خواص انجیر در طب سنتی

کد: 13960825268467912

https://goo.gl/sAM22Z

، تبریز , (اخبار رسمی): انجیر یکی از قدیمی‌ترین و پر مصرف‌ترین میوه‌ها در دنیا است که از درخت انجیر یا نام علمی ficus می روید و بیش از پنج هزار سال از کشت آن در کشورهای حوزه دریای مدیرترانه، به خصوص ترکیه و قسمت‌های شمالی و مرکزی هند می‌گذرد.

خواص انجیر در طب سنتی
خواص انجیر در طب سنتی

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از  موسسه ساماندهی طرح تعیین سطح و معادل سازی ایرانیان؛ در این مقاله قصد داریم درباره‌ی خواص انجیر در طب سنتی توضیحاتی ارائه دهیم. میزان تولید سالیانه‌ی انجیر ۱۰ میلیون و ۵۶ هزار و  ۸۲۰ تن است و مهم‌ترین کشور‌های تولید کننده‌ی انجیر خشک در جهان ایران، آمریکا، ترکیه، یونان و اسپانیا هستند.این میوه شیرین است، محتوی تعداد زیادی هسته است و غالبا به صورت خشک مصرف می‌شود. انجیر در کتاب‌های مقدس یهودیان و یونانیان قدیم نام  برده شده است و خداوند در قرآن کریم به آن و زیتون قسم یاد کرده است. این میوه ملین است و درمان بیماری‌های متعددی از جمله بواسیر، نقرس و صرع موثر است. فواید دیگری که برای انجیر بیان شده است عبارتند از:

  • کاهش فشار خون
  • کاهش تب و وزن
  • جلوگیری از سرطان و التهاب
  • افزایش تراکم استخوان‌ها
  • جلوگیری از ضعف عضلانی
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی

ارزش تغذیه‌ای و ترکیبات مغذی موجود در انجیر

انجیر حوای مواد قندی، پروتئینی، ازته، اسیدهای چرب و آنزیم‌ها است. همچنین این میوه دارای ترکیبات خاصیت ضد سرطان است. در بین میوه‌ها انجیر میوه‌ای است که بالاترین میزان مواد معدنی و به خصوص پتاسیم و فسفر را داراست. این دو ماده به ترتیب باعث کاهش میزان فشار خون و افزایش بهره هوشی و حافظه می‌شوند. بیش از 28 درصد فیبر موجود در این میوه از نوع قابل حل است. این نوع فیبر به کنترل قند خون و کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند. از انجیر الکل، قهوه و سایر کالاهای تجاری تهیه می‌‌کنند. انجیر منبع غنی از آهن است، به همین دلیل مصرف آن در افراد مبتلا به کم خونی بسیار توصیه می‌شود.

۹ خاصیت فوق العاده‌ی انجیر در طب سنتی:

  1. انجیر در کتاب قانون شیخ الرئیس ابوعلی‌سینا مایه‌ی آرامش، سبب تعریف، چاقی و در درمان سرفه و صرع مفید ذکر شده است.
  2. بقراط آن را در بیماری‌های التهابی و همچنین به عنوان ملین مفید دانسته و در افزایش عقل موثر شناخته است.
  3. طبیبان قدیم ایرانی مصرف انجیر همراه با پسته و بادام را جهت تقویت حافظه و قدرت تفکر سودمند می‌دانسته‌اند، امروزه هم در طب سنتی ایران از انجیر برای درمان زگیل‌های پوستی استفاده می‌شود.
  4. در یونان قدیم از این میوه برای درمان بیماری‌های کبد و طحال،ضد سرفه و تحریک افزایش ادرار استفاده می‌شد، همچنین از انجیر خشک برای افراد مبتلا به بیماری دیابت استفاده می‌کردند.
  5. انجیر برای درمان تومرها والتهابات، گلودرد، آفت دهان نیز کاربرد داشته است از انجیر به همراه انبه برای شستشوی زخم‌های ناشی از سوختگی استفاده می‌شده است.
  6. انجیر برای درمان بیماری‌های تنفسی، زخم‌ها، بیماری‌های پوستی و حساسیت‌ها نیز بکار برده شده است.
  7. رومیان از انجیر به عنوان ملین و ضد التهاب و در درمان زگیل، بیماری‌های تنفسی بخصوص سرماخوردگی و بیماری‌های قلبی – عروقی استفاده کرده‌اند.
  8. مصریان باستان جوشانده برگ درخت انجیر و انجیر را برای تسهیل زایمان در خانم‌های باردار توصیه کرده‌اند.
  9. سومریان در  حدود 2900 سال قبل از میلاداز انجیر برای بر طرف کردن استرس استفاده کردند.

پیشنهاد ویژه: در صورتی که علاقهمند به رشته طب سنتی هستید می‌توانید در طرح معادل سازی  مدرک معادل شرکت کنید و مدرک طب سنتی دریافت کنید.

هندیان از ریشه‌ی درخت انجیر برای کاهش میزان استرس و ترس در افراد استفاده کرده‌اند. همچنین میوه‌ی انجیر را برای درمان جذام، خستگی، خونریزی، سرفه، آسم و سایر بیماری‌های تنفسی، استفراغ، التهاب ریوی، اسهال، ضد کرم، ضدقارچ، دیابت، زخم‌های پوستی، التهاب دهان، عفونت‌های قارچی پوست، سکسکه، تورم مفاصل، شکستگی استخوان، نقرس، التهابات غدد لنفاوی، روماتیسم، بیماری‌های قلبی، دردهای قفسه سینه، بیماری‌های مقاربتی، مارگزیدگی، دیابت، سنگ‌های ادراری، عفونت دستگاه ادراری، سرخک و آبله سودمند دانسته‌اند. علاوه بر این برای درمان بیماری‌های کبدی 10-5 گرم انجیر را به تنهایی یا همراه 1 گرم پودر فلفل هر روز به مدت 2-3 هفته به بیماران مبتلا به بیماری‌های کبدی می‌دادند. از این میوه به تنهایی برای درمان دندان درد و رفع بوی بد دهان و به همراه شکر از آن برای درمان بیماری مالاریا استفاده شده است و همراه با عسل برای کاهش شدت خون‌ریزی بکار برده‌اند. در نپال از جوشانده برگ درخت انجیر به همراه عسل برای رفع گوش درد، دندان درد و میگرن استفاده کرده‌اند، در آمریکای جنوبی و مرکزی از انجیر به عنوان ضد کرم استفاده می‌شد.

تحقیقات علمی‌درباره خواص درمانی انجیر

خواص انجیر در جلوگیری از التهاب و بروز سرطان

امروزه نشان داده شده است که بیش از 70 درصد از موارد بروز سرطان مربوط به رژیم غذایی افراد است، برای مثال مصرف مواد غذایی با چربی بالا باعث افزایش میزان ابتلا به سرطان سینه و راست روده می‌شود. از انجیر برای درمان سرطان و سایر تومورها، یا تورم در قسمت‌های داخلی بدن مثل تورم در دستگاه گوارش استفاده  می‌شود و اغلب باید همراه با شنبلیله مصرف شود. این ویژگی انجیر اولین بار در دهه 1940 مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیقات نشان داده شد که مصرف انجیر باعث کاهش میزان گسترش تومور در بدن، آسیب کمتر به DNA، افزایش میزان آنزیم‌های ضد سرطان و آپوپتوزیز می‌شود. خواص انجیر به دلیل وجود موادی نظیر تری‌ترپنوئیدها و کربو کسیلیک نیز است. استرول‌های موجود در انجیر باعث تقویت سیستم ایمنی و متعاقبا کاهش میزان التهاب و سرطان می‌‌شوند.

خواص انجیر در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی

از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری‌های قلبی مصرف مواد غذایی با کلسترول و تری گلیسیریدهای بالاست. مصرف مواد غذایی با چربی پایین میزان ابتلا به این بیماری‌های را کاهش می‌دهد. انجیر به واسطه‌ی وجود فلاونوئیدها از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. با انجام آزمایشات بر روی موش‌های آزمایشگاهی و جوجه مشخص شده است که مصرف انجیر باعث کاهش میزان کلسترول خون و بیماری‌های قلبی مانند تصلب شرائین می‌شود.

خواص انجیر در جلوگیری از بروز دیابت

استفاده بیش از حد داروهای کاهنده قند خون و انسولین باعث ایجاد عوارض مختلف در بیماران می‌شود. به همین دلیل پزشکان امروزه به دنبال پیداکردن داروهای گیاهی به عنوان جایگزین دارو‌های شیمیایی هستند.  انجیر یکی از میوه‌هایی است که مطالعات بسیاری بر روی آن انجام شده، برای مثال در مطالعه‌ای که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، مشخص شد که مصرف انجیر باعث کاهش میزان قند خون، تعدیل اسیدهای چرب و ویتامین E می‌شود. همچنین این خاصیت انجیر بر روی خرگوش مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده که عصاره‌ی انجیر باعث کاهش میزان قند خون و اکسیداسیون چربی‌ها می‌شود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اثرات مصرف انجیر در این بیماران این است که میزان عوارض ناشی از این بیماری را در آن‌ها کاهش می‌دهد. بتا سییتواسترول در گلوکوزید مهم‌ترین ماده موجود در انجیر است که باعث این اثرات می‌شود.

خواص انجیر در کاهش میزان تب

در آزمایشات انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی مصرف انجیر در این حیوانات باعث کاهش تب در آن‌ها می‌شود و حتی میزان کاهش تب بیشتر از زمانی است که از داروهای تب بر مانند پاراکتامول استفاده می‌شود.

خواص ضدمیکروبی انجیر

از انجیر برای درمان بسیاری از بیماری‌های باکتریایی، قارچی، ویروسی و انگلی استفاده می‌‌شود. مصرف این میوه میزان ابتلا به التهابات معده روده ای را که با علایم تهوع، استفراغ، گرفتگی‌های شکمی، اسهال و در برخی از موارد اسهال خونی، تعرق، سردرد، سستی، تب و بی قراری همراه است جلوگیری می‌کند. همچنین مانع از رشد سودوموناس آئروژینوزا می‌شود که این باکتری در انسان می‌تواند باعث عفونت دستگاهی ادراری، دستگاه تنفسی، قرنیه و ایجاد زخم‌های پوستی شود. این عوارض بیشتر در افراد دارای نقص سیستم ایمنی نظیر افراد مبتلا به بیماری ایدز یا سرطان ایجاد می‌شود.

در ادامه این مقاله بخوانید: مدرک معادل

خواص انجیر روی فعالیت دستگاه گوارش

بیش از 20 درصد افراد در جهان به بیماری‌های مزمن دستگاه گوارش و به خصوص یبوست مبتلا هستند. یبوست زمینه‌ی بروز بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش نظیر سرطان روده بزرگ را فراهم می‌کند. محققین در مطالعاتی که اثر انجیر را بر روی حرکات دستگاه گوارش حیوانات آزمایشگاهی بررسی کرده‌اند، نشان داده‌اند که انجیر باعث افزایش این حرکات شده و در واقع این میوه ملین است. این ویژگی انجیر به‌دلیل تعداد زیاد هسته و همچنین فیبرهای غیر قابل حل موجود در آن است. فیبرهای غیر قابل حل یک لایه محافظتی را بر روی مخاط روده کوچک و بزرگ ایجاد می‌کنند و بدین ترتیب مانع از آسیب‌های مکانیکی ناشی از مدفوع به مخاط روده می‌‌ٰشوند. این میوه به دلیل وجود ترکیبات فنولی از بروز زخم معده که توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می‌شود نیز جلوگیری می‌کند؛ همچنین آنزیم فیسیین موجود در برگ درخت انجیر خاصیت ضد کرم دارد و باعث دفع کرم‌هایی نظیر آسکاریس و تریشینلا شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه ساماندهی طرح تعیین سطح و معادل سازی ایرانیان

موسسه ساماندهی طرح تعیین سطح و معادل سازی ایرانیان به شماره ثبت 41499 در سال 1396 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری با توجه به اجرایی نمودن دو اثر علمی ثبت شده در دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی با عناوین “تعیین و ارتقاء سطح دانش تخصصی و مهارتی کاربردی” و “معادل سازی سوابق آموزشی، پژوهشی، علمی و حرفه ای” در موضوع فعالیت موسسه ثبت گردیده و شروع به ارائه خدمات مشاوره در موضوعات مذکور گردید در این طرح که اکثر بازار هدف با متخصصین و افراد ماهر و کسانی که سوابق شغلی داشته و یا تعدادی گواهینامه های مهارتی و پایان دوره آموزشی داشته ولی در ارائه به مراکز و شرکتها و کارخانجات فاقد گواهینامه مرجع و جامع می باشند این موسسه سوابق و مهارتهای آنها را در یک گواهینامه تجمیع نموده و گواهینامه مشاغل و حرف را به آنها ارائه می نماید ضمنا این موسسه در نظر دارد با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 96 (در راستای اجرائی عملیاتی نمودن اقتصادمقاومتی و اشتغال) و در جهت بالابردن بهره وری و کارآیی متخصصین و افراد ماهر افرادی که از این مرکز گواهینامه دریافت می نمایند در بخش متخصصین ثبت نموده و در معرض دید کارفرمایان، اصناف، محققین و مخترعین و مراکزی که به هرنحوی از عناوین نیروی ماهر و متخصص نیاز دارند اطلاع رسانی نماید امید است که هرچند قدمی کوچک به کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران و عزیزان متخصص و ماهر برداشته باشیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]