کد: 13960711262887707

چشم زخم در قرآن و روش‌های مقابله با آن

کد: 13960711262887707

https://goo.gl/rWUmsd

، تهران , (اخبار رسمی): چشم زخم گونه‌ای از بدخواهی است؛ به گونه‌ای که در بسیاری از فرهنگ‌ها این عقیده وجود دارد که فرد شور چشم می‌تواند عامل بدشانسی یا صدمه به دیگرانی که با مورد نفرت یا دشمنی او هستند بشود.

چشم زخم چیست؟

چشم زخم گونه‌ای از بدخواهی است به گونه‌ای که در بسیاری از فرهنگ‌ها این عقیده وجود دارد که فرد شور چشم می‌تواند عامل بدشانسی یا صدمه به دیگرانی که با مورد نفرت یا دشمنی اویند گردد. این عمل چشم زدن یا نظر زدن نامیده می‌شود و در مقابله با آن طلسم‌هایی ابداع شده است که نظرقربانی خوانده می‌شوند. این اصطلاح اشاره بر این دارد که صدمات و بداقبالی‌های وارده از طریق نگاه دشمنانه یا بدخواهانه به دیگران وارد می‌شود.

 

چشم زخم ازدیدگاه قرآن

خداوند در قرآن می‌فرماید:«وَ إِنْ یَکادُ الَّذینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ»[1] 
و کافران چون قرآن را شنیدند نزدیک بود که تو را با چشمان خود به سر درآورند و می‌‏گویند که او دیوانه است. 

بسیاری از مردم معتقدند در بعضی از چشمها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرند، ممکن است آن را از بین ببرد، یا درهم بشکند، و اگر انسان است بیمار یا دیوانه کند. 
این مساله از نظر عقلی امر محالی نیست، چه اینکه بسیاری از دانشمندان امروز معتقدند در بعضی از چشم‌ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده که کارایی زیادی دارد، حتی با تمرین و ممارست می‌‏توان آن را پرورش داد، خواب مغناطیسی از طریق همین نیروی مغناطیسی چشم‌ها است. بسیاری نقل می‏‌کنند که با چشم خود، افرادی را دیده‌‏اند که دارای این نیروی مرموز چشم بوده‌اند، و افراد یا حیوانات یا اشیایی را از طریق چشم زدن از کار انداخته‌‏اند. 

لذا نه تنها نباید اصراری در انکار این امور داشت؛ بلکه باید امکان وجود آن را از نظر عقل و علم پذیرفت. در روایات اسلامی‌ نیز تعبیرات مختلفی دیده می‏‌شود که وجود چنین امری را اجمالا تایید می‌‏کند.

در حدیثی می‏‌خوانیم که" اسماء بنت عمیس" خدمت پیامبر (ص) عرض کرد: گاه به فرزندان جعفر چشم می‌‏زنند، آیا "رقیه" ای برای آنها بگیرم (منظور از" رقیه" دعاهایی است که می‏‌نویسند و افراد برای جلوگیری از چشم زخم با خود نگه می‌دارند و آن را تعویذ نیز می‌‏گویند).

پیامبر (ص) فرمود: نعم، فلو کان شی‏ء یسبق القدر لسبقه العین‏ " آری، مانعی ندارد، اگر چیزی می‏توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد چشم زدن بود"! 
و در حدیث دیگری آمده است که امیر مؤمنان (ع) فرمود: پیامبر برای امام حسن و امام حسین" رقیه" گرفت، و این دعا را خواند: اعیذکما بکلمات التامة و اسماء اللَّه الحسنی کلها عامة، من شر السامة و الهامة، و من شر کل عین لامة، و من شر حاسد اذا حسد "شما را به تمام کلمات و اسماء حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی، و هر چشم بد، و حسود آن گاه که حسد ورزد می‌‏سپارم، سپس پیامبر (ص) نگاهی به ما کرد و فرمود:" این چنین حضرت ابراهیم برای اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود."

 در نهج البلاغه نیز آمده است‏: العین حق و الرقی حق‏ "چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است" ذکر این نکته لازم است که هیچ مانعی ندارد که این دعاها و توسل‌ها به فرمان خداوند جلو تاثیر نیروی مرموز مغناطیسی چشم‌ها را بگیرد همانگونه که دعاها در بسیاری از عوامل مخرب دیگر اثر می‏‌گذارد و آنها را به فرمان خدا خنثی می‏‌کند. 

این نیز لازم به یادآوری است که قبول تاثیر چشم زخم به طور اجمال به این معنی نیست که به کارهای خرافی و اعمال عوامانه در این گونه موارد پناه برده شود که هم بر خلاف دستورات شرع است، و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع است، همان گونه که آلوده شدن بسیاری از حقایق با خرافات این تاثیر نامطلوب را در اذهان گذارده است.

 اما علاوه بر دعا در دفع آن موارد دیگری نیز ذکر شده همانطور که در صحیفه‌ی رضا: تا امام ششم (ع) فرمود: صله ارحام و خلق خوش فزونی در عمرها است. همچنین  در کافی نیز آمده است: به سندش تا امام باقر (ع) که صله ارحام اعمال را پاک کند و بلا را دفع کند و اموال را افزاید، و عمر را دراز کند، و روزی را فراوان سازد، و دوستی در خاندان اندازد. و نیز حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: باز داشتن خود را از بدی، و دوری از شرور به منزله صدقه است (صدقه بر طبق اخبار باعث طول عمر و دفع آفات و بلیات و سبب برکت مال و وسعت رزق و دیگر آثار است، ترک شر و دوری از بدی‌ها و دیگر معاصی مانند صدقه است در ثمرات مذکوره و غیر آن ثمرات از فوائد صدقه دادن و خلاصه سبب آسایش خود و مردم است)

 

رفع چشم زخم از طریق قرآن

ساده ترین دستور برای رفع چشم زخم خواندن سوره ناس و فلق است. در روایات آمده است که پیغمبر(صلی الله علیه وآله) این سوره‌ها را برای امام حسن و امام حسین به عنوان تعویذ قرائت می‌کرد.

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود است: اگر کسی از شما چیزی از برادرش او را متعجب ساخت سه بار بگویید:ماشاء الله لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. در برخی روایات گفته می‌شود که تکبیر بگویید تا تأثیر چشم زخم از بین برود.

البته نباید از این امر غافل شد که زیاده‌گویی‌ها در این مسئله بسیار است. در بین توده‌ی مردم برخی از این مباحث با خرافات عجین و موجب شده برخی اصل آن را هم انکار کنند.

اسفند دود کردن و استفاده از مهره‌های آبی برای دور کردن چشم زخم مبنای روایی ندارد، موضوعاتی است که توسط مردم به بحث اضافه شده است. همان طور که در احادیث و روایات آمده اصل تأثیر دعا برای دفع چشم زخم قابل انکار نیست، اما باز کردن دکانی برای نوشتن دعا و ادعای دعانویسی به هیچ وجه قابل قبول نیست، میدان دادن به این افراد نیز گناه محسوب می‌شود.

از دیگر روش‌هایی که قرآن در همین آیه بدان اشاره می‌کند پرهیز از کسانی است که دارای این قدرت هستند و نیز استفاده از شیوه‌هایی است که زمینه‌های چشم زخم را فراهم نمی‌آورد. ظاهر نشدن در برابر شور چشمان یکی از این راه‌هاست. 

 

چشم زخم درمبنای علمی

 باور به چشم‌ زخم و اینکه در یک جمع یک نفر چشمش شور است، هنوز هم بر اساس باور به فرهنگ قدیم در بین افراد وجود دارد: در مراکز علمی‌و آکادمی‌بر اساس تحقیقات انجام شده به هیچ عنوان چشم‌ زخم به رسمیت شمرده نمی‌شود. به طورکلی این امر غیرعلمی‌ است و روان‌شناسان و پزشکان نیز اعتقادی به این قضیه ندارند. 

توجه مردم به چشم‌ زخم دلیلی بر صحت و سقم این قضیه نیست. در طول تاریخ مردم جوامع بر عوامل گوناگونی معتقد بوده و هستند، اما هنوز درستی این قضیه به اثبات نرسیده است. این روان‌شناس درباره وجود انرژی در بین برخی افراد و انتقال آن به دیگران می‌گوید: ‌ در اصل این امور ریشه در خرافات دارد، اما مطالعه این امر صرفا از بعد روان‌شناسی از این بخش ارزشمند است که بتوان تاثیر باورهای نادرست قدیمی‌روی رفتار و روابط اجتماعی را مورد بررسی قرار داد.
 
معمولا در بین گروه‌های عدیده محدودی با عنوان افراد چشم شور شناسایی می‌شوند و در موقعیت‌های مختلف سعی در دوری از آن‌ها می‌شود یا به اشکال مختلف چشم‌زخمی‌ آن‌ها کنترل می‌شود. این امر برای افراد می‌تواند مضراتی همچون هراس از جامعه را به همراه داشته باشد.
 برای مثال در گذشته افراد معروف به چشم شور در بین گروه‌ها همیشه مورد اتهام و برخوردهای توهین‌آمیز قرار می‌گرفتند و دیگران نیز با به آتش کشیدن مقداری از پارچه لباسشان سعی در خنثی کردن تاثیر چشم زخم بودند. این امر با توهم به این قضیه که با به آتش کشیدن مقداری از لباس فرد تاثیر چشم‌ زخم نیز از بین می‌رود انجام می‌شد.
 باور به چشم‌ زخم می‌تواند برای گروه‌های خاص نتایج نامطلوبی به همراه داشته باشد، آن هم به این دلیل که این افراد به جای یافتن علت واقعی بیماری و دیگر مشکلات از حل مساله عاجز می‌مانند. بنابراین از لحاظ علمی‌هیچ اعتقادی به چشم‌ زخم وجود ندارد و باید هر فرد تحصیل کرده با این باور مبارزه کند و اجازه بروز دیگر مشکلات ناشی از این باور غلط را ندهد. 

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه تحقیقاتی کرامت

گروه تحقیقاتی کرامت با هدف تحقیق جهت تجربه زندگی زیباتر در تمام جنبه‌های مادی و معنوی، هدف گزاری،علم ثروت،موفقیت،قرآن،قانون جذب،قانون عشق و روابط،اعتماد به نفس و فن بیان، توسط استاد احمدرضا کرامت محقق و نویسنده در سال 1379 تأسیس گردید.استاد کرامت رسالت خویش را ترویج باور به وجود یگانه نیروی خیر حاکم بر جهان هستی می‌داند، ایشان معتقد است که تعالیم مطرح شده در کارگاه‌ها باعث رشد و تقویت این باور در مخاطبان، که با استفاده از ایمان به خدای یکتا، توکل به او و درک قوانین حاکم بر جهان هستی می‌توان حاکم بر سرنوشت خود شده و عنان زندگی را در دست گیرد.استاد  کرامت مدرس علم ثروت و موفقیت،دوره های زیادی آماده کرده، که با کمک این دوره ها،می توانید پایه و اساس و فونداسیون زندگی تان از اول بصورت اساسی بچینید.

منتشر شده در سرویس:

روانشناسی و موفقیت