عضو هیات مدیره فدراسیون واردات پاسخ داد

چرا رشد 7.4 درصدی ملموس نیست

کد: 13951007208655499

https://goo.gl/cNUrKe

، تهران , (اخبار رسمی): رشد اقتصادی 7.4 درصد برای شش ماهه اول امسال اعلام‌شده؛ اما در همین دوره سه مؤلفه سرمایه‌گذاری داخلی، سرمایه‌گذاری خارجی و نرخ بیکاری تغییرات محسوسی نداشته است.

چرا رشد 7.4 درصدی ملموس نیست

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اتاق بازرگانی ایران، پیربابایی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در خصوص ملموس نبودن رشد اقتصادی کشور گفت: فعالان اقتصادی در شرایطی رکود حاکم بر اقتصاد را با گوشت و استخوان لمس می‌کنند و مرز ورشکستگی را در نزدیکی بنگاه‌های اقتصادی خود احساس می‌کنند که آمارهای اعلام‌شده از سوی دولت، مبنی بر تجربه رشد 7. 4 درصدی اقتصادی ایران در نیمه اول امسال، همگان را شوک زده کرد.

وی ادامه داد: به دنبال آن، مردم و فعالان اقتصادی، هفته اول دی‌ماه را در حالی شروع کردند که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با تشریح جزییات و آثار کلان لایحه بودجه 96، اعلام کرد برای سال آینده، رشد اقتصادی 7. 7 درصدی در بودجه پیش‌بینی است؛ این موضوع نیز آن‌چنان شگفت‌آور بود که تعجب ناشی از اعلام این آمار‌ها، را نمی‌توان انکار کرد زیرا برخی آن را انکار، برخی آن را توجیه و دسته‌ای دیگر نیز آن را نقد کردند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، افزود: حافظه تاریخی آن‌هایی که دستی بر آتش دارند و در تولید و تجارت شناسنامه‌دار مشغول به فعالیت هستند و ریسک سرمایه‌گذاری در این عرصه را به امید ایجاد شغل برای هم‌وطنان خود به جان خریده‌اند، بیانگر آن است که در طول سه سال اخیر، بر اساس آمارهای دولت، رشد اقتصادی از یک سری اعداد منفی ادعاشده، به یک عدد مثبت 7. 4 درصدی رسیده است، اما در همین دوره سه مؤلفه سرمایه‌گذاری داخلی، سرمایه‌گذاری خارجی و نرخ بیکاری تغییرات محسوسی نداشته است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل آنچه به‌عنوان آمار رشد اقتصادی ایران بیان‌شده، این سیگنال دریافت می‌شود که این اعداد صرفاً یک عدد ناشی از افزایش فروش نفت بوده باشد و در آن اثری از رونق و رشد تولید و اشتغال‌زایی دیده نمی‌شود.

پیربابایی با اشاره به فعالیت‌های نصف و نیمه بنگاه‌های اقتصادی، گفت: وجود شهرک‌های صنعتی با فعالیت کمتر از 50 درصد واحد‌ها و فعالیت واحدهای صنعتی با 25 درصد ظرفیت اسمی، گواهی است بر این مدعا که رشد اقتصادی در قسمت تولید و حتی تجارت ملموس نیست؛ صاحب‌نظران در این خصوص این گمانه‌زنی را نزدیک به‌واقع می‌بینند که این‌ها آماری است که شاید فقط دولت آن را با حسگرهای حساسش لمس کرده باشد و درواقع می‌تواند یاری‌رسانی به دولت برای جبران کسری بودجه باشد ولی نه، بیشتر فعالان اقتصادی برایشان چنین رشدی ملموس است و نه مردم، آثار آن را در زندگی خود می‌بینند.

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران، افزود: ممکن است دلیل عدم ملموس بودن آن، بازگردد به انرژی‌ای که از فعالان اقتصادی در طول دوره 90 تا 93 گرفته‌شده اما دوره‌ای که اقتصاد ایران رشد منفی‌ای را تجربه می‌کرد و با چالش‌های متعددی نظیر تحریم، نوسانات نفس‌گیر نرخ ارز، نقدینگی افسارگسیخته، تورم آزاردهنده و ده‌ها مؤلفه جانکاه دیگر دست‌وپنجه نرم می‌کرد، بی‌شک توان و اندوخته بنگاه‌های اقتصادی را در خود هضم کرده و به همین دلیل، رشد اقتصادی در سال‌های بعد، به‌جای آنکه به‌صورت ملموس در زندگی مردم و فعالان اقتصادی نمایان شود، صرف جبران مافات شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر پایه این باور بهتر است دولت ضریب شفاف‌سازی را افزایش داده و رشد اقتصاد را به تفکیک گروه‌های مختلف اعلام کند چراکه ممکن است این رشد اقتصادی ادعاشده، چندان‌که بایدوشاید متوازن نباشد و تمرکز آن، در بخش‌هایی صورت گرفته که فعالان اقتصادی بخش خصوصی چندان نسبتی با آن بخش‌ها ندارند و به همین دلیل آثار آن را به این سرعت دریافت نمی‌کنند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: بر پایه این باور، دولت باید برای رهایی از سوءبرداشت‌ها و شائبه‌ها و همچنین برای فراهم کردن فضای نقد و بررسی و آسیب‌شناسی، رشد اقتصادی را به تفکیک بخش‌های مختلف اعلام دارد.

پیربابایی با اشاره به صعود و سقوط اقتصاد ایران در سال‌های گذشته، تصریح کرد: نباید فراموش کرد که مروری گذرا بر منحنی سینوسی رشد اقتصاد ایران نشان از آن دارد که در سی‌ساله اخیر، اقتصاد ایران صعود‌ها و سقوط‌ها متوالی بسیار پرفرازونشیبی را طی کرده است. تجربه‌های بسیار متفاوت که با افت‌وخیزهای ناگهانی و شوک‌آور همراه بوده است. یک‌باره در یک سال رشد اقتصادی، به لبه 8 درصد نزدیک شده و در سوی مقابل چندین سال نیز رشد منفی یا صفر را تجربه کرده است. این‌ها گواه آن است که وضعیت پایدار و قابل پیش‌بینی در اقتصاد ایران حاکم نشده و مؤلفه‌هایی که یک‌شبه در اقتصاد ایران بروز و ظهور پیدا می‌کنند، بسیار هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که توقع اغلب اقتصاددانان و فعالان اقتصادی، حاکم شدن یک فضای باثبات همراه با یک شیب مداوم است. حتی اگر ضریب این شیب صعودی، کم باشد ولی اگر استمرار آن قابل پیش‌بینی باشد، می‌تواند نویدبخش روزهای بهتری از داشتن ایامی با یک رشد جهشی موقت باشد؛ بنابراین دومین خواسته فعالان اقتصادی را باید این‌گونه جمع‌بندی کرد که دولت تلاش خود را بر این مدار متمرکز کند که این رشد پایدار بماند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]