اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960209247525632

تاثیر عطرها بر عواطف و احساسات، خلق و خو و سازوکار بدن

کد: 13960209247525632

https://goo.gl/5vWCV6

، تهران , (اخبار رسمی): بوییدن عطری دلپسند، تجربه بسیار خوشایندی است اما آیا این لذت به صورت علمی قابل اندازه‌گیری است؟

تاثیر عطرها بر عواطف و احساسات، خلق و خو و سازوکار بدن

آزمایش‌ها نشان داده است عطرهای آرامش‌بخش خاصی، می‌توانند تنش عضلانی ناشی از استرس را که در ناحیه شانه اندازه‌گیری شده بود کاهش دهند

به گزارش روابط‌عمومی  لوکس بایر طی 20 سال گذشته، موسسه بین‌المللی طعم و عطر (International Flavors & Fragrances Inc) در حال اصلاح شیوه‌های خود برای اندازه‌گیری تاثیر ذهنی و جسمی روایح بر عواطف و احساسات بوده است. ما با استفاده از روش نظرسنجی، شیوه‌ای به نام «مود مپینگ» یا «حالت‌نگاری» ایجاد کردیم که حالت‌ها و خلق و خوی ایجاد‌شده به وسیله روایح را در انسان اندازه‌ می‌گیرد. این شیوه را می‌توان هم روی ترکیبات ساده و هم عطرهای پیچیده که محصولات نهایی قابل‌استفاده برای مشتری هستند، به کار گرفت (Warrenburg, 2002). روش حالت‌نگاری، هشت گزینه از حالت‌های طبقه‌بندی‌شده برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند. از این افراد خواسته می‌شود تا نمونه رایحه‌ها را استشمام کنند و بهترین حالت مطابق با رایحه نمونه را در پرسش‌نامه انتخاب کنند. بر اساس یافته‌های ما تکنیک انتخاب مستقیم، نتایجی واضح‌تر و قابل اطمینان‌تری نسبت به تکنیک‌هایی که شرکت‌کنندگان به حالتِ هر نمونه رایحه، امتیاز می‌دهند، دارد. حالتی را که در نتیجه بوییدن نمونه رایحه‌ها انتخاب می‌شود می‌توان به وسیله مقیاسی چندبعدی و یا تجزیه و تحلیل مولفه‌های اصلی، ترسیم کرد. تکنیک حالت‌نگاری با توجه به میزان برانگیختگی یا تحریک، تفاوت‌های این روایح را با هم منعکس می‌کند. هم‌چنین تشابهات مرتبط با لذت‌بخشی رایحه‌ها را نیز در بعد مثبت و منفی، نشان می‌دهد. مراحل بعدی این نظرسنجی، دیگر روایح با الگویی متفاوت از این هشت حالت را دربرمی‌گیرد.

این تکنیکِ اندازه‌گیری را می‌توان برای پژوهش‌های مرتبط با مصرف‌کنندگان محصولات عطری یا خوراکی به کار برد. پس از ترسیم نتایج، دریافتیم که بزرگ‌ترین ابعاد این حالات ترسیم‌شده، شامل چهار حالتِ مثبت است. واکنش مثبت مصرف‌کنندگان دربرگیرنده ابعاد گسترده‌ای از حالات شادی، برانگیختگی، آرامش و شهوانیت بود. این حالت‌ها دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از محصولات عطری است. علاوه بر این دریافتیم که این واکنش‌ها در عموم مردم سراسر جهان نیز صدق می‌کند. پس از این یافته‌ها، مجموعه‌ای از داده‌های اطلاعاتی برای کارکنان این حیطه فراهم کردیم که به آن، فرهنگ جامع مصرف‌کنندگان عطر گفته می‌شود. این فرهنگ جامع، شامل فهرستی از حالت‌ها، ویژگی‌ها، رنگ‌ها و دیگر کیفیات عطرهاست که در بخش‌های مختلف جهان آزمایش شده‌اند (Warrenburg, 1999).

