اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970329301008664

گزارش کارگاه «خانه ای برای یک معمار» در یزد

کد: 13970329301008664

https://goo.gl/imiuhz

، تهران , (اخبار رسمی): کارگاه رقابتی معماری خانه‌ای در یزد برای یک معمار، به منظور طراحی خانه ای برای یک خانواده 4 نفره برگزار شد.

گزارش کارگاه "خانه ای برای یک معمار" در یزد
طرح برنده کارگاه خانه ای برای یک معلم از گروه دوم به سرپرستی سعید پرتوی

در مجموع محصول ارائه شده از گروه‌های دوم و دهم، رأی و نظر مشترک پنل نقد و ارزیابی کارگاه را به خود جلب کرد و در نهایت گروه دوم به سرپرستی سعید پرتوی به عنوان برنده‌ی کارگاه انتخاب شد

کارگاه رقابتی معماری خانه‌ای در یزد برای یک معمار، به منظور طراحی خانه‌ای برای یک خانواده 4 نفره برگزار شد. پروژه‌ی تعریف شده برای این کارگاه واقعی بوده و در صورت برآوردن تمام نیازهای فیزیکی و رعایت معیارها و ملاک‌های طراحی مورد نظر، به مرحله اجرا در می‌آید. کارفرمای پروژه متعهد شد تا در ازای تخفیف کامل مبلغ قرارداد طراحی معماری،  طرح برنده این کارگاه را جهت ساخت و اجرا انتخاب کند. هم‌چنین هزینه‌های انتشار جریان کامل آن در مجله‌ی ویلا را بپردازد.

از مجموعه راهبردهای معماری معاصر ایران، معیارهای سلامت، صرفه‌جویی در انرژی و نقطه‌نظرهای مهمانان پنل نقد و ارزیابی محترم، 10 معیار برای قضاوت طرح‌ها تدوین شد:

درنظرگرفتن منافع کارفرما، درنظرگرفتن معاصر شدن‌های معماری ایران، درنظرگرفتن کیفیت‌های زندگی طی چند دهه، حساسیت در مقابل اقلیم منطقه و تغییرات آب‌و هوایی آسانی در اجرا و قابلیت استفاده از تکنولوژی محلی در ساخت، ‎زیبایی و اصالت در طراحی، ‎وضوح و قابل‌درک بودن طرح، ‎استفاده هوشمندانه از فضا و سازگاری، ‎ترفیع سلامت فیزیکی و روانی ساکنین، گذران عمر در خانه طی چند دهه.

روند طراحی شرکت کنندگان در کارگاه توسط معماران هومن بالازاده (مدیر دفتر معماری هوب) شاهین حیدری (مدیر دفتر معماری موج نو) رعنا سقازاده (راهبری تیم سلامت دانشگاه کرنل ایالات متحده) و علی اکبر نصرآبادی (معمار و رییس موزه پست ایران) بررسی شد تا در انتهای فرایند طراحی به نقد و ارزیابی آن‌ها براساس معیارها و شرایط ذکر شده پرداخته شود.

فراخوان ثبت‌نام داوطلبان جهت شرکت در این کارگاه با حمایت رسانه‌های معمار ایرانی و معماری معاصر ایران در مرداد ماه سال 1396 انتشار یافت و از میان رزومه‌های برتر داوطلب، ده گروه از شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، زنجان و یزد برای شرکت در این کارگاه انتخاب شدند. گروه‌های شرکت‌کننده از دانشجویان سال‌های ابتدایی، فارغ‌التحصیلان غیرشاغل، شاغل تا مشاوران حرفه‌ای انتخاب شدند و گروه یوب هزینه‌ی ثبت نام شرکت‌کنندگان را تقبل کرد.

پس از دو ماه تلاش و کار بسیار جدی گروه‌های شرکت‌کننده در این کارگاه مدارک نهایی ارائه، شامل شیت‌های معماری و ماکت‌های نهایی در مقیاس 100/1 در تاریخ 29 آبان‌ماه سال 1396 جهت ارسال به نمایشگاه آثار، به دبیرخانه کارگاه تحویل داده شد.

جلسه‌ی نقد و ارزیابی آثار تولیدشده در این کارگاه پس از پرسش و پاسخ، در سالن نمایشگاه در سالن اصلی کنفرانس موزه ارتباطات برگزار شد.

نمایشگاه از تاریخ 5 تا 13 آذرماه سال 1396 در محل موزه‌ی ملّی ارتباطات جمهوری اسلامی ایران واقع در سردر باغ ملّی ایران با حمایت کامل موزه و ریاست محترم وقت علی‌اکبر نصرآبادی برپا شد و در معرض بازدید دانشجویان معماری و علاقه‌مندان دیگر قرار گرفت.

علی‌رغم این‌که تحویل نهایی طرح‌ها انجام شده و نقطه‌نظرات پنل ارزیابی انتقال یافته بود، اما کارفرما به دلیل فشردگی رقابت تا لحظات آخر هم‌چنان روی انتخاب طرح برنده مردّد بود و درنهایت طی مراسمی، طرح شرکت‌کننده‌ی گروه دوم را جهت ساخت خانه خویش اعلام کرد.

این کارگاه تلاش کرد تا نگاه ویژه‌ای به مسئله‌ی انرژی و سلامت در معماری داشته باشد؛ هم‌چنین کوشید تا در کنار مفهوم  «نور و فضا» به‌عنوان جلوه‌های معماری ایرانی، به مسئله‌ی سلامت فیزیکی، متافیزیکی و اجتماعی نیز بپردازد.

میزگرد نقد آثار با شرکت پنل نقد و ارزیابی متشکل از هومن بالازاده، علی‌اکبر نصرآبادی، شاهین حیدری و رعنا سقازاده در تاریخ 1 آذر 1396 در سالن تشریفات موزه‌ی پست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این جلسه سرگروه‌ها و شرکت‌کنندگان در کارگاه ضمن بازدید از آثار نمایشگاه، نظرات داوران در مورد طرح‌های خود را شنیدند.

در مجموع محصول ارائه شده از گروه‌های دوم و دهم، رأی و نظر مشترک پنل نقد و ارزیابی کارگاه را به خود جلب کرد که پس ازیک مرحله تحلیل مجدد و دقیق‌تر انرژی، گروه دوم به سرپرستی سعید پرتوی و تیم طراحی شامل عادل افشارمنش، مهرزاد اسماعیلی چرخاب، علی بیدرام و سجاد پورحسینی به عنوان برنده‌ی نهایی کارگاه انتخاب شد.

مراسم اعلام طرح برنده و اهدای جوایز کارگاه در روز دوشنبه 13 آذر ماه 1396 در سالن سمینار موزه‌ی ملّی ارتباطات برگزار شد و محمدرضا حائری به‌عنوان مشاور و طراح راهبردی و اجتماعی طرح و علی‌اکبر نصرآبادی به‌عنوان نماینده‌ی پنل نقد و ارزیابی کارگاه، به سخنرانی پرداختند.

در این مراسم ضمن گزارش تحلیل عمومی انرژی برای طرح‌های منتخب، از کلیه ارکان کارگاه “طراحی خانه‌ای برای یک معمار” تقدیر به‌عمل آمده و یادمانی به طراحی آتلیه طراحی کالک به سرپرستی محمد غفاری به کلیه گروه‌ها اهدا شد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مجله ویلا

رویکرد اصلی مجله، تعیین اولویت‌ها و تعریف عناوین پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی معماری خانه‌های ویلایی در جهت ارتقا سطح آگاهی و تحلیل عمومی معماران، دانشجویان معماری، مصرف کنندگان، صاحبان صنایع ساختمانی و سازندگان خانه‌های ویلایی می‌باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان