اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951106227124750

ایزدی در بیست و هفتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری اعلام کرد

مشکلات کالبدی تنها معضل فعلی حاشیه‌ نشینان نیست

کد: 13951106227124750

https://goo.gl/FA015h

، تهران , (اخبار رسمی): معاون وزیر راه و شهرسازی در بیست و هفتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری با تأکید براینکه مشکلات کالبدی تنها معضل فعلی حاشیه‌نیشینان نیست گفت: قطعا ساکنان این مناطق علاوه بر مشکلات فیزیکی و کالبدی از مشکلات زیست محیطی، اجتماعی و معیشتی نیز رنج می‌برند که باید در جلسات و مصوبات ما مورد اهمیت واقع شود.

مشکلات کالبدی تنها معضل فعلی حاشیه‌ نشینان نیست

 به گزارش اخبار رسمی به نقل زا روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی بیست و هفتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری با محوریت ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات بازآفرینی شهری استان ایلام و بررسی و تصویب آئین‌نامه مدیریت نظام اسکان جمعیت در روستاها با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمدرضا مروارید استاندار ایلام، شادمهر کاظم‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سید کمال‌الدین میرجعفریان مدیرکل اداره راه و شهرسازی ایلام، مقامات استانی و سایر اعضای ستاد ملی بازآفرینی برگزار شد.

ایزدی در این نشست با تأکید براینکه ارتقای کیفیت زندگی بحث همیشگی ما در جلسات ستاد ملی بازآفرینی به شمار می‌رود گفت: ارتقای کیفیت زندگی دارای چند شاخص عمده از جمله امنیت و ایمنی در شهرها در مقیاس ساختمانی و شهری بوده که متأسفانه در حال حاضر نیز از شرایط خوبی برخوردار نیستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این مطلب که تمامی دستگاه‌های حاضر در جلسات ستاد متناسب با نقشی که دارند عمل کرده و امید است که در آینده به شکل جدی‌تری وارد حوزه‌های مربوطه شوند گفت: ما باید از این زمان به بعد به عملیاتی شدن و تحقق سیاست‌های ستاد پرداخته و بر روی این موضوع متمرکز شویم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین به مورد توجه قرار گرفتن موضوع بازآفرینی در برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون همه دستگاه‌ها با منابع، برنامه و سیاست‌های مختلف خود در حال فعالیت بوده و همگرایی خوبی در رسیدگی به مشکلات محلات هدف از سوی آن‌ها دیده می‌شود.

وی در ادامه درخصوص حادثه تلخ ریزش ساختمان پلاسکو نیز گفت: ما باید از این حادثه عبرت گرفته و در جلسات خود به جای حاشیه‌پردازی به دنبال حل مسئله باشیم. بدون شک پلاسکو باید درس بزرگی برای تمامی ما در بحث ایمنی ساختمان باشد بنابراین تمامی اعضای ستاد در صورت نیاز برای اصلاح مباحث ساختمانی و به دنبال آن مسئله تاب‌آوری باید اقدام کرده و مسئله را از طریق وزارت راه وشهرسازی نیز پیگیری کنند.

ایزدی در ادامه با بیان این نکته که مشکلات کالبدی تنها معضل فعلی نابسامانی‌های حاشیه‌نیشینان نیست گفت: قطعا ساکنان این مناطق علاوه بر مشکلات فیزیکی و کالبدی از مشکلات زیست محیطی، اجتماعی و معیشتی نیز رنج می‌برند که باید در جلسات و مصوبات ما مورد اهمیت واقع شود.

این مقام مسئول توجه به بحث پیشگیری و پیشنگری از گسترش مناطق ناکارامد را ویژگی ممتاز دیگر ستاد ملی بازآفرینی قلمداد کرد و گفت: این بخش، بحث بسیار مهمی است که باید همزمان با درمان این مناطق مورد توجه قرار گیرد چراکه در غیر این صورت حاشیه نشینی نیز توسعه پیدا کرده و اقدامات انجام شده در جهت رفع معضلات را بی‌نتیجه خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکل اصلی سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر ایلام مبنی بر عدم مالکیت اراضی حاشیه‌ای نیز بیان کرد: این مسئله به دنبال تفاهم‌نامه امضا شده بین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن مبنی بر واگذاری اراضی دولتی باید مورد پیگیری قرار گرفته و بررسی شود، چرا که تا زمان وجود این مشکل بحث تسهیلات نوسازی و ارتقای کیفیت زندگی در این محلات رفع نخواهد شد.

به گفته وی ایلام نیز به عنوان استان چهارم برای اجرای تفاهم‌نامه مذکور به عنوان شهر پایلوت اعلام و در دستور کار قرار گرفت.

ایزدی در ادامه سخنان خود بحث دیون دولت به شهرداری‌ها در بخش ارائه تسهیلات نوسازی را موضوعی جدی عنوان کرد و افزود: هفته گذشته قولی مبنی بر پرداخت این دیون به شکل نقدی و غیرنقدی از سازمان برنامه و بودجه داده شد که امید است هرچه زودتر محقق شده و بخشی از این مشکل را رفع کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی مسئله اختصاص یکهزار میلیارد تومان از  منابع در اختیار بانک مسکن برای اعطای تسهیلات نوسازی بافت‌های ناکارامد را نیز اقدامی اساسی برای به جریان انداختن نهضت نوسازی در کشور دانست و گفت: از انجایی که مصوبات ستاد ملی بازآفرینی به عنوان مصوبات شورایعالی شهرسازی در مناطق حاشیه‌نشین محسوب می‌شود در مورد سکونتگاه‌های غیر رسمی شکل گرفته در حریم شهر ایلام نیز به کمک ستاد بازآفرینی استان و راهبری جناب استاندار اقداماتی را انجام خواهیم داد.

ایزدی همچنین با تأکید براینکه حاشیه‌نشینی به عنوان یک پدیده در این دوره از فعالیت وزارت راه و شهرسازی قلمداد می‌شود گفت: ما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که معضل حاشیه‌شینی طی یکی دو سال گذشته به وجود نیامده و به همین دلیل حل آن نیز زمان‌بر خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد که در اجرای سیاست‌های رفع حاشیه‌نشینی باید از انجام هرگونه اقدام که باعث ترغیب آیندگان شده خودداری کرده و تعادل را در این فرایند رعایت کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان