اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951105226216102

آلودگی نوری و زندگی انسان مدرن

کد: 13951105226216102

https://goo.gl/L1hXjG

، کرج , (اخبار رسمی): ریسه های نواری و لامپ های روشنایی و صفحات نمایش بزرگ در خیابان ها، شب های تاریک را پر نور کرده است.

آلودگی نوری و زندگی انسان مدرن

به گزارش اخبار رسمی به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، ریسه های نواری و لامپ های روشنایی و صفحات نمایش بزرگ در خیابان ها، شب های تاریک را پر نور کرده است. این نورهای مصنوعی از دید بسیاری متخصصان هم به طبیعت آسیب می رساند و هم به انسان.
اینک یک گروه از پژوهشگران بین المللی، راهکارهایی برای کنترل و سازگاری نورهای مصنوعی شهری معرفی کرده اند که می توانند به عنوان دستورالعملی برای شهرهای آینده در نظر گرفته شوند.  ما با روشنایی مصنوعی، شب ها را مانند روز روشن می کنیم. بیش از ۸۰ درصد مردم جهان دیگر تاریکی مطلق را تجربه نمی کنند.
یک سوم از مردم جهان بخت تماشای کهکشان راه شیری را ندارند. تصاویر گرفته شده از مدار زمین نشان می دهند که چگونه روشنایی شب چهره شهرها و خیابان های زمین را تغییر داده است. این آلودگی نوری نه تنها برای ستاره شناسان جنبه های منفی دارد بلکه پیامدهای منفی بسیاری برای انسان و حیوانات نیز به دنبال داشته است. کمی نور اضافی در زمان نامناسب می تواند تنظیمات ساعت درونی ما را به هم بریزد. تظیمات هورمونی و بسیاری پیامدهای دیگر که می توانند به بروز برخی سرطان ها منجر شود.
راهکارهای مطرح شده توسط انجمن اروپایی شبکه تحقیقاتی “از دست دادن شب”  برای کاستن از این پیامدهای منفی جالب توجه است. محور اصلی این راهکارها ساختن پایدار شهرهای آینده و همچنین سلامت انسان و حفاظت از طبیعت و محیط زیست است. ساعت درونی بدن انسان و حیوانات در برابر رنگ نورها به شکل یکسان واکنش نشان نمی دهد. نورهای موج کوتاه مثلا آبی بیش از سایر نورها بر ریتم روز و شب بدن انسان تاثیر می گذارد.
نورهای رنگ سرد که در LED ها و لامپ های کم مصرف و همچنین در صفحات نمایش گوشی های تلفن همراه و تبلت ها وجود دارند از این دسته اند. این پژوهشگران توصیه می کنند که در به کارگیری روشنایی های شهری صرفا نورهای با حداکثر ۳۰۰۰ کلوین به کار گرفته شود. بر اساس پژوهش های انجام شده نورهای گرم  تاثیر کمتری بر دنیای زندگی جانوران و همچنین تغییر ساعت درونی بدن انسان ها می گذارد. دمای رنگ یا به عبارتی درجه حرارت رنگ معیاری است که با واحد کلوین k سنجیده می شود. این معیار معرف روشنی و رنگ نور مورد نظر است.
هرچه این مقدار کلوین یبشتر باشد نور مورد نظر اصطلاحا خنک تر و روشن‌تر خواهد بود. به طریق مشابه نورهای گرم مانند زرد و قرمز، کلوین پایین‌تر و کمتر ی دارند. به بیان ساده تر،  دمای رنگ بالاتر از ۴۰۰۰ کلوین به عنوان نور سرد و دمای رنگ پایین‌تر از ۳۰۰۰ کلوین به عنوان نور گرم در نظر گرفته می شود.
 جهت پخش نور
اغلب منابع روشنایی شهری به کار گرفته شده نور را تقریبا در همه جهات منتشر می کنند. به همین سبب تنها خیابان و پیاده رو نیست که روشن می شود بلکه همزمان نواحی که هیچ نیازی به روشنایی ندارند نیز در معرض نور قرار می گیرند.
نوری که برای مثال به سمت بالا و در جهت آسمان منتشر می شود و با انعکاس توسط ابرها سطح بزرگی از زمین را روشن می کند. بر اساس پیشنهاد این گروه از پژوهشگران بهتر است که منبع نور به سمت زمین جهت گیری شده باشد.  توماس پوش  Thomas Posch از انیستیتو فیزیک نجوم دانشگاه وین می گوید باید از بکارگیری منابع نوری که بر روی زمین تعبیه شده اند و به سمت بالا نور پخش می کنند پرهیز کرد.
تنها به اندازه نیاز
یکی از پیشنهادات این پژوهشگران برای کاستن از آلودگی های نوری خاموش کردن روشنایی های غیرضروری خیابان ها و صفحات نمایش بزرگ تبلیغاتی در شب و ساعات اولیه صبح است. در این صورت به گفتهء آنها حجم نور منتشر شده از ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت. در این زمان ها ترافیک شهری بسیار بسیار سبک است و به ندرت عابر پیاده ای در سطح شهر در تردد است. در حال حاضر بسیاری از خیابانها بیش از آنچه که در واقع لازم است روشن شده اند.
به گفته آنها پژوهش هایی نشان می دهد که کاستن از منابع نور داخل شهرها تاثیری منفی روی امنیت  زندگی شهری ندارد. بر طبق پیشنهاد این پژوهشگران چگالی شار نوری در شهر نباید بیشتر از ۰/۳ شمع بر مترمربع باشد. یعنی چیزی در حدود ۴ لوکس. توماس پوش می گوید چگالی شار نوری بیش از این در عین حال که منجر به آلودگی نوری و همچنین مصرف بیهوده انرژی می شود امنیت بیشتری برای زندگی شهری به همراه ندارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری کرج

شهرداری کرج نهادی است مردمی که وظیفه نگهداری شهر کرج را بر عهده دارد. شهردار کرج به صورت غیر مستقیم توسط نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر کرج انتخاب می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه