اطلاعات تماس
  • 021544*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970522311289374

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی

کد: 13970522311289374

https://goo.gl/sTPsKs

، تهران , (اخبار رسمی): یکی از مهمترین آلاینده‌های زیست محیطی، امواج الکترومغناطیسی است که به آن اصطلاحاً آلودگی امواج الکترومغناطیسی گفته و باعث ایجاد اختلال در عملکرد بیولوژیکی بدن می‌شود.

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی
شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی

امروزه بشر در میان آلاینده‌های متنوعی غوطه‌ور شده‌است که محیط‌زیست پیرامون او را دچار دگرگونی کرده است. این دگرگونی‌های جدید ناشی از پیشرفت تکنولوژی و صنایع در روند اکولوژیکی موجودات زنده اخلال ایجاد کرده‌است. یکی از مهمترین آلاینده‌های زیست‌محیطی، امواج الکترومغناطیسی است که به آن اصطلاحا آلودگی امواج الکترومغناطیسی گفته می‌شود. شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی در واقع کاهش شدت میدان‌های الکترومغناطیسی در فضا، از طریق مسدود کردن امواج با استفاده از موانع رسانا یا مواد مغناطیسی است.

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی اغلب در راستای ایزوله‌سازی سیستم‌ها و ساختار‌های خاص و حیاتی مانند نیروگاه‌های برق، بیمارستان‌ها، سایت‌های نظامی، مراکز داده، فرستنده‌ها و گیرنده‌های رادیو و تلویزیون، سیستم‌های مخابراتی، سایت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و ... به دلیل به کار‌گیری ادوات و تجهیزات حساس الکتریکی، الکترونیکی و مخابراتی؛ مطرح می‌شود.

اما تنها این تجهیزات الکترونیکی نیستند که نسبت به هجوم امواج الکترومغناطیسی خارجی حساسیت‌پذیری بالایی دارند. فرایندهای بیولوژیک بدن انسان از طریق ارسال سیگنال‌های الکترومغناطیسی کوچک صورت می‌گیرد و به بیان دیگر انسان موجودی الکترومغناطیسی است. لذا مواجهه با امواج الکترومغناطیسی خارجی می‌تواند بر این سیگنال‌ها تاثیرگذار بوده و عملکرد فیزیولوژیکی بدن را دچار اختلال کند. بنابراین کاهش آلودگی محل سکونت و اشتغال افراد از آلاینده‌هایی چون امواج الکترومغناطیسی، به عنوان محلی که مدت زمان زیادی را در آن سپری می‌کنند، حائز اهمیت است. دلیل این امر آن است که مواجهه طولانی مدت با امواج الکترومغناطیسی حتی در سطوح کمتر از حدود پرتوگیری قانونی مطرح شده در استانداردها و خطوط راهنمای جهانی ایمنی امواج الکترومغناطیسی (IEEE، ICNRIP،FCC، …) می‌تواند منجر به اختلالات بیولوژیکی شود. این استانداردها معتقدند تا زمانی که تغییرات لحظه‌ای دمایی در اندام‌ها ناشی از مواجهه با امواج ایجاد نشود، آسیب‌پذیری بیولوژیکی امکان‌پذیر نیست.

انجمن بیولوژی و اکولوژی ساختمان آمریکا در راهنمای ارزیابی زیستی ساختمان SBM2015 سطوح مجاز آلاینده‌های ساختمان و به طور ویژه آلودگی امواج الکترومغناطیسی را مورد توجه قرار داده‌است. در این سند میزان شدت امواج مخاطره آمیز برای بدن انسان حدود 1000 میکرووات بر متر مربع اعلام شده‌است. این در حالی است که استانداردهای جهانی در بدترین شرایط مقادیری در حدود هزاران برابر بیشتر را ایمن تلقی می‌کنند. پژوهشگران بر مبنای نتایج تحقیقات خود معتقدند این استانداردها نارسایی‌هایی دارد و حدود ایمنی مطرح شده در IEEE،ICNRIP، FCC و … نیاز به بازبینی‌های بسیار جدی خواهد داشت.

عوارضی که می‌تواند مطابق نتایج مطالعات پژوهشگران در اثر مواجهه طولانی مدت با امواج الکترومغناطیسی ایجاد شود به شرح زیر است:

  • افزایش دمای بدن، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، تشدید گردش خون، ضعف، خستگی، تار‌شدن دید چشم، آب مروارید زودرس، حالت تهوع، سوزش پوست بالاخص در منطقه آهیانه (پاریتال) سر، تاثیر بر سیستم اعصاب و روان رابطه امواج و ضوایع تومورال، احساس ناخوشی و کسالت عمومی، تحمل‌ناپذیری، تندخوئی سرگیجه و سردرد، وزوز‌گوش بی‌خوابی، بدخوابی و خواب‌آلودگی هنگام کار اختلال در سیستم‌های عصبی عضلانی (نوروماسکولار) کاهش قدرت یادگیری، افت تحصیلی، کاهش حافظه بالاخص حافظه کوتاه‌مدت کاهش قدرت جنسی، اختلال در باروری و تغییر شکل پروتئین‌های خون

شایان ذکر است که اثر‌پذیری افراد در برابر امواج الکترومغناطیسی یکسان نیست و اقشار حساس مانند مادران باردار، نوزادان، کودکان، سالمندان، بیماران و افرادی که حساسیت الکتریکی بالایی دارند، باید نسبت به حفاظت فردی و محیطی خود در برابر امواج الکترومغناطیسی اقدام کند.

با توجه به عوارض مطرح شده بر سلامت، لازم است افرادی که در ساختمان‌های آلوده به امواج الکترومغناطیسی سکونت دارند یا منزل آنها در مجاورت دکل‌های مخابراتی واقع شده‌است، به سلامت خود و خانواده‌شان اهمیت داده و در صورت نظر کارشناسان شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی نسبت به فرایند ایمن‌سازی ساختمان در برابر امواج اقدام کنند.

شیلدینگ در برابر امواج الکترومغناطیسی

در واقع شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی با استفاده از متریال‌هایی صورت می‌گیرد که با ایجاد یک قفس فارادی میزان امواج الکترومغناطیسی را کاهش می‌دهد (اما صفر نمی کند). شدت کاهش امواج الکترومغناطیسی به شرایط استفاده، ضخامت، اندازه، حجم، مش‌بندی ساختار شیلد، فرکانس موج و ... وابسته است.

متریال‌هایی که جهت ایمن‌سازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، برچسب شیشه ضد امواج الکترومغناطیسی، رنگ ضد امواج الکترومغناطیسی، کاغذ دیواری ضد امواج الکترومغناطیسی و ... است که 99 درصد امواج الکترومغناطیسی را به دلیل ساختارهادی خود، دفع می‌کنند. علاوه بر این محصولات، پارچه‌های ضد امواج الکترومغناطیسی به همراه تنوعی از پوشاک ضد امواج می‌توانند جهت فرایند حفاظت فردی در برابر امواج الکترومغناطیسی مورد استفاده واقع شوند. این محصولات در ایران توسط شرکت دانش بنیان سلامت سینا ارائه می‌شود.

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی در ساختمان

جهت شیلدینگ امواج نفوذی از طریق پنجره‌ها به ساختمان، می‌توان از برچسب شیشه و پرده‌ی ضد امواج الکترومغناطیسی استفاده کرد. شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی نفوذی از طریق دیوارها و سقف ساختمان نیز می‌تواند از طریق پوشش‌دهی دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان و با استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطیسی صورت گیرد.

متریال‌های ساختمانی عادی، خود می توانند بسته به ضخامت‌شان باعث تضعیف امواج الکترومغناطیسی نفوذی شوند. اما استفاده از رنگ ضد امواج الکترومغناطسی، به ویژه هنگامی که ساختمان در فاصله 200 متری از یک دکل مخابراتی قرار دارد، می‌تواند به میزان 99 درصد میزان آلودگی را کاهش دهد. همچنین استفاده از صفحات حاوی مش‌های فلزی قبل از نازک‌کاری ساختمان نیز می‌تواند یکی از راهکارهای ایمن‌سازی باشد.

شیلدینگ بخش‌هایی از ساختمان مثل اتاق خواب، بسیار حائز اهمیت است چرا که امواج الکترومغنطیسی در شکل‌گیری چرخه خواب، اختلالات حافظه، سطح عملکرد افراد، ایجاد سردرد و ... موثر است.

مراحل اجرایی فرآیند ایمن سازی ساختمان

  • اندازه‌گیری میزان آلاینده‌های امواج الکترومغناطیسی در محل

اندازه‌گیری شدت آلاینده‌های محیطی یکی از خدمات مجموعه کلینیک امواج است. اندازه‌گیری توسط کارشناسان متخصص و همچنین دستگاه‌های تخصصی صورت پذیرفته و سه مشخصه: نوع موج، شدت موج و جهت ورود موج به محیط در بازه فرکانس RF و مایکروویو را مشخص می‌کند. این دستگاه‌ها قادر به شناسایی امواج ساطع شده از تلفن‌های بی‌سیم، مودم‌های وای‌فای، مایکروفرها، بلوتوث و امواج مایکروویو تابیده شده از بیرون ساختمان هستند.

  • مشاوره

پس از اندازه‌گیری امواج محیط، میزان امواج با جداول راهنمای کاهش آلاینده‌های محیطی مربوط به مؤسسه بیولوژی و اکولوژی امریکا (2015SBM) مقایسه و راهکارهای کاهش امواج و روش‌های شیلدینگ معرفی می‌شود.

  • ایمن سازی

علاوه بر ارائه محصولات ضد امواج، این مجموعه در حیطه اجرای پروژه‌های ایمن سازیِ تخصصیِ محل، فعالیت داشته و می‌تواند با استفاده از مصالح ضد امواج، محیط مورد نظر را ایزوله کرده و تست‌های آن را قبل و بعد از ایمن‌سازی ارائه کند.

هم اکنون محل‌های بسیاری شامل منازل، سازمان‌های خصوصی و دولتی، مدارس، مراکز آموزشی، مهد کودک‌ها و ... از این خدمات استفاده و اعلام رضایت کرده‌اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک امواج

شرکت توسعه سلامت سینا به عنوان شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با بهره‌گیری از متخصصین در حوزه امواج الکترومغناطیس و شیوه‌های اندازه گیری امواج و ایمن‌سازی آنها، توانسته تجربیات و سوابق درخشانی را در ارائه خدمات به مشتریان خود داشته باشد

اطلاعات تماس
  • 021544*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش