اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950930203896102

نت بی نت!

شب یلدا را بدون «لایک» و «وای فای» سپری کنید

کد: 13950930203896102

https://goo.gl/hb61bG

، کرج , (اخبار رسمی): با قرار گرفتن در آخرین روز پاییز و جشن باستانی ایرانیان بمناسبت شب یلدا بیایید از دنیای مجازی به دنیای واقعی باز گردیم تا یلدا را واقعی جشن بگیریم، نه مجازی.

شب یلدا را بدون «لایک» و «وای فای» سپری کنید

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی مدیریت شهری کرج، از وقتی که همه اهل محل همدیگر را می شناختند و خبر از احوال آدم های تا چند کوچه و خیابان آن طرف تر داشتند، چند سالی می گذرد. یعنی خانه ها آن قدر کوچک شدند و زندگی ها جمع و جور که دیگر کمتر کسی به سراغ همسایه می رود. خانه ها کوچک شد اما نمی دانم چرا اعضای خانواده ها از هم دورتر شدند. حالا توی یک خانه 85 متری هم پدر و مادر و بچه ها از احوالات هم بی خبرند. شاید این ها از زمانی شروع شد که حرف زدن جای خودش را به تنهایی داد هرکسی رفت توی اتاق خودش.
تحقیقی مربوط به چند سال قبل نشان می داد میانگین زمان گفت و گو در میان خانواده های ایرانی به 15دقیقه رسیده است. حالا اگر آماری بگیرند حتما خیلی کمتر از این ها شده است. چون این روز ها اعضای خانواده همنشین برنامه های مجازی شده اند.نمی دانم آخرین زمانی که با همه اعضای خانواده صحبت صمیمی داشتید، چه زمانی بود؟ درباره چه موضوعی بود؟ چقدر در رابطه با خودتان بود، چقدر در رابطه با دیگران؟ نتیجه چه شد؟ ولی می دانم اگر فرصت های با هم بودن با صحبت های شیرین و دلنشین همراه باشد، ما را تشنه محبت دیگران نخواهد کرد؛ تا به خانه می رسیم و بیکار می شویم یا گوشی تلفن همراه را برمی داریم یا کنترل تلویزیون را. بعد ساعت ها می گذرند و می بینیم روز تمام شد. ما از شبکه ها و پست ها و لطیفه ها حرف هایی زیادی در ذهن داریم که برای ارسال کردن آن به دیگران بی قراریم اما انگار حرف و حدیثی با همسر و فرزندان خود نداریم.واقعیت این است که شبکه های اجتماعی، به ابزاری قدرتمند برای تبادل اطلاعات بدل شده اند، اما تبعات استفاده بی حد و مرز از آن نگرانی های را دامن می زند. یکی از این نگرانی ها حاکم شدن فضای سکوت بر خانواده، فردیت گرایی، گریز از جمع و درخودماندگی است. امشب یک شب آیینی و به یادماندنی یعنی یلداست. از امشبی می گوییم که قرار است گفتگو بین آدم ها رایج باشد نه تکنولوژی.
خانه فقط یک خوابگاه نیست
دردسرهای بیرون زیاد شده و زن و شوهر مجبورند با هم بیرون از خانه کار کنند.ساعت های کاری زیاد، دوری مسافت خانه تا محل کار و خیلی دلایل دیگر باعث شده وقتی به خانه می رسیم خسته و بی حوصله باشیم بعد خانه تبدیل می شود به یک خوابگاه.
گفتگوی خوب در زندگی و افزایش صمیمیت و صحبت بین اعضای خانواده «معجزه» می کند؛ معجزه ای که هیچ گاه مزه و طعمش را فراموش نخواهیم کرد. بیاییم به بهانه شب یلدا که بلندترین شب سال است و یکی از فرصت های شب نشینی، موثر ترین راه افزایش محبت بین خودمان را که همان گفتگوی سازنده و با نشاط است، سر لوحه زندگی مان قرار دهیم.
بیشتر ارتباطات کلامی در خانواده های موفق خود انگیخته و خودجوش است. اعضای چنین خانواده هایی می گویند؛ «وقتی کارهای خانه را انجام می دهیم با هم حرف می زنیم.» یا «هر وقت دور هم هستیم حرف می زنیم.» بعضی خانواده های موفق هم هر روز وقت خاصی را معین می کنند که همه اعضای خانواده دور هم جمع شوند و حرف بزنند.
