اتاق ایران بررسی کرد

ناکارآمدی زیرساخت بازار سرمایه در جذب سرمایه‌گذار

کد: 13951019217095499

https://goo.gl/0C4dsy

، تهران , (اخبار رسمی): در شاخص‌های سهولت کسب و کار بانک جهانی، رتبه ایران از بین ۱۸۹ کشور ۱۱۸ است و درخصوص آزادی اقتصادی از بین ۱۵۹ کشور، رتبه ایران ۱۵۰ و از لحاظ حمایت از حقوق سهامداران خرد از بین ۱۸۹ کشور، ایران رتبه ۱۵۰ را به خود اختصاص داده است.

ناکارآمدی زیرساخت بازار سرمایه در جذب سرمایه‌گذار

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران در گزارش اخیر خود به آسیب‌شناسی جذب سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه ایران پرداخته و تاکید دارد که زیرساخت‌های لازم برای موفقیت ایران در رابطه با جذب سرمایه‌های خارجی آماده نیست. 

در گزارش کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران شاخص‌های کلان موثر در جذب سرمایه گذاری خارجی و شاخص‌های کلان اقتصادی مرتبط با سرمایه گذاری خارجی مورد توجه قرار گرفته است. 

طبق گزارش مذکور، در شاخص‌های سهولت کسب و کار بانک جهانی، رتبه ایران از بین ۱۸۹ کشور ۱۱۸ است. درخصوص آزادی اقتصادی از بین ۱۵۹ کشور، رتبه ایران ۱۵۰ و از لحاظ حمایت از حقوق سهامداران خرد از بین ۱۸۹ کشور، ایران رتبه ۱۵۰ را به خود اختصاص داده است که بیانگر بسته بودن اقتصاد ایران و برنامه ریزی‌های ناکارآمد در این حوزه است. 

طبق مطالعه انجام شده، موانع بسیاری در مسیر سرمایه گذاری خارجی در بازار ایران وجود دارد؛ از جمله کوچک بودن ابعاد بازار سرمایه و بدهی ایران و عدم تناسب اندازه بازار با تولید ناخالص داخلی کشور، عدم وجود زیرساخت‌ها و ابزار مناسب برای پوشش ریسک نرخ ارز، فقدان نظام بانکی با معیارهای بین المللی، بالا ارزیابی شدن ریسک تسویه وجوه در سیستم پایای شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران، عدم اجرای استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و حسابرسی مستقل، نبود دستور اقدام منسجم یا برنامه راهبردی بازار سرمایه، نگرانی‌های سیاسی و عدم تقارن اطلاعاتی. 

در جمع بندی این گزارش، از رشد و توسعه اقتصادی، افزایش فرصت‌های شغلی، دریافت و توسعه فناوری، مهارت‌های مدیریتی و ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادراتی کشور به عنوان هدف پذیرش سرمایه گذاری خارجی در کشور یاد می‌شود. 

در ‌‌نهایت پیشنهاداتی نیز برای بهبود جایگاه ایران در شاخص‌های مرتبط با سرمایه گذاری خارجی و همچنین بهبود و رفع موانع موجود ارائه می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]