کشف این که آیا می‌توان از عطرها به عنوان عاملی برای کاهش استرس در مصرف‌کنندگان استفاده کرد یا خیر همیشه مورد توجه ما بوده است. استرس، تنشی جهانی است؛ واقعیتی است که هم‌چنان به طور کامل به آن توجه نمی‌شود اما در فهرست پژوهش‌های مرتبط با مصرف‌کنندگان جهانی، آورده شده است (Roper, 2003). طبق گزارش سازمان سلامت جهانی (2001) استرس، مشکل عمده مردمی است که در کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته، زندگی می‌کنند و عاملی است که از کیفیت زندگی آن‌ها می‌کاهد. علاوه بر این، شواهد نشان می‌دهد که استرس می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، انواع گوناگونی از بیماری‌ها را تشدید کند و کاهش استرس، مزایای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای سلامتی انسان دارد.

تلاش‌های بسیاری در این‌ باره انجام شده است که آیا آرامش‌بخش‌ترین عطرهای موجود در فرهنگ جامع مصرف‌کنندگان عطر، توان کافی برای کاهش واکنش‌های فیزیکی استرس را که در آزمایشگاه اندازه‌گیری می‌شود دارد یا خیر؟ برای تعیین تاثیر عطر بر بدن و کاهش استرس با استفاه از روش‌های بدن-روانشناسی، آزمایش‌هایی روی عطرهایی که از لحاظ ذهنی آرامش‌بخش هستند، انجام شده است (ضربان قلب، فشار خون، مقاومت پوستی، تنش عضلانی و...). در مجموعه‌ای از مطالعات گوناگون بر عطرهای آرامش‌بخشی که در حالت‌نگاری شناسایی کرده بودیم از عوامل استاندارد آزمایشگاهی استرس‌زا -آزمون استروپ- استفاده کردیم. الکترومیوگرامی که از عضلات ذوزنقه ای (عضلات پشت شانه) به دست آوردیم، آشکارا نشان‌دهنده کاهش استرس طی آزمون استروپ بود. این اندازه‌گیری روی عضلات ذوزنقه‌ای انجام شد؛ چرا که تنش شانه و گردن در تمام افراد وجود دارد و می‌توان از طریق آن به راحتی استرس در شرکت‌کننده را تشخیص داد.

طی این آزمون، کشف شد که عطرهای آرامش‌بخش خاصی، می‌توانند تنش عضلانی ناشی از استرس را که در ناحیه شانه اندازه‌گیری شده بود کاهش دهند. به این ترتیب، دریافتیم که انواع خاصی از عطرهای آرامش‌بخش -مایوریلکس- بر آرامش عضله، تاثیرگذار هستند: این عطرها، به طرز قابل‌توجهی، موجب کاهش استرس در عضلات ذوزنقه‌ای شدند. این مطالعات نشان می‌دهد که عطرها، توان کافی و عملی برای مقابله با استرس را دارند. این تکنولوژی جدید، برای محصولاتی که نیاز به شواهد قطعی در کاهش استرس یا آرامش فیزیکی دارند به کار گرفته می‌شود. محصولات رایحه‌درمانی، بخش قابل‌توجهی از بازار را در دست دارند و این دست پژوهش‌ها پایه ادعاهایی مبنی بر کاهش استرس با استفاده از این محصولات را تحکیم می‌کنند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوکس بایر

فروشگاه اینترنتی مازاری یک محیط لوکس، آرام و خلوت برای یک خرید خاص است. پرداخت هزینه سفارشات به صورت اینترنتی و از درگاه بانک پاسارگاد است. تمامی کاربران می‌توانند با استفاده از همه کارت‏‌های بانکی عضو شبکه شتاب هزینه سفارشات خود را به صورت آنلاین از درگاه پرداختی امن و مطمئن پارس پال پرداخت کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

مد و لباس | سرگرمی و تفریح