه سال جاری در مجموع 73 فقره جواز برای پروانه اکتشاف صادر شده است که در مقایسه با ماه قبل در این بخش شاهد افت بیش از 5 درصدی بوده‌ایم. مجوزهای صادره برای گواهی اکتشاف مهرماه سال جاری نیز از افت بی‌نصیب نبوده به‌طوری که در این مدت در مجموع 32 فقره مجوز برای گواهی اکتشاف صادر شده است که نسبت به شهریور ماه سال جاری افتی بیش از 27 درصد را تجربه کرده است.

این آمار همچنین حکایت از آن دارد که در مهرماه سال جاری پروانه بهره‌برداری معدنی نیز برابر با 65 فقره بوده که در مقایسه با شهریور ماه سال جاری این بخش نیز افتی 1.5 درصدی را تجربه کرده است. آمارهای اعلام شده همچنین حکایت از آن دارد که در هفت ماه منتهی به مهرماه سال جاری در مجموع 9 هزار و 240 فقره جواز تاسیس با سرمایه بیش از 807 هزار میلیارد ریالی صادر شده است و برای این تعداد جواز صنعتی صادره اشتغال 202‌هزار و 705 نفری پیش‌بینی شده است که این میزان پیش‌بینی اشتغال نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 3 درصدی داشته است.

از سوی دیگر مقایسه این آمار حکایت از آن دارد که در هفت ماه منتهی به مهرماه سال جاری متوسط پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک شغل برابر با 4 میلیارد ریال بوده که نسبت به 3/ 3 میلیارد ریال مدت مشابه سال قبل برای ایجاد شغل شاهد رشد 22 درصدی بوده‌ایم. براساس این گزارش در هفت ماه منتهی به مهرماه سال جاری بیشترین تعداد جوازهای صادره به استان‌های یزد با 877 فقره جواز و استان خراسان رضوی با 844 فقره جواز تاسیس اختصاص داشته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

خانه صنعت و معدن و تجارت

در اجرای تبصره 41 قانون برنامه دوم توسعه و تصویب نامه شماره 16680/12/1 مورخ 77/10/12 شورای عالی اداری و به منظور زمینه سازی، تقویت و موثرسازی انجمن ها و فعالیت تشکل های تخصصی استان و کمک به تحقق اهداف مشترک آنها و وزارتخانه های ذیربط بخصوص وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سایر موسسات ، خانه صنعت معدن و تجارت استان تهران در تاریخ 1381/4/3 تاسیس گردید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]