اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950922199365632

مروری بر زندگی حرفه ای سرژ لوتانز و عطرهای او (Serge Lutens)

یک ذهن زیبا

کد: 13950922199365632

https://goo.gl/ZMQgfk

، تهران , (اخبار رسمی): چهره بزرگ و جاودانه تاریخ هنر، زیبایی و عطرسازی "سرژ لوتنز"؛ در چهاردهمین روز از مارس 1942 در شهر لیل فرانسه دیده به جهان گشود. سرژ لوتنز از معدود هنرمندانی است که توانایی های ویژه او را موفق به انجام اقدامات بزرگ و تاریخ ساز در صنعت محصولات زیبایی و به طور خاص هنر عطرسازی، کرده است.

عطرهای (Serge Lutens)

به گزارش اخبار رسمی به نقل از لوکس بایر، سرژ لوتانز مسیر درخشش و بروز توانایی های خود را در نوجوانی و در حالی که تنها چهارده سال سن داشت؛ آغاز کرد. دورانی تأثیر گذار که وی را از ابعاد دیگر توانایی هایش مطلع ساخت. در این سال ها او به عنوان دستیار آرایشگر در یکی از سالن های معروف لیل مشغول به کار شد. علاوه بر این، در همین دوران است که سرژ با هنر عکاسی آشنا می شود و نخستین آثار خود را با همکاری دوستان خود که از آن ها به عنوان مدل کمک می گرفت؛ به ثبت می رساند. بیش از شش سال فعالیت در طراحی، عکاسی و آرایشگری، از سرژ لوتانز هنرمندی برجسته و خلاق می سازد و وی به منظور گسترش فعالیت های خود و پیشرفت در زمینه های مورد نظرش، در سال 1962 عازم پاریس می شود.

نخستین فعالیت های سرژ لوتانز در پاریس، در همکاری با مجله معتبر مد و زیبایی "ووگ"، رقم میخورد. سرژ لوتانز بعنوان طراحی خلاق و خوش فکر عهده دار ساخت و ارائه مدل های آرایش، مدل های مو و نیز جواهرات می شود و علاوه بر آن سبک جدیدی را با ارائه عکس های متفاوت جالب توجه به دنیای رسانه ای مد و زیبایی وارد می کند. او در این سال ها با گروهی از عکاسان مطرح و بزرگ فرانسوی به همکاری می پردازد و در قالب این همکاری، موفق به کسب تجاربی ارزشمند و تأثیرگذار می شود. "کریستین دیور" در سال 1967، سرژ لوتانز را بعنوان مدیر لاین لوازم آرایشی خود انتخاب می کند و سرژ در چارچوب این همکاری، نام دیور را در زمینه ساخت لوازم آرایشی همچون دیگر محصولات این خانه به جایگاهی رفیع و درخور نام این خانه می رساند. سرژ لوتانز وجوه مختلف نبوغ هنری و استعداد بی نظیرش را با خلق آثار بصری تحسین شده در اواسط دهه هفتاد به نمایش می گذارد. برپایی نمایشگاهی از عکس های خیره کننده و ویژه با الهام از آثار نقاشان بزرگ از جمله "کلود مونت" و "پابلو پیکاسو" در سال 1974 در نیویورک و نیز ساخت دو فیلم کوتاه جالب توجه در سال های 1974 و 1976 که در جشنواواره فیلم کن با استقبال مواجه شدند؛ گوشه ای از این فعالیت هاست.

نقطه عطف و اتفاق بزرگ زندگی حرفه ای سرژ لوتانز در سال 1980 رقم می خورد. کمپانی ژاپنی "شیسِیدو" در این سال او را بعنوان طراح تصاویر و فیلم های تبلیغاتی خود انتخاب می کند تا از این طریق محصولات آرایشی خود را در مارکت جهانی معرفی کند. سرژ لوتانز در این مأموریت نیز موفق و تأثیرگذار عمل می کند و علاوه بر ارائه طرح های متفاوت زیبا در بسته بندی محصولات شیسِیدو، فیلم های تبلیغاتی متعددی برای این برند تولید می کند که نه تنها شیسیدو را به نامی جهانی و شناخته شده تبدیل می کند؛ بلکه برای سرژ دو جایزه معتبر از جشنواره بین المللی آگهی های تبلیغاتی به ارمغان می آورد. تداوم همکاری با همین برند ژاپنی است که سرژ لوتنز را به سرزمین جادویی روایح وارد می کند. داستانی که در سال 1982 و مأموریت جدید او برای ساخت یک عطر زنانه، آغاز می شود.

عطر گل بو- آلدهایدی "نومبه نوآ" که در سال 1982 معرفی شد؛ نخستین تجربه سرژ لوتنز در طراحی یک عطر است. نومبه نوآ عطری با شخصیت برجسته ای از نوت های گل بو مانند رز، یاس و میخک است که در کنار آکورد آلدهایدی قدرتمند ارائه می شود و در پایه ای از وتیور، رز وود و صمغ ها کامل می شود. این عطر فراموش نشدنی، با موفقیت بزرگ خود، سرژ لوتانز  را به مسیری وارد می کند که به اعتقاد تمامی فعالان و دوستداران این عرصه، بازگشت از آن غیرممکن است: دنیای روایح و آفرینش عطر. موفقیت ویژه حاصل از نخستین همکاری، لوتنز و شیسیدو را به ادامه مسیر ترغیب می کند و آن ها پس از صرف چندین سال زمان برای فراهم کرن زیرساخت های لازم و دعوت از نام ها و چهره های بزرگ به همکاری، در سال 1992 از دومین همکاری خود رو نمایی کردند: عطر تحسین شده و بیاد ماندنی "فمنایت دو بویس". "فمنایت دو بویس" نمایشی جسورانه و عظیم از نوت های ادویه ای نظیر میخک خشک، زنجبیل و دارچین است که با چوب صندل و سدر همراه شده اند تا بر بستری گل بو و گرم؛ نمایشی قدرتمند و عمیق از آکورد آلو ارائه دهند. این عطر فراموش نشدنی که در همکاری با عطرساز بزرگ "پیر بوردن" و "کریستوفر شلدریک" خلق شد؛ چارچوب های آفرینش و عطرسازی سرژ لوتانز را شکل داد. لوتنز که یک سال قبل از ارائه عطر مهم "فمنایت دو بویس"، عطر "سانتال دی میسور" را با همکاری کریستوفر شلدریک ارائه کرده بود؛ مسیر اصلی خود در عطرسازی را تعیین کرده و چارچوب ایده ها و اهدافش را در قالب این عطر ارائه می کند. ترکیبی زیبا و متفاوت از همراهی نوت های ادویه ای با چوب صندل بر بستری صمغی و دودی؛ پرداختی مدرن و هنرمندانه به عطرهای شرقی است که امضای لوتنز در شاهکارهای او به حساب می آید.

پس از موفقیت عطر فمنایت دو بویس، تمرکز سرژ لوتانز بیشتر معطوف عطرسازی می شود و او خانه لوکس و مهم "سالون دو پالاییس" را به منظور ساخت و عرضه عطرهای شیسیدو و نیز عطرهای اختصاصی خود راه اندازی می کند. سرژ لوتانز که پس از همکاری با شلدریک در عطرهای "سانتال دی میسور" و "فمنایت دو بویس"، به نتایج مطبوبی رسیده بود و گزینه مورد نظر خود برای ترجمه طرح ها و ایده هایش به زبان عطر را یافته بود؛ همکاری گسترده و بیاد ماندنی خود را با شلدریک آغاز می کند. نخستین مجموعه از آثار طراحی شده توسط سرژ لوتانز در سال 1992 ارائه می شود. مجموعه ای با نام "اِ تاچ آو وود" با چهار عطر در این سال عرضه می شود. ترکیبی از نوت های ادویه ای با چوب سدر در فضای دودی و عمیق عطر "بویس اورینتال"، همراهی سدر با مشک در فضای پودری، درخشان و گیاهی عطر "بویس ات مسک"، ارائه تناقضی زیبا از آمیزش تلخی و شیرینی بر بستر پودری عطر "بویس ات فروت" که نمایشی به یاد ماندنی از همراهی سدر با نوت های میوه ای مختلف را به اجرا می گذارد و همراهی بنفشه با سدر در عطر چوبی، گل بو و سبز "بویس ات وایولت"؛ نخستین آثار حاصل از همکاری سرژ و شلدریک هستند که در "سالون دو پالاییس" ارائه شدند.

در سال 1993، سرژ لوتانز عطر متفاوتی بر پایه رز معرفی می کند. ترکیبی از رز، مشک و موم زنبور عسل بر بستری پودری و میوه ای در عطر "رز د نویت". این عطر گل بوی متفاوت که در همکاری با "ژیل رامی" ساخته شد؛ بنیانگذار مجموعه ای جدید در عطرهای سرژ لوتانز شد. مجموعه "فلاورز آنپیکد". همچنین در سال 1994، لوتانز اثر دیگری در همکاری با عطرسازی غیر از شلدریک ارائه می کند. عطری متفاوت و تحسین شده که زمینه ساز شکل گیری یک مجموعه شاعرانه و نفیس دیگر با نام "بین طوفان و آسمان های صاف" می شود. این عطر، "آیریس سیلور میست" است. اثری از "موریس روسل" که پرداختی منحصر بفرد، عمیق، خیال انگیز و ناب به زنبق دارد. رایحه ای از زنبق که در لایه هایی از نوت های چوبی مانند سدر و وتیور، صمغ های باریجه و بنزویین، مشک و میخک به نمایش در آمده است؛ تا به اعتقاد بسیاری یکی از سه عطر بزرگ زنبق محور جهان عطر باشد. ادامه همکاری سرژ لوتانز و شلدریک با عطر بیاد ماندنی و بزرگ "آن بویس سپیا" محصول سال 1994 دنبال می شود. عطری سبز و صمغی از سرو و پونه کوهی که بر پایه هایی از وتیور و پچولی شکل گرفته است؛ با فضای عمیق و گیرای خود، مورد توجه قرار گرفت.

ارائه فضایی متناقض و هنرمندانه بین تلخی و شیرینی در عطر "لا مر"، در سال 1995 مجموعه "کانسلیشن" را معرفی کرد. "لا مر" پرداختی جسورانه به مر است که با نوت های ادویه ای، مرکبات و کهربا بر بستری پودری و دودی همراه شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوکس بایر

فروشگاه اینترنتی مازاری یک محیط لوکس، آرام و خلوت برای یک خرید خاص است. پرداخت هزینه سفارشات به صورت اینترنتی و از درگاه بانک پاسارگاد است. تمامی کاربران می‌توانند با استفاده از همه کارت‏‌های بانکی عضو شبکه شتاب هزینه سفارشات خود را به صورت آنلاین از درگاه پرداختی امن و مطمئن پارس پال پرداخت کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مد و لباس