اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951202237565499

رئیس دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف:

اتاق‌های سه گانه به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستند

کد: 13951202237565499

https://goo.gl/BkJKFh

، تهران , (اخبار رسمی): نخستین نشست استانی دبیرخانه مشترک سه اتاق با حضور روسای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون و نمایندگان مجلس و دولت در اتاق بازرگانی قم برگزار شد.

اتاق‌های سه گانه به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اتاق بازرگانی ایران، حسین نقره‌کار، رئیس دبیرخانه مشترک سه اتاق، با اشاره به هدف از برگزاری این نشست گفت: در نشست دبیرخانه مشترک اتاق‌های سه‌گانه بخش خصوصی به دنبال اعلام همکاری بین این اتاق‌ها هستیم و این سه اتاق اهداف مشترکی در عرصه اقتصاد غیردولتی دارند.

نقره کار تاکید کرد: دبیر خانه سه اتاق به دنبال محقق کردن اهداف اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد است؛ چرا که با نام گذاری سال جاری با عنوان اقدام و عمل، باید پیگیر عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی باشیم.

رییس دبیرخانه سه اتاق با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در اجرای دقیق اصل 44 تصریح کرد: بر این اساس باید  تصدی‌گری دولتی به تصدی‌گری بخش خصوصی و نظارت دولتی تغییر کند. از این رو حضور اتاق‌های سه‌گانه به شکل قانونی در مجامع تصمیم‌گیری اقتصاد کشور ریل گذاری شده است. در هر کدام از استان‌ها، شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت فعالیت دارد. اتاق‌های سه‌گانه هم، اکنون در ارگان‌های اصلی تصمیم‌گیری کشور همچون هیأت سرمایه‌گذاری خارجی، هیأت عالی واگذاری و شورای پول و اعتبار حضور دارند.

نقره‌کار با اشاره به اینکه جنگ واقعی دشمن در عرصه اقتصاد است، گفت: کار اقتصادی باید با پرچم‌ اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون در دست مردم باشد.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهور در اولین نشست سراسری اتاق های سه گانه اضهار کرد: توجه دولت به اتاق‌های سه‌گانه بخش خصوصی خوب بوده اما در میدان عمل تاکنون نتوانسته رضایت اتاق‌ها را کسب کند.

نقره‌کار با اشاره به سیاست منطقه ای دبیرخانه سه اتاق گفت: در آینده جلسات هماهنگی بین اتاق‌ها در استان‌های مختلف کشور با تمرکز بر پیگیری اهداف اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد.

ضرورت توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی در توسعه کشور

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، با اشاره به نقش تاثیرگذار دبیرخانه سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون در ایجاد صدای واحد بخش غیردولتی تاکید کرد: امروز بخش خصوصی نیازمند اعتلاف و تشریک قوا در جهت ایجاد جایگاه واقعی خود است.
وی افزود: متاسفانه در گذشته به دلیل عدم اعتلاف و تضاد منافع بخش خصوصی و غیردولتی در اقتصاد کشور، سیاست‌گذاران در مجلس و دولت دچار سردرگمی بوده‌اند.
رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در برنامه‌ریزی کشور برای توسعه خلاء وجود دارد و آن هم عدم توجه به توسعه منطقه‌ای و استانی است. این مسئله موجب بی‌توجهی به امکانات مناطق کشور می‌شود. این که در تهران نسخه‌ای برای توسعه تمام استان‌ها بدون توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای آنها نوشته شود اشتباهی است که دائماً تکرار می‌شود
وی تاکید کرد: اگر به دنبال توسعه کشور هستیم باید از تمرکزگرایی به سمت تمرکززدایی حرکت کنیم.
غلامحسین شافعی با اشاره به عدم توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه‌ای کشور گفت: متاسفانه علاوه بر بی‌توجهی به ظرفیت‌های منطقه‌ای در توسعه کشور، مسئله بی‌توجهی به محیط زیست و زندگی مردم مطرح است. و مثال آن هم توسعه طرح‌های فولادی و نادیده گرفتن شرایط کمبود آب در آن مناطق است.
رئیس اتاق ایران گفت: ایجاد صندوق‌های توسعه منطقه‌ای با حضور و نظارت دولت از جمله پیشنهاداتی است که دبیرخانه سه اتاق تدوین کرده و برای توسعه منطقه‌ای در کشور پیشنهاد داده است.
وی همچنین ایجاد هولدینگ‌های صادراتی با مشارکت دولت در جهت به کارگیری سرمایه‌های راکد مردمی در مناطق استانی را به عنوان یکی دیگر از طرح‌های تحول در توسعه منطقه‌ای مطرح کرد.
شافعی خاطرنشان کرد: از جمله موضوعاتی که در دبیرخانه سه اتاق در جهت توسعه منطقه‌ای کشور مورد بررسی قرار گرفته، استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای همسایه است؛ موضوعی که زمینه ساز ایجاد نوار امنیتی و توسعه‌ای در مرزهای کشور خواهد شد.
رئیس اتاق ایران ایجاد دبیرخانه‌های استانی سه اتاق را گام بعدی در توسعه کشور با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های استانی و توان منطقه‌ای در راستای منافع بخش غیردولتی عنوان کرد.
سخنگوی دبیرخانه سه اتاق ضمن انتقاد از نبود مطالعات منطقه‌ای برای توسعه کشور تصریح کرد: اگر در برخی از طرح‌های توسعه‌ای کشور مطالعه‌ای در زمینه وضعیت‌های منطقه انجام می‌شد هیچ توجیهی برای سرمایه‌گذاری در آن طرح وجود نداشت.
وی در پایان نقش استاندارها در توسعه و فرماندهی در توسعه مناطق را بی‌بدیل دانست و گفت متاسفانه نگاه به استاندارهای کشور صرفاً نگاه هزینه‌ای و توزیع بودجه استان است که ضرورت دارد برای توسعه مناطق استانی نگاه اینچنینی به استاندارها تغییر کند.

دولت ها در بخش مقررات زدایی سرسخت هستند

بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون با اشاره به جایگاه دبیرخانه مشترک در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، تصریح کرد: روسای سه اتاق با هماهنگی یکدیگر، پیگیر مطالبات بخش غیر دولتی اقتصاد هستند.

عبدالهی با اشاره به تعدد قوانین درکشور تاکید کرد: دولت در بعد نظارت بر اجرای قانون غفلت کرده اند و بخش حمایت از تولید بیش از دیگر قوانین شامل چنین بی توجهی بوده است.

رئیس اتاق تعاون با انتقاد از مقاومت دستگاه های اجرایی در موضوع واگذاری ها و تسهیل قوانین اظهارکرد: علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید، بدنه اجرایی دولت در بخش مقررات زدایی سرسخت هستند.

وی افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در جهت حمایت از تولید نشاندهنده توجه ویژه به بخش خصوصی است که باید در مرحله اجرا اهتمام بیشتری صورت گیرد.

عبداالهی گفت: مشکل اشتغال و بیکاری صرفا با مردمی شدن اقتصاد و حمایت از کسب و کار های کوچک قابل حل است و در نهایت موجب رشد اقتصادی خواهد شد.

وی همچنین از عملکرد سیستم بانکی گلایه کرد و گفت: بانک ها به دلیل بنگاه داری و تجمیع دارایی های غیر منقول خود قادر به پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان نیستند.

رییس اتاق تعاون تاکید کرد: دبیرخانه سه اتاق، اجرای قوانین را مطالبه خواهد کرد چرا که معتقد است اقتصاد مقاومتی  تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور است.

عملکرد دولت در موضوع واگذاری ها قابل دفاع نیست

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه دبیرخانه سه اتاق توانسته انسجام لازم را بین بخش غیر دولتی کشور ایجاد کند،تصریح کرد: تا قبل از شکل گیری دبیرخانه سه اتاق، دولت بخش غیر دولتی را بلعیده بود و اجازه میدان داری به آن نمی داد.

وی اقدام دبیرخانه سه اتاق برای تغییر تقابل ها و چند صدایی های بخش خصوصی به تعامل و یک صدایی را یک شاهکار توصیف کرد و گفت: فرصت سهم خواهی بخش خصوصی از اقتصاد ملی فرا رسیده است؛ البته این مشروط به خودباوری بخش خصوصی است.

رئیس اتاق اصناف نسبت به بی توجهی برنامه ششم توسعه به ارتقای جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد انتقاد کرد و گفت: عملکرد دولت در موضوع واگذاری ها قابل دفاع نبوده و گاهی با مواضع تند دولت مواجه می شویم.

فاضلی گفت: دلیل همراه نشدن بخش خصوصی با روند اقتصاد کشور، باور نداشتن دولت به این بخش است. دبیر خانه مشترک سه اتاق در راستای تجمیع قوای بخش غیردولتی برای تغییر رفتار و کنش سیاست گذاران شکل گرفت و توانسته قدم های بزرگی در این راه بردارد.

بخش خصوصی را جدی بگیریم

عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع مجلس نیز در ادامه این نشست با اشاره به تشکیل دبیرخانه مشترک میان اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف، این اقدام را برای رفع معضل های اقتصادی کشور مثبت ارزیابی کرد و گفت: برای نمونه در استان البرز هماهنگی های خوبی بین این سه بخش وجود دارد و تاکنون هفت یا هشت جلسه مشترک بین آنها برگزار شده است.

وی همچنین، برگزاری جلسه های منطقه ای میان این اتاق ها در نقاط مختلف کشور را اقدامی موثر و مفید توصیف کرد و افزود: دبیرخانه مشترک باید این جلسه ها را به گونه ای برگزار کند، که علاوه بر مسئولان ارشد این سه حوزه مدیران استانی و اعضای مجمع نمایندگان نیز فرصت داشته باشند دیدگاه های خود مطرح کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر نقش بخش خصوصی در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور، گفت: اگر می خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم، باید نقش بخش خصوصی را جدی بگیریم تا بتوانیم علاوه بر شکوفایی اقتصادی، معضل بیکاری را نیز حل کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]