این خانواده ها مشکلات و سختی ها را نیز بیان می کنند زیرا اعتقاد دارند خانواده های موفق، تمام وقت خود را صرف بیان مشکلات و نگرانی های خود نمی کنند و وقت کافی اختصاص می دهند تا همه اعضای خانواده درباره علایق خود هم، چه مهم و چه پیش پا افتاده، صحبت
کنند.
فقر محبت داریم
این روزها فرصت گفتگویمان با اعضای خانواده مان کمتر شده است.همین مسئله مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است که از جمله آن می توان به فقر محبت در خانواده ها اشاره کرد و احساس تنهایی و فاصله عاطفی و... اشاره کرد.
یکی از راه های افزایش صمیمیت در خانواده ها ایجاد فرصت هایی برای گفتگو در فضای مناسب بین اعضای خانواده است؛ شب یلدا بهانه ای است که همه خانواده های ایرانی گرد هم جمع شوند و ساعتی غصه ها و دردهایشان را فراموش کنند و به رؤیای روزهای شیرین دل بسپارند.
شاید این آخرین فرصت باشد
زندگی امروز برای اغلب ما به گونه ای شده که گه گاهی اگر فرصتی پیدا کنیم، به دیدار اقوام، بستگان و بزرگ ترها می رویم و روند زندگی روزمره اغلب ما، با مشغله های تکراری و مداوم، به سرعت سپری می شود و هر از گاهی، تنها متوجه سرعت گذر زمان می شویم و دلمان می گیرد و یادی از گذشته ها و صفا و صمیمیت های خاص آن زمان می کنیم و حتی ممکن است آرزو کنیم که لحظه ای به آن دوران برگردیم.
واقعیت این است که زندگی در دنیای مدرن امروز همه ما را تحت تاثیر قرار داده است. دنیایی که محور و مرکزیت آن تکنولوژی است و ارتباطات مجازی که همین تکنولوژی پیشرفته برای ما به ارمغان آورده، وقت زیادی از زندگی ما را اشغال کرده؛ به گونه ای که اگر قدری در رفتارها و ارتباطاتمان عمیق شویم، متوجه خواهیم شد که چقدر با افراد دور و برمان فاصله گرفته ایم. شاید در حین همین روزهای شلوغ خبر برسد که یکی از بزرگان فامیل، دوست صمیمی خود را در سانحه ای از دست داده اید. اگر غرق در زندگی تک بعدی خود باشید روزی برای دیدن همین آدم ها دلتنگ خواهید شد.
پروفایل امشب با تصویر شب یلداست
از همنشینی گوشی های تلفن همراه در مناسبت های خانوادگی همین یک نکته گواه است که از امروز تا چند روز آینده تصاویر پروفایل تلگرام و صفحات شبکه های اجتماعی همه عکس هایی از میزها و چیدمان های میهمانی های این شب است.
در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی، موجی از تصاویر و پیام ها در شبکه های مجازی رد و بدل می شود که در صحت و سقم برخی از آن ها تردید وجود دارد و برخی دیگر هم در حال ترویج آداب و رسوم تازه ای میان مردم هستند.
تجملات از صمیمیت ها کاسته است
چند روز مانده به یلدا همه درپی خرید بهترین میوه ها، آجیل ها و شیرینی ها هستند زیرا دچار این تصور اشتباه هستند که وجود و حضور این خوردنی های رنگارنگ، لازمه برگزاری یک یلدای خوب و واقعی است.به این ترتیب چندان عجیب نیست که از هفته های قبل تبلیغات گسترده ای برای سفارش شیرینی ها در رنگ های مختلف برای شب یلدا یا سفارش عروسک های شب یلدا یا تزئین انواع میوه های گران قیمت که زینت دهنده مجالس و دور همی های شب یلدا باشند، آغاز می شود.
بر این اساس هر چه می گذرد از صفا و صمیمیت ها کاسته می شود چون این تشریفات و تجملات بی حد و حدود، هرگز تمام نمی شوند. آن وقت همه در چنین شبی دور هم جمع می شویم اما این قدر درگیر تجملات هستیم که یادمان می رود یادی از خاطرات کنیم یا سری به حافظ بزنیم.
صله رحم همان صمیمیت آدم هاست
در متون دینی و روایی ما، بارها به مسئله صله رحم و دید و بازدید اقوام و بستگان اشاره شده و اثرات و برکات متعددی برای این کار نیک برشمرده شده است. بهتر است قدری نگاهمان را تغییر دهیم و باور داشته باشیم که این قید و بندهای ظاهری و مظاهر تجملاتی که هر روز شکل و رنگ تازه ای به خود می گیرند، تنها و تنها باعث ایجاد فاصله میان انسان ها و روابط آن ها می شوند. شایسته این است که این خط فاصله ها را از میان برداریم و باور داشته باشیم که با یک پذیرایی ساده و معمولی هم می توان در کنار عده ای از اقوام، خوش بود و خوش گذراند.
 سفره شام، بهترین زمان دور هم نشینی
مادر به عنوان یکی از ارکان مهم خانواده، باعث می شود همه اعضای خانواده دور هم جمع شوند و درباره مسائل مختلف و برنامه های گوناگون گفتگو کنند. از این رهگذر، امکان صحبت، گوش دادن و به توافق رسیدن برای همگان نیز فراهم می آید. مادر و پدر باید ساعتی را به فرزندان اختصاص دهند.تعطیلی های آخر هفته و عیدها فرصت مناسبی برای دورهم نشینی است.فرصت هایی که نه تنها حس اعتماد به نفس را برای فرزندان فراهم می سازند؛ بلکه به آن ها گوشزد می کند که به عنوان عضوی از خانواده به هنجارهای آن پایبند باشند.
یکی دیگر از راه های هماهنگ کردن خانواده، حضور اعضای خانواده بر سر سفره شام است؛ چرا که در طول روز، با توجه به مشغله های کاری کمتر فرصت دورهم نشینی فراهم است. شام بسیار مهم است. اگر این شام در محیطی شاد برگزار شود، می تواند نقش حیاتی برای هر خانواده داشته باشد.
حتی اگر در سال یک شب یلدا داشته باشیم هم باز مراقبت فراموش نشود
زیاده روی نکنید
این روزها همه در تدارک میهمانی های شب یلدا هستند. برخی خانواده ها هم به رستوران می روند و می خواهند شبی شاد و پرخاطره را پشت سر بگذارند اما نتایج تحقیقات پژوهشگران در سراسر دنیا نشان داده است که شب سال نو، شب جشن ها و رویدادهای ملی با وجود تمامی خاطرات شیرین خود یکی از خطرناک ترین شب هاست و معمولا عده زیادی از افراد به اورژانس بیمارستان ها مراجعه می کنند و موارد سکته قلبی و مغزی در این شب ها بسیار زیاد است.
کارشناسان علت را در رعایت نکردن رژیم غذایی عنوان می کنند. متخصصان به افراد به ویژه اگر دچار بیماری های زمینه ای هستند، توصیه می کنند هرگز حتی در میهمانی رژیم غذایی خود را فراموش نکنند. کنترل قند و فشار خون در این شب برای بیماران الزامی است و بهترین توصیه خوردن شام سبک زودهنگام و در عوض خوردن میوه های کم کالری و انار در میهمانی است. برخی دانه ها دارای کالری بالا هستند و باید در خوردن آن ها حد اعتدال را رعایت کرد.
پوست میوه هایی مثل انار و هندوانه را حتماً به دقت بشویید. اگر در آجیلی که می خرید، بادام زمینی بدون پوسته قهوه ای و به شکل فله ای وجود دارد، حتماً آن را پاک کرده و دقت کنید که در بین آن دانه های سیاه ریز وجود نداشته باشد.
افرادی که از بالا بودن تری گلیسیرید خون رنج می برند، بهتر است از مصرف دانه های چرب مثل پسته، بادام، گردو و... خودداری کنند. مصرف آجیل بو داده که حاوی نمک فراوان است به کسانی که فشار خون بالایی دارند یا از مشکلات کلیوی رنج می برند، توصیه نمی شود.
بهتر است در انتخاب آجیل دقت کرده و به عنوان مثال پسته هایی که پوست بسیار زرد براق یا مغز قرمز رنگ شده دارند یا تخمه هایی که برای پررنگ تر شدن از رنگ های مصنوعی در آن ها استفاده کرده اند، خریداری نکنید. خوراکی های شب یلدا به اندازه کافی متنوع و حجیم هستند، پس توصیه ما این است که یا شام را حذف کرده یا بسیار سبک میل کنید.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری کرج

شهرداری کرج نهادی است مردمی که وظیفه نگهداری شهر کرج را بر عهده دارد. شهردار کرج به صورت غیر مستقیم توسط نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر کرج انتخاب می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]