اطلاعات تماس
  • 093569*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970627317169594

آیا سن شما برای عمل تعویض مفصل زانو زیاد است؟

کد: 13970627317169594

https://goo.gl/pJGZEg

، (اخبار رسمی): در عمل تعویض مفصل زانو، همواره مساله سن مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مقاله در مورد این که آیا مساله سن در انجام دادن این عمل مهم است و این که چرا گاهی پزشکان مخالف انجام این عمل هستند مطرح خواهد شد.

آیا سن شما برای عمل تعویض مفصل زانو زیاد است؟
جراحان ارتوپدی صحبت می کنند

جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند به هر شخصی، با هر سنی کمک کند تا بدون شکایت از درد زانو به زندگی عادی خود برگردد

سن برای جراحی تعویض مفصل زانو فاکتور مهمی است، اما چقدر؟

بسیاری از افرادی که نیاز به عمل تعویض مفصل زانو دارند احساس می‌کنند سن‌شان برای عمل زیاد است و باید شرایط بد را تحمل کنند. در سال 2017 بیشتر از 500 هزار نفر در آمریکا این عمل را انجام دادند. در سال گذشته در ایران این رقم 100 هزار نفر بود.

بیمارانی که آرتروز شدید دارند آنقدر صبر می‌کنند که دردشان غیر قابل تحمل می‌شود تا جایی که حتی بدون کمک نمی‌توانند راه بروند و سپس برای مشاوره به پزشک مراجعه می‌کنند. جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند به هر کسی با هر سنی کمک کند تا بدون شکایت از درد زانو به زندگی عادی خود برگردد.

آرتروز و تغییر شکل زانو

آرتروز زانو معمولا در میان‌سالی آشکار می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف مفصلی زانو ساییده و تخریب می‌شود. غضروف مفصلی مانند نوعی بالش میان استخوان‌ها عمل می‌کند و باعث حرکت نرم و روان آنها می‌شود. به این ترتیب وقتی که شخص حرکت می‌کند و زانوی خود را خم می‌کند احساس درد ندارد. آرتروز ناگزیر اتفاق می‌افتد و غضروف مفصلی تخریب می‌شود. این بالش دچار فرسودگی می‌شود و از بین می‌رود. استخوان‌ها بدون مفصل به یکدیگر کشیده می‌شوند و آنگاه درد زانو شروع می‌شود. مثل چرخ دنده‌های ماشین بدون روغن کاری.

مشکل بعدی تغییر شکل زانو است مانند زانوی پرانتزی یا ضربدری. کودکان نوپا گاها دچار عدم هم شکلی دو پا هستند، اما معمولا این مشکل با افزایش سن آنها برطرف می‌شود.

در میانسالی تغییر شکل زانو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند انواع مختلف آرتروز، انواع آسیب‌ها (ضربه شدید به زانو)، یا نقص مادرزادی که بدون درمان باقی مانده است.

جراحی تعویض کل مفصل زانو

جراحی تعویض کل مفصل زانو به این صورت است که جراح ارتوپد، استخوان و غضروف تخریب شده را از این نواحی بر می‌دارد. سپس بعد از تشخیص مناسب‌ترین پروتز برای اتصال فمور( استخوان ران) و تیبیا (درشت نی)، این دو استخوان را توسط قطعه  انعطاف‌پذیر مخصوصی به عنوان مفصل مصنوعی به هم متصل می‌کند. این پروتز باعث می‌شود که پا به نرمی و بدون درد دوباره خم و راست شود. کل زانو تعویض نمی‌شود. رباط‌ها و تاندون‌های زانو دست نخورده باقی می‌مانند. فقط سطحی از استخوان که توسط غضروف تخریب شده تعویض می‌شود.

هر سال جراحان روش‌های جدیدی می‌آموزند و با تجهیزات جدیدی آشنا می‌شوند. بنابراین، اگر چه این جراحی نسبتا رایج است با این وجود اطلاعات و توانایی پزشک‌ها به طور مداوم بهبود می‌یابد. تجهیزات جدیدی معرفی می‌شود که باعث جراحی بهتر و موفق‌تر می‌شود. علاوه بر این، بیماران می‌توانند مطمئن باشند که احتمال موفقیت عمل بالا است و احتمال بروز عوارض بعد از عمل بسیار کمتر از حد معمول است.

آیا سن شخص برای عمل جراحی تعویض کل مفصل زانو زیاد است؟

اول از همه باید اذعان شود که تشخیص این موضوع به عهده جراح ارتوپد است. جراح ارتوپد قبل از تصمیم گیری، موارد بسیاری مانند عکس‌های رادیولوژی، پیشینه‌ی پزشکی بیمار و وضعیت فیزیکی او را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. جراح براساس این معاینات اولیه تصمیم به آزمایش‌های بیشتر می‌گیرد و برای عمل جراحی برنامه‌ریزی می‌کند. جراحان در آمریکا به علت نگرانی‌های مرتبط با تخلفات پزشکی محافظه کارانه‌تر عمل می‌کنند. اگرچه ممکن است مشکلات به وجود آمده تقصیر خود بیمار باشد و بیمار توصیه‌های فیزیوتراپی بعد از عمل را انجام ندهد، اما جراحان آمریکایی با احتیاط بیشتری تصمیم به عمل می‌گیرند.

در بسیاری از کشورها این محافظه کاری وجود ندارد. نه این که جراحان احساس مسئولیت نکنند یا نسبت به بیمار بی‌اعتنا باشند، بلکه مقررات موجود مانع تصمیم جراح نمی‌شود. به همین دلیل است که در سایر کشورها بیماران سن بالا (80 تا 90 سال) تحت عمل موفقیت آمیز تعویض مفصل دو زانو به صورت همزمان قرار می‌گیرند، اما جراحان ارتوپد در شمال آمریکا هیچ وقت بیماری با شرایط مشابه را عمل نمی‌کنند.

هدف اصلی برگرداندن بیمار به زندگی عادی بدون در نظر گرفتن سن او است تا بتواند دوباره سرحال باشد و دیگر درد نداشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 093569*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان