اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970619315689073

پرسونا مخاطب، ابزاری خلاقانه برای بازاریابی

پرسونا مخاطب در بازاریابی

کد: 13970619315689073

https://goo.gl/iqdTJX

، تهران , (اخبار رسمی): در ابتدا به تعریف پرسونا مخاطب مخاطب پرداخته می‌شود. همه‌ی اشخاص شخصیت (Personality) خاص خود را دارند.

پرسونا مخاطب در بازاریابی
پرسونا مخاطب در بازاریابی

پرسونا (Persona) چیست؟

پرسونا مخاطب

در ابتدا به تعریف پرسونا مخاطب پرداخته می‌شود. همه‌ی افراد شخصیت (Personality) خاص خودشان را دارند. هر شخصی در شهری به دنیا آمده است؛ جایی کار کرده؛ غذا می‌خورد؛ چیزهایی را دوست دارد و از بعضی چیزها بیزار است؛ عشق و نفرت‌های خودش را دارد؛ ترس و پرهیزهای خودش را دارد و نسبت به بعضی برندها وفادار است و از بعضی دیگر اجتناب می‌کند. همه‌ی این‌ها مجموعه‌ای را می‌سازند که شخصیت را خلق می‌کنند و شناخت شخصیت برای ارزیابی اطلاعات بازاریابی امری حیاتی است. براساس اطلاعات شخصیت و ترجیح‌های خرید، مشخصات مشتری (پروفایل مشتری) توسط کارشناسان بازاریابی ساخته می‌شود که به نوبه خود در شکل‌گیری استراتژی‌های بازاریابی نقش مهمی دارد.

ساخت پرسونا مخاطب

یک رویکرد بازاریابی، ساخت پرسونا مخاطب است؛ ترکیبی از اطلاعات شخصی خام در مورد خریداران و حدس‌هایی حساب‌شده برای طراحی یک تصویر مجازی از یک مشتری کلاسیک در حال حاضر یا یک مشتری بالقوه در آینده. تصویر مجازی طراحی‌شده از مشتری، پرسونا مخاطب نامیده می‌شود که کل برنامه بازاریابی و تبلیغات بر روی آن متمرکز می‌شود.

پرسونا مخاطب چگونه طراحی می‌شود

پرسونا مخاطب یک مفهوم خاص و دقیق در کسب‌وکار است. هر کسب‌وکار براساس اهداف، ارزش‌ها، بازار هدف، برنامه‌های توسعه و افرادی که محصولات یا خدمات کسب‌وکار را خریداری می‌کنند یا خریداری نمی‌کنند؛ اقدام به طراحی پرسونا می‌کند. مشخصات پرسونا هر کسب‌وکاری با دیگر کسب‌وکارها متفاوت است اما فرآیند کلی شکل‌گیری پرسونا می‌تواند تا حدودی شبیه باشد.

قالب پرسونا مخاطب

به طور کلی فرآیند طراحی پرسونا مخاطب ایجاد یک الگو یا قالب(Template) شامل تصاویر و جزئیات صفات شخصیتی مشتریانی است که عموما براساس شباهت‌های خاصی در سن، شغل و عادات زندگی در یک دسته‌بندی مشترک قرار می‌گیرند. قالب به کارشناس بازاریابی کمک می‌کند تا یک تصویر مجازی بسازد و درکی از علایق و ارزش‌های شخص مورد نظر (پرسونا) داشته باشد و بتواند تشخیص دهد بهترین راه اثرگذاری بر چنین شخصی چیست. در آینده پرسونا می‌تواند پایه شکل‌گیری شعار سازمان شود. شعار سازمان باید بسیار اغواکننده باشد و باعث شود مشتریان احتمالی وسوسه شوند تا اقدام به خرید کنند.

ضوابط و معیارها

در این جا یک مرور سریع از آن چه باید در یک قالب معمولی پرسونا مخاطب گنجانده شود آورده شده است (جزئیات ممکن است بسته به اهداف بازاریابی و تبلیغات در کسب‌وکارهای مختلف متفاوت باشد). این واقعا مهم است که علاوه بر تجربه‌ها شخصی و ادراک خود از داده‌های قابل اعتماد و قدرتمند برای پشتیبانی از استدلال استفاده کنید:

برای پرسونا خود یک نام انتخاب کنید.

در مورد شغل پرسونا توضیح دهید.

اطلاعات کلیدی در مورد شغل یا محل کار (اندازه، نوع و…)

جزئیات کلیدی در مورد نقش و موقعیت شغلی

اطلاعات جمعیت‌شناختی پرسونا

سن

جنسیت

حقوق و درآمد خانوار

شهری، روستایی یا ساکن حومه

وضعیت تحصیلی

جزئیات خانواده

اهداف و چالش‌‌ها پرسونا

هدف اصلی در زندگی

هدف ثانویه که شخصیت پرسونا را جذاب می‌کند

کسب‌وکار شما چگونه به پرسونا کمک می‌کند تا به اهداف خود دست یابد؟

چالش‌های اصلی در زندگی

چالش‌های ثانویه در زندگی

کسب‌وکار شما چگونه به حل چالش‌ها و مشکلات پرسونا مخاطب کمک می‌کند؟

ارزش‌ها و ترس‌ها که یا باعث برانگیختگی می‌شوند یا مانع حرکت فرد

ارزش‌های اصلی

دلایل مخالفت فرد برای امتناع از خرید

براساس این اطلاعات پرسونای مشتری کنونی یا مشتری آینده با یک نام و یک تصویر بصری ساخته می‌شود.

پیام بازاریابی(Marketing massage)

شکل‌گیری پیام بازاریابی براساس ترجیحات پرسونا مخاطب نتیجه منطقی فرآیند طراحی پرسونا است. پیام باید آسیب‌پذیری‌ها، هراس‌ها‌، اعتراض‌ها و مشکلات مشتری را مورد توجه قرار دهد تا جذاب بماند و اثر ماندگاری را بر ذهن مخاطب باقی گذارد.

سخن آخر

این یک مدل بسیار ابتدایی و مقدماتی برای طراحی و ساخت پرسونا مخاطب است. در عمل، دانش ساخت پرسونا بسیار پیشرفته‌ است و متخصصان بازاریابی با استفاده از پرسونا کمپین‌های بازاریابی را برای کسب‌وکارهای مختلف طراحی می‌کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وبیما

رویکرد آژانس دیجیتال مارکتینگ وبیما بازاریابی نتیجه گراست. فرقی ندارد کسب و کار شما از چه نوعی باشد سنتی یا مدرن، تازه تاسیس یا بزرگ و با تجربه؛ ایده‌ی ما رشد تجارت شماست. وبیما با مشاوره تخصصی و ارائه تمام آنچه در مسیر بازاریابی نیاز دارید، نظیر خدمات دیجیتال مارکتینگ و آموزش پرسنل شما، در راستای اهداف سازمانی شما گام برمی‌دارد. ما به تجربه و تخصص خود در زمینه مشاوره کسب‌وکار و بازاریابی دیجیتال می‌بالیم و همواره پشتیبان مشتریان خود بوده‌ایم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی