کد: 13960810266257707

10 نشانه ای که افراد افسرده دارند

کد: 13960810266257707

https://goo.gl/p3TTT4

، تهران , (اخبار رسمی): افسردگی یک بیماری روانی‌ است که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست‌دادن علاقه می‌شود. اکثر افراد بعضی از مواقع احساس ناراحتی، افسردگی و غم می‌‌کنند؛ احساس افسرده و غمگین بودن واکنشی طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دست‌دادن افراد و چیزهایی مورد علاقه‌ی ما است.

10 نشانه ای که افراد افسرده دارند
10 نشانه ای که افراد افسرده دارند

به گزارش گروه تحقیقاتی کرامت؛ زمانی که احساس غم و اندوه شدید، بی‌امیدی، بی‌چارگی و بی‌ارزشی بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد، شما دچار بیماری افسردگی شده‌اید. بسیاری از مردم که اطلاعات کمی در مورد افسردگی دارند و احتمالا از اینکه بفهمند این بیماری می‌تواند باعث چه چیزهایی بشود، متعجب خواهند شد. مردم اغلب فکر می‌کنند افسردگی یعنی «حس بد داشتن» یا «احساس غمگینی». آنها نمیدانند که افسردگی می‌تواند فرد را از یک تصمیم گیری ساده عاجز کند یا باعث شود او 20 ساعت در شبانه‌روز بخوابد یا بدون دلیل مشخصی شروع به گریه کند و نتواند جلوی خودش را بگیرد.

 

علائم افسردگی

1.    داشتن احساس غم واندوه، ناامیدی و گریه‌های مکرر:

داشتن نگاهی منفی نسبت به همه چیز از مهم‌ترین علایم افسردگی است. فرد افسرده فکر می‌کند که هیچ کس او را دوست ندارد و امروز هم روز بد دیگری در پیش خواهد بود. در حالتی که بدبینی ناشی از افسردگی وجود داشته باشد، فرد  منفی باقی خواهد بود و منفی بافی به صورت مبالغه آمیزی در می‌آید.
 

2.    از دست دادن علاقه یا خوشایند بودن چیزهایی که ازآن لذت می‌برید

مبتلایان به افسردگی ممکن است علاقه‌ی خود را به انجام فعالیت‌های عادی روزمره از دست بدهند یا ظرفیت تجربه‌ی خوشی و لذت را نداشته باشند. این افراد حتی احتمال دارد به بی‌اشتهایی یا عدم تمایلات جنسی دچار شوند.
 

3.    مشکلات تمرکز: 

این مشکل در دو شکل ظاهر می‌شود؛ یکی اینکه صرف نظر از اینکه چقدر سعی می‌‌کنید، اما نتوانید روی کاری که در دست دارید یا کتابی که در حال مطالعه‌اش هستید یا صحبت‌های سخنرانی که در جلسه‌اش حضور دارید یا روی رژیم غذایی که در پیش گرفته‌اید تمرکز کنید و دیگری اینکه ممکن است توجه شما از موضوعی منحرف شود، بدون آنکه خودتان آگاهی داشته باشید تا وقتی که ناگهان به خود بیایید.

4.    بی تصمیمی‌:

امروز برای رفتن به سر کار چه لباسی بپوشم؟ کدام یک از این سه پروژه  اولویت بیشتری دارد؟ بهترین روز برای وقت گرفتن از دکتر چه روزی است؟ در حالت افسردگی، تصمیم‌گیری ساده هم ممکن است مشکل ساز شود. تصمیم‌گیری‌های پیچیده می‌تواند غیرممکن شود. مردم معمولا فکر می‌کنند که فرد افسرده آدم آرام و گوشه‌گیری است؛ اما چنین فردی وقتی در گوشه و تحت فشار قرار گیرد، می‌تواند واکنش‌هایی نظیر انفجارهای هیجانی نشان دهد. این نشانه هر روز و عملاً برای تمامی‌ فعالیت‌ها دیده می‌شود.

5.    احساس گناه، درماندگی یا بی ارزشی

هرکس اشتباه می‌کند؛ اما فرد افسرده اشتباهاتش را بزرگ جلوه می‌دهد: «من امروز خسته به نظر می‌رسم» تبدیل به «من زشت هستم» می‌شود. «من در محاسبه‌ی موجودی حسابم اشتباه کرده‌ام» به «من در ریاضیات کودن هستم» تبدیل می‌شود. منفی‌بافی بیش از حد درباره‌ی خود، از علائم افسردگی است. مبتلایان به افسردگی مدام در فکر کاستی‌ها و ناکامی‌هایشان هستند و احساس گناه و درماندگی شدید می‌کنند. افکاری مانند «من یه بازنده‌ام» یا «دنیا جای خیلی ترسناکی است» بر ذهن این افراد چیره می‌شود.
 

6.    فکرکردن به مرگ یا خودکشی

 فکر کردن درباره‌ی مرگ ممکن است به شکل تصور و تخیل مرگ خود فرد باشد. برای مثال، فرد ممکن است خود را خوابیده در داخل قبر تصور کند به اتفاقاتی که در مراسم خاکسپاری‌اش می‌افتد فکر کند و درباره‌ی این موضوع فکر کند که مردم پس از مرگش چه می‌گویند. یکی از عبارت‌هایی که مردم بدون منظور خاصی، زیاد به کار می‌برند این است که «ای کاش مرده بودم» اما بیان این عبارت از سوی یک آدم افسرده باید جدی گرفته شود.

گروهی از علائمی‌که در 5 بخش قبل ذکر شده را به همراه دارد. این علائم عبارتند از:

  •     ناامیدی
  •     بی تفاوتی
  •     از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش
  •     سستی و رخوت
  •     کناره‌گیری اجتماعی شود، پیش از آنکه این گونه افکار به واقعیت بپیوندد
     

7.    خواب بیش از حد، یا مشکل در به خواب رفتن

درازکشیدن ولی بیدار و نگران ماندن، ناتوانی در استراحت کردن، احساس تنش درونی داشتن یا فکرهای مختلف کردن از مشکلات افسردگی است؛ پرخوابی برعکس بی خوابی است، یعنی زیادتر از حد معمول خوابیدن. مبتلایان به افسردگی معمولا احساس خستگی شدید می‌کنند، در فکر کردن کُند می‌شوند و قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزمره نیستند.
 

8.    احساس خستگی زیاد در تمام مدت

  • خستگی: افسردگی می‌تواند باعث خستگی جسمی‌ شود. خوابیدن و استراحت شما را سر حال نمی‌آورد و حتی صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب هم احساس خستگی می‌کنید. خمیازه کشیدن، بدن را به این طرف و آن طرف کش دادن و چرت زدن از نشانه‌های خستگی است.
  • سستی و رخوت: کسی که دچار افسردگی باشد ممکن است به طور غیرعادی بی حال و خواب آلوده باشد یا در حالت متداول‌تر ممکن است ساعت‌ها بدون انجام هیچ کاری روی  صندلی بنشیند، نه اینکه به چیزی واکنش نشان ندهد؛ بلکه به انجام هیچ کاری علاقه‌مند نباشد و از نظر جسمی‌و روحی احساس سنگینی کند.
  • کاهش فعالیت: این مورد ممکن است در نتیجه‌ی کاهش انرژی، خستگی و سستی و رخوت باشد یا آنکه مستقل از این عوارض باشد. به هر حال، اگر سطح فعالیت‌های معمولی فرد شروع به کاهش کند این امر ممکن است از علائم افسردگی باشد.


9.    از دست دادن اشتها و کاهش یا افزایش وزن به طور ناخواسته

گاهی مبتلایان به افسردگی در قالب مکانیسم مقابله، به کم‌خوری یا پرخوری روی می‌آورند. این تغییر اشتها می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش وزن شدید شود. افراد افسرده به عنوان مسکن به غذا روی می‌آورند. بنابراین هم کاهش وزن و هم افزایش وزن می‌تواند از نشانه‌های افسردگی باشد. یکی از دلایلی که افراد هنگام افسردگی به غذا و مخصوصا غذاهای پرچربی روی می‌آورند این است که کربوهیدرات‌ها سطح سروتونین مغز را بالا می‌برند. همچنین، افزایش کورتیزول نیز به عنوان یکی از عوامل ذخیره‌ی نامناسب چربی در بدن انگاشته می‌شود.
 

10.    احساس بی‌قراری، عصبانیت و دلخوری زود هنگام

  •  تحریک پذیری: تقریبا همه این حالت را تجربه کرده‌اند. تحریک‌پذیری می‌تواند علت‌های بی‌شماری داشته باشد. یک سردرد، خواب بد، یک صورت حساب پیش‌بینی نشده، فرا رسیدن وقت دندان‌پزشک و هر عامل استرس‌زای دیگری می‌تواند باعث آن شود؛ اما هنگامی‌که دلیل واضحی برای اینکه چرا یک چیز کم اهمیت و کوچک باعث ناراحتی می‌شود وجود نداشته باشد و این حالت روزها و هفته‌ها در فرد باقی بماند، به احتمال زیاد افسردگی عامل آن است.
  • خشم: خشم نهایت تحریک پذیری است. یک فرد افسرده ممکن است بابت یک چیز کم اهمیت یا حتی هیچ چیز به حالت انفجار برسد. اگر خشم دوام یافت یا ترساننده شد در اسرع وقت به فکر چاره باشید.
  • اضطراب و نگرانی: این مورد به چند طریق ممکن است وجود داشته باشد. برای مثال، فردی ممکن است درباره‌ی بعضی موضوعات عادی روزمره نگرانی وسواسی داشته باشد. برای مثال او به طرز وسواس گونه‌ای به این فکر می کند که برای شام چه غذایی درست کنم؟ شکل دیگری از این حالت زمانی است که فرد در مورد تمام موضوعات اضطراب داشته باشد؛ برای مثال نگران این است که (باید) به لوله کش تلفن کند. اگر امروز نباید چی؟ اضطراب ممکن است شکل عمومی‌تری نیز داشته باشد و همراه با افکار عجولانه باشد. معمولا فرد مضطرب در حالت بی تصمیمی به سر می‌برد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه تحقیقاتی کرامت

گروه تحقیقاتی کرامت با هدف تحقیق جهت تجربه زندگی زیباتر در تمام جنبه‌های مادی و معنوی، هدف گزاری،علم ثروت،موفقیت،قرآن،قانون جذب،قانون عشق و روابط،اعتماد به نفس و فن بیان، توسط استاد احمدرضا کرامت محقق و نویسنده در سال 1379 تأسیس گردید.استاد کرامت رسالت خویش را ترویج باور به وجود یگانه نیروی خیر حاکم بر جهان هستی می‌داند، ایشان معتقد است که تعالیم مطرح شده در کارگاه‌ها باعث رشد و تقویت این باور در مخاطبان، که با استفاده از ایمان به خدای یکتا، توکل به او و درک قوانین حاکم بر جهان هستی می‌توان حاکم بر سرنوشت خود شده و عنان زندگی را در دست گیرد.استاد  کرامت مدرس علم ثروت و موفقیت،دوره های زیادی آماده کرده، که با کمک این دوره ها،می توانید پایه و اساس و فونداسیون زندگی تان از اول بصورت اساسی بچینید.