اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960717263385652

راهکارهای طلایی مدیریت تعارض در محل کار

کد: 13960717263385652

https://goo.gl/tVnbJV

، رشت , (اخبار رسمی): تعارضات و مناقشات در محل کار به دلایل بسیار زیادی رخ داده و می‌تواند از دلخوری و ناراحتی‌های کوچک که لزوماً تاثیری در کار شما ندارد، مشکلاتی بزرگ ایجاد کرده که ممکن است کل واحد کاری و یا حتی سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.

تعارضات و مناقشات در محل کار به دلایل بسیار زیادی رخ می‌دهد و می‌تواند از دلخوری و ناراحتی‌های کوچک که لزوماً تاثیری در کار شما ندارد، مشکلاتی بزرگ ایجاد کند که ممکن است کل واحد کاری و یا حتی سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.
برخی از دلایل اصلی تعارضات این است که مردم اغلب ایده‌ها و روش‌های مختلفی برای انجام کارها و دستیابی به خواسته‌های خود دارند که لزوماً تمام افراد با آنها موافق نیستند!

مدیریت تعارض توانایی است که هر شخص با صرف زمان، پرسیدن سوالات کلیدی و در نظر نگرفتن پیش فرض‌های ذهنی در مورد فکر و یا احساس دیگران، می‌تواند ارتقا دهد.
تمام افراد از سنین کم برخورد با تعارضات را آموخته‌اند، برای بعضی از افراد به این معناست که می‌دانند چه طور به صورت موثر با خواسته‌ها و نیازهای خود برای درک بهتر مشکلات با افراد ارتباط برقرار کنند. اما برای بعضی دیگر به معنای پرخاشگری و برخورد تهاجمی در شرایط بحرانی و عدم تمایل به سازش می‌باشد که این روش باعث پیچیده شدن و دشواری مسائل می‌شود.

افراد زمانی که با خطر و تهدید مواجه می‌شوند، اغلب برای کاهش استرس خود دو نوع برخورد دارند، یا عقب کشیده و فرار کرده و یا مبارزه می‌کنند. متاسفانه هیچ کدام از این دو راه برای مدیریت تعارض مناسب نیست! چرا که ریشه‌ی مشکلات باقی مانده و هیچ یک از دو طرف راه حل و جوابی دریافت نمی‌کنند. زمانی که افراد با هم کار کرده یا در کنار هم زندگی می‌کنند وقوع مشکلات و تعارضات اجتناب ناپذیر است.

راه حل کلیدی برای مدیریت تعارض یادگیری استراتژی‌ها و روش‌هایی است که هر دو نفر احساس کنند که شنیده شده‌ا‌ند.

تعارض در سازمان می‌تواند هر کاری را به کاری پر استرس تبدیل کند. بنابراین یافتن راهی برای کنترل آن می‌تواند برای مدیران و کارکنان مفید بوده و یک معامله برد–برد ایجاد کند.
روش‌ها و فرصت‌های زیادی برای یادگیری مدیریت تعارض وجود دارد که اغلب این روش‌ها همراه با آزمون و خطاهای بسیار هستند؛ تا بتوانید روشی متناسب با سازمان و سبک رفتاری خود با افراد پیدا کنید.

روش‌های کاربردی در مدیریت تعارض :

۱.برقراری روابط حرفه‌ای قوی با افراد
یکی از راه‌های کلیدی برای جلوگیری از درگیری در محل کار، صرف زمان زیاد جهت ایجاد روابط خوب با سرپرستان و همکاران است.
زمانی که افراد احساس می‌کنند نظرشان به عنوان بخش اصلی گروه پذیرفته نمی‌شود، ایجاد روابط قوی از بروز سوء تفاهم‌ها جلوگیری کرده و به ایجاد یک حس خوب کمک می‌کند.
بهتر است که از خط قرمزهای سازمان دور بمانید چرا که ممکن است شما را در موقعیتی قرار دهد که در محیط کاری آشوب ایجاد کنید. دوری از خط قرمزها کمک می کند از شایعات موجود در محل کار نیز دور بمانید،  ایفای نقش در دامن زدن به شایعات در سازمان‌ها باعث می‌شود مدیران و همکاران شما را به عنوان شخصی آماتور و فاقد مهارته‌ای حرفه‌ای ببینند.
شما باید توجه بیشتری به تعارضات در محیط کار داشته و آن‌ها را با آغوش باز پذیرا باشید، چرا که تعارضات باعث بیان شدن مشکلات موجود در میان افراد شده و آن‌ها را مجبور می‌کنند تا از اعتقادات و نظرات خود عقب نشینی کرده و مجبور می‌شوند راهی برای تعامل و ارتباط پیدا کنند.
همچنین مواجه‌ی هرچه سریع‌تر با تعارضات می‌تواند از غرق شدن افراد در احساسات بد و منفی جلوگیری کرده و یک قدم به درک عمیق تر آنها از یکدیگر در محیط کار کمک کند.
در مقاله‌ی "چگونگی ایجاد ارتباط بهینه رهبر با اعضای تیم" از مدیران نواندیش، به چگونگی ارتباط موثر و صحیح با اعضای تیم اشاره شده و نکات مهمی در این خصوص می‌آموزد.

۲.ایجاد صلح در محیط کار
معمولاً افراد توجه بیش از حد به تعارضات و مشکلات از خود نشان می‌دهند. ممکن است به علت غرور شخصی ترجیح دهند اولین نفر برای مدیریت تعارض و نزدیک شدن به دیگر افراد نباشند، اما اقدام به عنوان اولین نفر برای حل تعارضات نشان از تمایل جهت رفع مشکلات و ناراحتی‌هاست.

۳.تمرکز بر واقعیات
هنگامی که در صدد حل و فصل اختلاف با شخصی هستید، فقط به واقعات توجه کنید. وجود اختلاف نظر در بین افراد بسیار محتمل است و در وهله‌ی اول همین اختلاف نظرها باعث ایجاد تعارض می‌شوند، پس بسیار اهمیت دارد که هر دو نفر از نتیجه گیری بر مبنای احساسات دوری کرده و به واقعیات امور توجه کنند.

۴.کمک گرفتن از یک شخص ثالث
گاهی ممکن است به علت احساسات شدیدی که افراد به اعتقادات خود دارند، حل و فصل مشکلات بیشتر از حد معمول زمان برده و متوجه شوید برای موضوعی نه چندان مهم زمانی بیشتر از حد معمول اختصاص داده‌اید. در این حالت بهتر است هر دوطرف نظریات خود را نوشته و از یک نفر سوم کمک بگیرند. نفر سوم می‌تواند موضوع را از دیدگاه دیگری بررسی کرده ویک راه حل که از سمت هر دو طرف پذیرفته باشد ارایه کند.

۵.یک شنونده خوب بودن
بیشتر اوقات اگر افراد به جای مشغول کردن ذهن خود با آنچه که می‌خواهند بگویند، صحبت‌های طرف مقابل را با دقت گوش کنند، از بروز بسیاری از مناقشات و تعارضات جلوگیری می‌شود. همچنین بسیار اهمیت دارد که با ذهن باز و خالی، وارد مذاکرات شده و از هرگونه پیشبینی و ایجاد تصورات ذهنی جلوگیری کنید.
ارتباطات باید همیشه دو طرفه بوده و هر دو سمت مذاکره احساس کنند که نظراتشان توسط طرف مقابل شنیده می‌شود.

۶.حفظ نگرش برد-برد
وقتی در پایان یک نتیجه‌ی برد-برد به دست بیاید، هر دو طرف احساس خوب و موفقیت آمیز دارند. دست و پنجه نرم کردن با یک مشکل یا تعارض و به دست آوردن نتیجه‌ی برد-برد می‌تواند روابط کاری قوی‌تر و سودمندتری برای تمامی افراد ایجاد کند.


آیا تعارضات اجتناب ناپذیر است؟

اگر انتظار دارید که در محیط کاری هرگز با چالش مواجه نشوید، باید بدانید که این یک انتظار غیر واقعی و تصوی اشتباه است! شخصیت افراد،  واکنش آنها به اتفاقات و دیدگاه‌هایشان متفاوت بوده و در نتیجه بروز تعارضات اجتناب‌ ناپذیر است؛ اما باید یاد گرفت که این تعارضات را در کوتاه ترین زمان با بکارگیری  بیشترین توانایی خود رسیدگی و اداره کنید.
" برخورد‌های تهاجمی و یا دفاعی در ارتباطات، مطمئناً شما را از هدفتان دور خواهد کرد."

مانند یک دانشجو مدیریت تعارض را یاد بگیرید

به عنوان یک دانشجو احتمالاً مجبور بودید یاد بگیرید که چگونه در مقابل تعارضات رفتار مناسب داشته‌باشید. و در آرامش با یک یا چند هم اتاقی زندگی کنید. دوره‌های دانشجویی که نیاز به همکاری تیمی داشته و اغلب دارای استرس بالایی هستند، چرا که شامل افراد در سطوح مختلف با ایده‌های مختلف هستند.
دانشگاه دوران فوق العاده‌ای برای یاد گیری تفاوت‌های جزیی و برخورد با تعارضات است. در محیط کاری مشکلاتی پیش خواهد آمد که باید حل شوند و تبعات ناشی از عدم کنترل و اداره تعارضات می‌تواند در روابط کاری و اعتبار افراد به عنوان یک نیروی حرف‌های تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

مدیریت تعارض نیاز به روابط صادقانه دارد

در هنگام بروز تعارضات، یکی از اولین مواردی که باید در نظر بگیرید این است که آیا می‌توانید با اشخاصی که به تعارض برخوردید، صادقانه و با ملایمت برخورد کنید؟ در اغلب موارد تعارضات در اثر سوءتفاهمها و یا ایجاد پیش فرض‌ها و قضاوت‌ها درباره‌ی چرایی یک اتفاق بدون در نظر گرفتن تفکرات طرف مقابل ایجاد می‌شود.
ارتباطات صادقانه و با ملایمت با دیگر افراد تمام چیزی است که برای توافق با آنها قبل از غرق شدن در تعارضات و سوءتفاهمها نیاز دارید.
در بعضی از موارد نزدیک شدن و برقراری ارتباط با فردی که دچار تعارض و مشکل شده‌اید بسیار دشوار و یا غیر ممکن است، در این مواقع پیشنهاد می‌شود از پیشنهادات مدیر خود برای برخورد با این مشکل استفاده کنید.

کارفرمایان چه نقشی در مدیریت تعارض دارند؟

اکثر کارفرمایان سیاست‌های خاص مرتبط با سازمان خود را در جهت حل و فصل درگیری‌ها و تعارضات ایجاد کرده‌اند. اغلب اوقات مراحل مختلفی وجود دارد که کارفرمایان به افراد توصیه می‌کنند که در هنگام مواجهه با مشکل از آنها استفاده کنند.
از آنجایی که تعارضات و مشکلات بین افراد یا واحدها تاثیراتی به مراتب بیشتر و سنگین‌تر از آنچه که بین دو نفر اتفاق افتاده، بر سازمان تحمیل می‌کند، مدیران باید بتوانند مشکلات و تعارضات بین افراد، بخش‌ها یا واحدها را به سرعت و به گونه‌ای حل کرده که هر دو طرف احساس کنند که پذیرفته و شنیده شده‌اند.

در آخرین مرحله، اگر با صحبت مستقیم با فرد یا سرپرست خود موفق به حل و فصل مناقضات و تعارضات نشدید، میتوانید با توجه به چارت سازمانی قوانین سازمان را دنبال کرده و از راه‌هایی که سازمان در اختیار شما قرارد داده است جهت حل و فصل تعارضات استفاده کنید، تا به مدیر و سازمان خود ثابت کنید که ایجاد هماهنگی با افراد و حل تعارضات برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است.
در بسیار از سازمان‌ها، از کوچک و متوسط تا بزرگ تعارضات و مشکلات در بین افراد طبیعی و اجتناب ناگزیر است، همانطور که بیان شد کنترل به موقع تعارضات می‌تواند از بروز مشکلات بزرگ جلوگیری کند، تنظیم و مشخص کردن قوانین سازمانی و برخورد درست با افراد از اهمیت بالایی برخوردار است که به تجربه و دانش تخصصی نیاز دارد، پیشنهاد می‌شود در مراحل ابتدایی از تجربه‌ی مشاورانی که این موارد را در سازمان‌های مختلف پیادهسازی و اجرا کرده‌اند کمک گرفته تا با کمترین تبعات، تعارضات را اداره کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدیرنو

ما باور داریم قدم در راهی نهاده‌ایم که با ارائه‌ی آموزش‌های اصولی و کاربردی، مقالات تخصصی، مشاوره‌ی حرفه‌ای و سایر فعالیت‌های خود و همچنین با مساعدت و همکاری اساتید و مدیران مجرب کشور، می‌توانیم گامی موثر در جهت بهبود و پیشرفت بنگاه‌های اقتصادی و به طبع آن رشد کشور برداریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش