اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970612314649073

برای «استراتژیست محتوا» شدن به چه مهارت­‌هایی نیاز است؟

کد: 13970612314649073

https://goo.gl/HvDBzK

، تهران , (اخبار رسمی): عملی و اجرایی شدن موفق استراتژی محتوا یکی از سخت­‌ترین کارها برای برندها است. براساس آمارها تنها ۳۵ درصد کارشناسان مارکتینگی که تجارت‌شان B2C است، اذعان داشته‌­اند که استراتژی محتوای‌شان «کاملا» یا «بسیار» موفقیت‌­آمیز بوده است.

برای «استراتژیست محتوا» شدن به چه مهارت­‌هایی نیاز است؟
برای «استراتژیست محتوا» شدن به چه مهارت­‌هایی نیاز است؟

برای استراتژیست محتوا شدن باید حداقل پنج سال تجربه کار در فضای دیجیتال به عنوان تولیدکننده محتوا و ویراستار محتوا داشت. داشتن مدرک کارشناسی نیز از ملزومات است.

این روزها اکثر برندها به اهمیت داشتن استراتژی محتوا پی برده‌اند و تصمیم گرفته­‌اند که استراتژیست محتوا داشته باشند تا با سایر برندها یک تمایز داشته باشند؛ آن­ان فردی را دارند که فرآیندها را رهبری و مدیریت می‌­کند. در این مقاله مهارت­‌های لازم برای استراتژیست محتوا شدن بیان می‌شود.

وظایف استراتژیست محتوا چیست؟

در ابتدا به صورت خلاصه و اجمالی به این پرداخته می‌شود که استراتژیست محتوا در واقع چه کار می‌­کند. توجه به این نکته لازم است که گرچه وظائف استراتژیست‌های محتوا در سازمان‌هایمختلف متفاوت است اما تعدادی از وظائف آن­ها ثابت است که در لیست زیر آورده شده است. البته وظایف استراتژیست محتوا تنها به لیست زیر محدود نخواهد شد.

- تعیین مشخصات محتوای مناسب براساس جامعه هدف برند

- تعیین استراتژی و بهبود دادن شرایط تولید و پخش محتوا

- پشتیبانی از استراتژی بازاریابی محتوا در سازمان

- تعیین دستورالعمل برای تمام محتوای تولیدی سازمان

- تعیین استراتژی نشر و اصلاح محتواهای تولیدی. به نحوی که تمام محتواهای خروجی سازمان از ساختاری یک­سان و متقاعدکننده برخوردار باشند.

- ارزیابی و تحلیل بازخورد محتواهای خروجی با در نظرگیری اصول بازاریابی محتوای برند سازمان

برای استراتژیست محتوا شدن باید حداقل پنج سال تجربه کار در فضای دیجیتال به عنوان تولیدکننده محتوا و ویراستار محتوا داشت. داشتن مدرک کارشناسی نیز از ملزومات است. استراتژیست محتوا می­‌تواند در رشته­‌هایی مانند ادبیات، نویسندگی، روزنامه‌­نگاری، علوم ارتباطات، مارکتینگ و مدیریت اطاعات تحصیل کرده باشد.

مهارت­‌های روزانه­‌ای که استراتژیست محتوا نیاز دارد چیست؟

داشتن مهارت‌­هایی که در ادامه به آن­ها پرداخته می‌شود برای استراتژیست محتوا شدن بسیار سودمند است:

مهارت‌­های کپی­‌رایتینگ

اگر یک تولید کننده محتوا نتواند مطالب خوبی بنویسد موفقیت او در برنامه­‌ریزی و ترویج محتوا اهمیت نخواهد داشت. فرآیند نوشتن مهم­ترین بخش از بازاریابی محتوا است. بسیار اهمیت دارد که از کسی که مطالب و محتوارا می­‌نویسد شناخت داشت چه این کار در درون سازمان صورت بگیرد و چه برون­‌سپاری شده باشد باید مطمئن شد که نویسنده با اصول کسب‌وکار شرکت آشنایی کامل دارد. یک شرکت به مهارت کپی ­رایتنیگ بسیار قوی نیاز دارد تا بتواند محتوای تولیدی سازمان را طراحی، ویراستاری و برنامه‌­ریزی کند. حتی اگر به صورت روزانه مطلب نوشته نمی‌شود نیاز است که آن کسب و کار خود را ارتقا بدهد و بتواند زمانی که لازم است دست به قلم شود و بداند چه نوشته­‌هایی مخاطب را جذب می‌­کند و چه نوشته­‌هایی در جذب مخاطب ناکام است.

توانایی دیدن یک تصویر کلی و جامع و ساختن خط داستان برای یک وب‌سایت و یا یک کمپین یکی از توانایی مهم برای استراتژیست محتوا است. برای رسیدن به این هدف در وب‌سایت­‌ها معمولا باید به چیدمان محتوای موجود در سایت توجه شود. شناخت محل مناسب قرارگیری محتوا و نحوه عملکرد محتوا در مکان تعیین شده حائز اهمیت است. در کمپین­‌ها تحقیق در مورد الگوی ذهنی مصرف­‌کننده ضروری است. استفاده از نتایج تحقیقات باید برای تصحیح و بهبود نحوه انتقال پیام به مخاطب استفاده کرد.

مهارت­‌های ارائه محتوا

پس از آن که محتوا تولید شد و مورد تایید قرار گرفت باید تصمیم گرفت که محتوای تولیدی به چه صورتی به مخاطبان و مشتریان ارائه شود. هر نوع محتوای تولیدی (ویدیو، ای­بوک، دستورالعمل و…) می‌­تواند مخاطب خاص خود را داشته باشد و وابسته به شرکت است که براساس تحلیل و پژوهش و تجربه کدام را انتخاب کند. بهتر است که هم محتوای با حجم زیاد و طولانی و هم محتوای کوتاه تولید شود؛ عنوان­‌های جذاب و گیرا بسیار مهم است و باید در انتخاب عکس وسواس به خرج داد.

مهارت­ انتشار محتوا

پس از این که محتوا تولید شد به مهارت­‌هایی نیاز است که محتوای تولیدی در معرض مخاطبان قرار گیرد. یک شرکت برای موفقیت بیشتر باید با سایر کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در تیم همکاری کند تا بهترین کانال نشر محتوا را انتخاب کند. یک پست ساده وبلاگ می­‌تواند کشش بسیار زیادی ایجاد کند اگر موضوع به دقت گزینش شود و بهترین راه را برای این که به دست مخاطبان برسد انتخاب شود.

تجربه راه‌اندازی و مدیریت کمپین

به دشواری می­‌توان تصور کرد که بدون داشتن تجربه عملی چند ساله در راه‌­اندازی و مدیریت کمپین بتوان مدیریت استراتژی یک کمپین را برعهده گرفت. برای استراتژیست محتوا واجب است که تجربه برنامه‌­ریزی و اجرا کمپین­‌های بازاریابی را داشته باشد. در کنار تجربه­‌های عملی استراتژیست محتوا باید قدرت تحلیل و آنالیز کمپین را نیز دارا باشد.

توانایی کسب درآمد از محتوا

به جز شرکت­‌های رسانه‌­ای که با تولید و انتشار محتوا کسب درآمد می‌­کنند سایر شرکت­‌ها با فروش محصولات و خدمات خود ارزش ­آفرینی می­‌کنند. یک استراتژیست محتوا باید برای کسب درآمد از محتوای تولیدی برنامه داشته باشد و این موضوع را به تیم اجرایی خود منتقل کند که محتوای تولیدی در انتها باید منجر به فروش شود.

مهارت­‌های سازمانی و مدیریتی

داشتن مهار‌ت­های مدیریتی و ارتباطات سازمانی برای استراتژیست محتوا امری ضروری است. دانش مدیریت پروژه و زما‌ن­بندی از اهمیت ب‌ه­سزایی برخوردار است. پیگیری و مدیریت پروژه‌­ها و سامان­‌دهی ارتباط با سهام­داران و سایر دپارتمان‌­های سازمان نکته اساسی برای مدیریت بودجه است.

در طول یک روز عادی استراتژیست محتوا باید در جلسات مختلفی با تیم­‌های گوناگون سازمان شرکت کند و در مورد پروژه­‌های جاری و برنامه‌­های آینده سازمان به گفتگو بپردازد. استراتژیست‌­های محتوا معمولا با متخصصان شبکه­‌های اجتماعی، طراحان گرافیک، متخصصان UX، متخصصان بازاریابی به تعامل می­‌پردازند تا به تولید محتوای مناسب بیانجامد. به همین سبب کمبود مهارت­‌های ارتباطی و مدیریتی می­‌تواند بسیار آسیب‌­زا باشد.

توانایی­‌های ویراستاری

پیش از این گفته شد که برای استراتژیست محتوا ضروری است که مهارت ویراستاری را دارا باشد اما این موضوع فراتر از کوتاه کردن جملات و بهبود عبارات است. این وظیفه‌­ی استراتژیست محتوا است که ممیزی­‌های لازم را در مورد محتواهای تولیدی اعمال کند. این که کدام محتوا مناسب است؛ کدام باید بهبود یابد؛ یا کدام باید کنار گذاشته شود بر عهده استراتژیست محتوا است.

ذهن تحلیل­گر

امروزه دسترسی به اطلاعات بسیار آسان شده است و کارشناسان بازاریابی به راحتی به انبوهی از اطلاعات دسترسی دارند. اما این که چه طور باید با اطلاعات برخورد کرد موضوع متفاوتی است. یک استراتژیست محتوا باید الگوها و روندهای اطلاعات را شناسایی کند و نتایح اثربخشی را استخراج کند. شاید پست‌­های وبلاگ حتی از پست­‌های فیسبوک موثرتر باشند، در حالی که ویدیوهای در اینستاگرام بهتر نتیجه بگیرند. شاید پست­‌هایی با طول ۱۵۰۰ واژه برای مناسب باشد و بهترین زمان انتشار مطلب برای صبح باشد.

توانایی جلب موافقت و رضایت اکثریت

یک استراتژیست محتوا سخنگوی محتوای برند خود است. هیچ کس در هیئت مدیره شغل یا وظیفه‌ی او را ندارد. به عنوان استراتژیست محتوا این وظیفه به دوش او است که اهمیت بازاریابی محتوا را در سازمان خود تعیین کند و فواید بسیار آن را به تصمیم­‌گیرندگان سازمان نشان دهد.

ویژگی­‌های مورد نیاز برای شغل استراتژیست محتوا

مهارت­‌ها را می­‌توان آموخت اما ویژگی‌­های شخصیتی را باید پرورش داد. مدیران منابع انسانی به دنبال افرادی هستند که ویژگی‌­های زیر را دارا باشند.

به اهداف و بازار هدف برند اهمیت دهد

یک استراتژیست محتوا ماهر اطلاعات بسیار زیادی در مورد اهداف و بازار هدف برند خود دارد. به برنامه‌­های بلند مدت و کوتاه مدت سازمان آگاه است. اگر یک نفر به اندازه کافی نسبت به سازمان خود مشتاق و مایل نیست استراتژیست محتوا احتمالا شغل مناسبی برای او نخواهد بود.

توجه به جزییات

استراتژیست محتوا باید توانایی منحصر به فرد دیدن تصویر کلی مسیر هدف در حین دیدن کوچک­ترین جزییتات داشته باشد. استراتژیست محتوا نیاز دارد که تمام پروژه‌ها بر طبق زمانبندی جلو ببرد بدون این که از کیفیت آن­ها کاسته شود. این ویژگی شخصی چندان اکتسابی نیست اما اشخاص می‌­توانند تمام تمرکز خود را برای توجه به جزئیات به کار برند.

توانایی کار زیر فشار

استراتژیست محتوا بودن کار بدون فشار و دغدغه نیست. مدیریت پروژه­‌های استراتژیک تحت زمان‌­بندی فشرده می­‌تواند کاری طاقت‌­فرسا باشد. آموختن خون­سرد و آرام ماندن زیر فشار کاری بالا و اجرای منظم کمپین­‌ها با وجود سختی­‌ها موجود توانایی فردی است که ارزش بسیار بالایی دارد. انعطاف­‌پذیری در شرایط سخت و غیرقابل پیش‌­بینی بسیار مهم است.

مهار‌ت­های رهبری، توجه به جزئیات و به سرانجام رساندن موفقیت‌آمیز پروژه‌ها ویژگی­هایی‌است که استراتژیست محتوا باید در خود تقویت کند. ضمن این که باید توجه ویژه‌­ای به تمام مهارت­‌هایی که پیش­تر گفته شد نیز داشته باشد.

اطلاعات بیشتر در وبیما، راهکارهای بازاریابی دیچیتال

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وبیما

رویکرد آژانس دیجیتال مارکتینگ وبیما بازاریابی نتیجه گراست. فرقی ندارد کسب و کار شما از چه نوعی باشد سنتی یا مدرن، تازه تاسیس یا بزرگ و با تجربه؛ ایده‌ی ما رشد تجارت شماست. وبیما با مشاوره تخصصی و ارائه تمام آنچه در مسیر بازاریابی نیاز دارید، نظیر خدمات دیجیتال مارکتینگ و آموزش پرسنل شما، در راستای اهداف سازمانی شما گام برمی‌دارد. ما به تجربه و تخصص خود در زمینه مشاوره کسب‌وکار و بازاریابی دیجیتال می‌بالیم و همواره پشتیبان مشتریان خود بوده‌ایم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]