اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970305297666618

بررسی فیلترینگ تلگرام و اپلیکیشن‌های جایگزین معرفی شده

فیلتر تلگرام و چالش‌های پس از آن

کد: 13970305297666618

https://goo.gl/BZMdLF

، تهران , (اخبار رسمی): هم اکنون بیش از 40 میلیون ایرانی در تلگرام عضویت دارند. این در حالی است که 40 درصد از مجموع 600 هزار کانال ایرانی در تلگرام، به نوعی فروشگاه مجازی به حساب می‌آیند.

فیلتر تلگرام و چالش‌های پس از آن
فیلتر تلگرام و چالش های پس از آن

علاوه بر مزیت‌های اشتغال، حضور مجازی در تلگرام و اینستاگرام به بخشی از سبک زندگی جامعه تبدیل شده و باید برای این سبک زندگی احترام قائل بود و از تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای پرهیز کرد.

خبر کوتاه بود: پیام رسان تلگرام فیلتر شد!

بله، بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان و کند شدن سرعت تلگرام، این اپلیکیشن فیلتر و دسترسی به آن از طریق IP‌های داخلی مسدود شد.

داستان تلگرام از کجا شروع شد؟

اپلیکیشن تلگرام توسط دو برادر برنامه‌نویس روس (پاول و نیکلای دوروف) در سال 2013 طراحی و تولید شد و در اختیار کاربران قرار گرفت. این اپلیکیشن به دلیل امکاناتی منحصربه‌فرد در مدت زمان کوتاهی توانست به یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام رسان در دنیا تبدیل شود. هم اکنون تلگرام در جهان بیش از 200 میلیون کاربر دارد که این تعداد، یک دهم کاربران فیسبوک است. در میان انبوه اپلیکیشن‌های پیام رسانی که این روزها در موبایل‌ها می‌بینیم، شکی نیست که تلگرام یکی از محبوب‌ترین آنهاست.

تا پیش از تلگرام، وایبر پرطرفدارترین اپلیکیشن پیام رسان در میان ایرانی‌ها محسوب می‌شد. اما مشکلات و اختلالاتی که برای آن به وجود آمد موجب مهاجرت کاربران این اپلیکیشن به سوی گزینه بهتر شد؛ اپلیکیشنی که هم در سرعت مثال زدنی است و هم از لحاظ امنیت و حفظ حریم شخصی بالاتر از رقبای قدیمی‌تر خود قرار دارد.

رضا نحوی در روزنامه همدلی می‌نویسد: هم اکنون بیش از 40 میلیون ایرانی در تلگرام عضویت دارند. این در حالی است که 40 درصد از مجموع 600 هزار کانال ایرانی در تلگرام، به نوعی فروشگاه مجازی به حساب می‌آیند. با فراگیر شدن هر چه بیشتر تلگرام و تبدیل شدن به کانال ارتباطی ترجیحی، اکثریت قریب به اتفاق کاربران فضای مجازی در ایران، سازمان‌های و بنگاه‌های اقتصادی نیز رفته رفته شروع به سرمایه‌گذاری در این حوزه نمودند تا جایی که بسیاری از ارتباطات رسمی و غیررسمی خود را در درون فرایندهای سازمانیشان از طریق تلگرام انجام می‌دادند و حتی به تولید محصولات نرم افزار در یکپارچگی با آن نیز اقدام کردند.

فارغ از گفت‌وگوهای خصوصی، گروه‌ها و کانال‌ها، یکی دیگر از دلایل محبوبیت تلگرام مخصوصاً نزد کسب‌وکارهای مختلف در ایران، قابلیت‌ ارائه ربات و همچنین‌ API‌های مختلف این پیام رسان است.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی یک راه‌ ارزان و مؤثر ارتباطی کسب‌وکارها با مردم را ایجاد کرده است. خیلی از کسب‌وکارهای خرد و متوسط به واسطه این تبلیغات شکل گرفته و توجیه‌پذیر شده‌اند و هزینه تبلیغات بسیاری از شرکت‌های بزرگ در این فضا کاهش پیدا کرده است، چون با هزینه کمتر امکان دیده شدن هم دارند. تا قبل از این رسانه‌های مکتوب، بنرها در فضای مجازی و تبلیغات محیطی برای تبلیغات محسوب می‌شد، با این حساب که هزینه‌های خیلی بالایی را شامل می‌شد، اما این فضا باعث شده بود که هر نفر برای خودش رسانه‌ای باشد. همچنین در شبکه اجتماعی قدرت در دست مردم بود و مخاطب‌ها محتوایی که نمی‌پسندیدند را دنبال نمی‌کردند.

اپلیکیشن‌های پیام رسان ایرانی

اپلیکیشن‌های داخلی، بسیاری از امکانات ضروری را دارند، اپلیکیشن‌هایی مثل سروش، بیسفون، بله و غیره می‌توانند جایگزین تلگرام باشند اما نکته اینجاست که مدیران این ابزارها هم باید نگاهی در خور و شایسته ملی شدن و حتی جهانی شدن خدماتشان داشته باشند و قواعد بازی را بپذیرند. مثلا در پیام رسان سروش اگر شما بخواهید یک کانال راه اندازی کنید باید کارت ملی‌تان را بفرستید و کلی اطلاعات به اپراتور تلفن همراه بدهید تا یک کانال ساده راه‌اندازی کنید درحالیکه رقبای خارجی به هیچ عنوان چنین عملکرد اشتباهی را ندارند. یا در بیسفون ناپایداری سرویس وجود دارد که متأسفانه پیگیری‌های متعدد از پشتیبانی نتیجه‌ای در بر نداشته است بنابراین باید خدمات با کیفیت و صد البته نگاه متعالی براساس مدیریت فرهنگی رسانه‌ای به اینگونه ابزارها داشته باشد.

به عبارتی دیگر باید برای مخاطب و شعورش ارزش قائل بود تا اعتماد و احترام مخاطب جلب شود. مثال اینگونه سیاست‌گذاری‌های اشتباه هم می‌تواند سرویس‌های ایمیل داخلی باشد که بعضا مراجعه حضوری کاربر را برای ساخت و فعال‌سازی یک ایمیل با حجم پایین باکس و کیفیت نازل خدمات می‌طلبد. در این مسیر یقینا چنین نگرشی محکوم به شکست خواهد بود.

سرویس‌های پیام رسان زیادی در ایران وجود دارد که می‌تواند خدمات مطلوبی ارائه دهد و البته طبیعتا باید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی در خصوص کیفیت خدمات کنترل‌های لازم را در نظر گیرد و ضمانت‌های لازم را در این خصوص ارائه دهد و از سوی ارائه‌دهنده خدمات و دستگاه‌های مسئول خدمات به لحاظ کمی و کیفی پایش شوند و اعتماد کاربران به بهترین شکل جلب شود تا با استقبال عمومی از آن سرویس یا اپلیکیشن به ابزار ارتباطی غالب تبدیل گردد که البته نقطه شکست خدمات و اپلیکیشن‌های داخلی در همین نقطه خواهد بود.

معضلات سوئیچ کاربران

نکته منفی که در این زمینه وجود دارد این است که امروز تلگرام تبدیل به گورستان محتوا می‌شود. به هر حال زمان، انرژی و هزینه‌هایی که در این مدت تقریبا پنج ساله در تلگرام صرف شده، غیرقابل بازگشت است. هر کانال چند نفر نیرو برای تولید محتوا داشته، در مدت زمان دو سال هزینه‌هایی مثل دستمزد، حقوق، اضافه‌کاری، سنوات، عیدی و ... پرداخت شده بنابراین حساب کنید برای هر کانال بالای ۵۰۰ هزار نفری که ۵ نفر ادمین محتوایی هم داشته باشد، چند صد میلیون محتوا تولید شده که ارزش زیادی دارد، اما حالا از بین می‌رود.

از طرفی خیلی از تبلیغاتی که این روزها خارج از تلگرام اتفاق می‌افتد، بر اساس شبکه‌های اجتماعی طراحی شده است، مثلا در تبلیغات یک بانک آدرس‌های تلگرام و اینستاگرام آنها به جزئی از محتوای تبلیغات تبدیل شده است، تصور کنید که چقدر کاتالوگ، بروشور و کارت ویزیت بر این اساس طراحی شده است که حالا باید تغییر کند. 

سخنی با سیاستگذاران

محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات) در توئیتر خودش (دی ماه 96) به ماجرای کسب‌وکارهای اینترنتی اشاره کرده و نوشته بود «یکی از جهت‌گیری‌های دولت برای حل معضل بیکاری توسعه کسب‌وکارهای نوپا و تقویت فضای مجازی بوده و خواهد بود. وظیفه دارم از صدها هزار هموطن عزیزی که به دلیل شرایط اخیر متضرر شده‌اند، عذرخواهی کنم. با بازگشت آرامش، در حال مذاکره با شورای امنیت کشور برای رفع محدودیت‌ها هستیم.»

ناهید تاج الدین (دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفته است: در لایحه بودجه سال ۹۷، بودجه وزارت ارتباطات چیزی حدود ۳۹ هزار میلیارد ریال یعنی تقریباً سه برابر بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی شده است و این نشان می‌دهد دولت بر روی ظرفیت‌های فضای مجازی برای ایجاد اشتغال و کسب‌وکارهای اینترنتی حساب ویژه‌ای باز کرده است، اما متأسفانه فیلترینگ تلگرام یک نقض غرض بزرگ در این زمینه محسوب می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در ادامه تأکید کرد: اگر هدف‌گذاری دولت بر روی ایجاد اشتغال مجازی است (که است) قاعدتا باید از سرپا بودن تلگرام و دیگر شبکه‌های مجازی دفاع کند. علاوه بر مزیت‌های اشتغال، حضور مجازی در تلگرام و اینستاگرام به بخشی از سبک زندگی جامعه تبدیل شده و باید برای این سبک زندگی احترام قائل بود و از تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای پرهیز کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه های مدیریت

شرکت سامانه‌های مدیریت در سال 91 فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت سامانه‌های مدیریت ارائه دهنده‌ی پیشرو سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (نرم افزار CRM) با تکیه بر بیش از دو دهه تجربه در صنعت فناوری اطلاعات کشور، مفتخر به پیاده‌سازی موفق انواع سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) در صدها پروژه‌ی شرکت‌های خصوصی و دولتی فعال در صنایع مختلف کشور است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]