اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951110228674750

در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد

لزوم بررسی کارشناسی هر سانحه واژگونی اتوبوس‌

کد: 13951110228674750

https://goo.gl/oulscF

، تهران , (اخبار رسمی): معاون وزیر راه و شهرسازی بر بررسی سانحه واژگونی اتوبو‌س‌های مسافربری به قصد عدم تکرار تاکید کرد و گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده در معاونت حمل‌ونقل وزارتخانه، تعیین شد بررسی‌های خاصی بعد از هر سانحه انجام و تحلیل دلایل به‌قصد عدم تکرار صورت گیرد.

لزوم بررسی کارشناسی هر سانحه واژگونی اتوبوس‌

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی  وزارت راه و شهرسازی هشتاد و دومین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به ریاست مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و حضور اعضا ازجمله داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سردار حمیدی فرمانده راهور ناجا به همراه سایر اعضا در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بررسی سانحه واژگونی اتوبوس با قصد عدم تکرار اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام‌شده در معاونت حمل‌ونقل وزارتخانه، مشخص شد بررسی‌های خاصی باید بعد از هر سانحه انجام و به‌قصد عدم تکرار تحلیل دلایل صورت گیرد. 

وی در ادامه به سانحه واژگونی اتوبوس در استان فارس اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مطرح‌شده این بود که اتوبوس برای دور زدن پلیس و دوربین‌های ثبت تخلف در جاده از مسیر اصلی خارج‌شده است. اما آیا تضمینی برای عدم حضور اتوبوس‌ها از مسیر اصلی وجود دارد؟ یا اقدامی در زمان شناسایی انجام می‌شود یا خیر؟ لذا تا زمانی که راهکار آن پیدا نشود هر لحظه امکان بروز یک سانحه همانند واژگونی اتوبوس مانند سانحه استان فارس وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چه کسی پاسخگوی عیوب و ایرادات فنی اتوبوس‌ها پیش از خروج از پایانه‌ها است؟ گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت مربوطه هر راه و روزنه‌ای را ببندند و با این دید به دنبال راهکار بروند.

تقی زاده در ادامه جلسه به مشاهدات میدانی و نواقص مدیریت حمل‌ونقل که موجب بروز حادثه واژگونی اتوبوس در استان فارس شد اشاره کرد و گفت: راننده فاقد کارت هوشمند معتبر بود و به همین دلیل شرکت اقدام به ارائه صورت‌وضعیت پشت‌نویسی شده می‌کند و راننده با همین صورت وضعیت ضمن ثبت ساعت در پاسگاه اقدام به تردد و ثبت سرویس می‌کند و در ادامه راننده با انتخاب مسیر فرعی و فاقد نظارت در شبکه راه‌ها که علائم هشداردهنده کافی وجود نداشته است، این خطر را ایجاد می‌کند.

معاون ‌حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نکته قابل‌توجه این است که مسئولان شرکت مستقر در پایانه‌ها از ریسک اقدامات خلاف قانون مطلع نیستند و از طرفی میزان جرائم به‌اندازه کافی بازدارنده و رویه جاری در کنترل نظارت اعمال مقررات و تردد در فرایند حمل‌ونقل به‌طور مؤثری جاری نیست از همین رو عامل انسانی حاضر به قبول ریسک و تمام مخاطرات است.

پس از بررسی و جمع‌بندی نهایی در این جلسه مقرر شد؛ با توجه به اهمیت حیاتی چالش ایمنی حمل‌ونقل در کشور، اعضای کمیسیون از وضعیت کنونی تخصیص اعتبارات برای انجام اقدامات ایمن‌سازی ازجمله رفع نقاط پر تصادف، نصب علائم خط‌کشی و تجهیزات ایمنی و ... ابراز تأسف و نگرانی کردند و بر تخصیص کامل و صد در صد کلیه اعتبارات مربوط به حوزه ایمنی حمل‌ونقل تأکید کردند.

همچنین نتایج کارگروه ویژه بررسی موضوع بازنگری فرایندها در  حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس) با رویکرد عدم تکرار نیز مطرح گردید و با توجه به اینکه لازم است اهم رویه‌های کنونی در نظارت و کنترل مجموعه فرایندهای حمل‌ونقل بازنگری و تغییراتی در آن‌ها اعمال شود، مقرر شد کارگروهی عملیاتی به‌منظور پیگیری مجموعه اقدامات اجرایی تشکیل شود و ضمن انجام کنترل‌های موردی، گزارش آن را در جلسات آینده کمیسیون ارائه کند.

در ادامه در راستای توجه نهادها و مجامع بین‌المللی به موضوع ارتقای ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای در دهه فجر اقدام برای ایمنی راه‌ها و ضرورت بهره‌گیری از الگوها و تجارب موفق جهانی برای استمرار بهبود عملکرد، کارگروه آموزشی «رویکرد سیستمی در ارتقای ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای» به همت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و با حضور اساتید مطرح جهان در تاریخ ۱۲ تا ۱۴ بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.

سپس گزارش اقدامات مربوط به ماده ۳۸ ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۵ در اجرای بند الف تبصره ۱۰ قانون بودجه توسط نمایندگان بیمه مرکزی و پلیس راهور ارائه و مقرر شد، تصمیم‌گیری در زمینه نحوه هزینه کرد اعتبارات در کارگروه ویژه‌ای موردبررسی قرارگرفته و نتایج آن جهت تصویب در کمیسیون مطرح گردد.  

درنهایت موضوع واژه‌نامه تعاریف و مصادیق کشته‌شدگان تصادفات ترافیکی مطرح شد و با توجه به اینکه پاسخ استعلام وزارت بهداشت در مورد موارد اختلافی از سازمان جهانی بهداشت دریافت نشده است، مقرر شد جمع‌بندی نهایی موضوع پس از پاسخ انجام شود و وزارت بهداشت نیز راهکارهای اجرایی شدن آن‌ها را ارائه کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان