کد: 13970128291548313

راهنمای تغذیه‌ای در چاقی کودکان

کد: 13970128291548313

https://goo.gl/k567Bo

، مشهد , (اخبار رسمی): چاقی در کودکان و نوجوانان اغلب به خاطر الگوی غذایی نامناسب، بی‌تحرکی و یا عوامل ژنتیکی به وجود می‌آید. داشتن برنامه‌غذایی سالم و تحرک کافی مطمئن‌ترین روش برای رسیدن به وزن مطلوب است. در کودکان و نوجوانان برای ادامه روند رشد، استفاده از رژیم‌های لاغری بزرگسالان مناسب نیست و نباید توصیه شود.

راهنمای تغذیه ای در چاقی کودکان
راهنمای تغذیه‌ای در چاقی کودکان

وزن مطلوب در کودکان

مصرف صبحانه کامل مهمترین اصل در موفقیت کودکان برای کاهش وزن و داشتن وزن مطلوب در کودکان است. در صورتی که صبحانه مصرف نشود کودک از اقلامی مانند انواع کیک‌ها، بیسکویت‌ها وسایر تنقلات کم ارزش استفاده می‌کند که باعث افزایش انرژی دریافتی کودک شده، همچنین تنقلات کم ارزش مواد مغذی لازم برای رشد را ندارند.

استفاده از همه انواع موادغذایی در صبحانه برای ترغیب کودک به مصرف صبحانه توصیه می‌شود مانند: انواع نان‌های سبوس‌دار، شیر، پنیر، ماست چکیده، گردو، تخم‌مرغ، غذاهایی مانند املت، عدسی، خوراک لوبیا، سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و خیار.

استفاده روزانه از موادغذایی پر انرژی مانند کره، خامه، پنیرپرچرب (پنیر خامه‌ای)، مربا، عسل، شکلات صبحانه در مقدار زیاد، باعث چاقی بیشتر کودک می‌شود، بهتر است این اقلام به مقدار کمتر و در بعضی روزها استفاده شود.

بهتر است از موادغذایی مفید که برای رشد کودک لازم است، در میان وعده‌ها استفاده شود مانند:انواع میوه‌های فصلی، شیر یا ماست، مغزها و دانه‌ها مانند بادام، گردو، پسته و انواع تخمه‌ها، سبزیجات مانند خیار، هویج، کاهو وغیره. این مواد به خاطر داشتن فیبر غذایی باعث ایجاد احساس سیری در کودک شده و در نتیجه اشتها را برای وعده اصلی کاهش می‌دهند.

مصرف تنقلات کم‌ارزش در میان وعده‌ها مانند کیک‌ها و بیسکویت‌ها، پفک و چیپس، ساندیس و رانی، انواع شکلات‌ها و غیره باعث رفع گرسنگی سریع و ایجاد گرسنگی بیشتر  کودک در فاصله نیم تا یکساعت بعد شده و در نتیجه سبب پرخوری بیشتر می‌شود و لذا استفاده این تنقلات باید محدود شود.

انجام فعالیت بدنی در هر روز برای سلامتی کودک لازم است، بهتر است فرزندان به همراه والدین فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی و یا سایر تفریحاتی که باعث تحرک بیشتر می‌شود، انجام دهند.

تماشای تلویزیون در طولانی مدت و یا انجام بازی‌های رایانه‌ای باعث بی‌تحرکی می‌شود و با افزایش وزن ارتباط مستقیم دارد. لذا برنامه‌ریزی برای کاهش آن باید توسط والدین انجام شود.

عادت‌های غذایی مناسب باید از کودکی به فرزندان آموزش داده شود. به این منظور لازم است والدین آشنایی و اطلاع کافی داشته باشند و موادغذایی سالم در محیط منزل مصرف کنند، حتی لازم است خرید غذاهای مفید و سالم را به کودک آموزش دهند.

با توجه به اینکه کودکان ابتدا از موادغذایی در دسترس استفاده می‌کنند لذا  یخچال و کابینت‌های منزل نباید محل نگهداری تنقلات و شیرینی‌جات باشد. بهتر است میوه، لبنیات و  سبزیجات در معرض دید و در دسترس باشند.

انواع غذاهای آماده (پیتزا، پیراشکی، سوسیس و کالباس و انواع ساندویچ‌ها) سرشار از نمک، روغن جامد و مواد نگهدارنده هستند و مصرف روزانه آن‌ها سبب اضافه وزن و چاقی کودکان می‌شوند.

بعضی از رفتارهای غلط کودک که باعث چاقی می‌شود باید اصلاح شوند مانند:

تند غذا خوردن و نجویدن کامل غذا (این کار باعث می‌شود کودک بیشتر غذابخورد و دیرتر سیر شود.)

غذا خوردن در جلو تلویزیون

خواب کم و نامنظم

چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی می‌تواند سر منشا بسیاری از بیماری‌ها در بزرگسالی شود. مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون، دردهای مفصلی مانند درد زانو و غیره.

همچنین چاقی کودکان ممکن است باعث ایجاد اختلالات رفتاری در او شود از جمله: از نظر زیبایی و جذابیت ظاهری  باعث می‌شود کودک در جمع دوستان و مدرسه  انگشت‌نما شود. احتمال زمین خوردن و پیچ خوردن پا در هنگام بازی بیشتر می‌شود. (زیرا چاقی قدرت تحرک را از کودک می‌گیرد). تپش قلب، تنگی‌نفس، خستگی زودرس به هنگام بازی یا فعالیت ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث عصبانیت بیشتر کودک شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رژیم با ما - rejimbama

رژیم با ما مشاور تغذیه ای شماست