اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970709319599721

تغییرات بازار نفت در هفته‌ای که گذشت

کد: 13970709319599721

https://goo.gl/t92Jwv

، تهران , (اخبار رسمی): به دنبال انتشار گزارش هفتگی EIA مبنی بر افزایش غیرمنتظره موجودی ذخایر نفت‌خام آمریکا، روز چهارشنبه (برابر با 4مهرماه)، بازار شاهد کاهش قیمت نفت‌خام بود. بدین‌ترتیب، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر با ۵۳ سنت (0.6درصد) کاهش، در سطح بشکه‌ای 34/81 دلار قرار گرفت.

تغییرات بازار نفت در هفته‌ای که گذشت
تغییرات بازار نفت در هفته‌ای که گذشت

همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه نوامبر نیز با ۷۱ سنت (۱درصد) کاهش، در سطح بشکه‌ای 57/71 دلار تسویه گردید. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه نوامبر به 77/9 دلار به ازاء هر بشکه رسید.

اگر چه داده‌های دولتی آمریکا حاکی از افزایش غیرمنتظره موجودی نفت‌خام آمریکا برای اولین بار در شش هفته اخیر بود و در نتیجه، کاهش قیمت شاخص‌های نفت‌خام در بازارهای جهانی را به همراه داشت؛ ولی نگرانی از کاهش صادرات ایران در اثر تحریم‌های آمریکا موجب شد که قیمت نفت‌خام برنت همچنان در دامنه ۸۰ دلار باقی بماند. چرا که طی جلسه شورای امنیت سازمان ملل، دونالد ترامپ بر هم‌پیمانانش فشار بیشتری به منظور تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران وارد نمود.

کرک نفتا در طول هفته گذشته در بازار سنگاپور همراه با اتمام فصل تعمیرات پالایشگاهی، بهبود یافت. ضمناً به نظر می‌رسد که تقاضا افزایش یابد و به همراه آن دیفرنشیال محمولات اسپات به طور هفتگی با بهبود مواجه گردد. به‌علاوه واردات محمولات نفتا از اروپا به سنگاپور کاهش یافته و موجب اندکی بهبود در وضعیت نفتا در بازار آسیا گردیده است. ولی درنهایت کرک نفتا کمتر از سطح سال گذشته ارزیابی شد و بعید به نظر می‌رسد که در هفته‌های جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد. کرک بنزین نیز در طول هفته گذشته افزایش یافت البته این افزایش کمتر از بهبود کرک نفتا ارزیابی گردید. در این میان پالایشگاه ۲۰۰ هزار بشکه‌ای Nghi Son در ویتنام، اولین محموله بنزین ‌را روانه بازارصادراتی نمود. البته انتظار می‌رود که سوخت مخصوص حمل و نقل در آینده جذب بازار داخلی گردد و احتمالاً فقط فرآورده‌های پتروشیمی صادر خواهند شد. داده‌های رسیده ازهند طی ماه اوت حاکی از کاهش درصد استحصال بنزین به دلیل از سرویس خارج شدن واحدهای ثانویه در بمبئی و Jamnagar و رسیدن آن به کمترین میزان از اوت ۲۰۱۶ می‌باشد. شایان ذکر است که در حال حاضر قیمت بنزین در آسیا نسبت به حوزه آتلانتیک دارای حق مرغوبیت می‌باشد و به نظر می‌رسد که ادامه تأخیر در صادرات چین موجب تقویت کرک در کوتاه مدت گردد.

کرک نفت‌‌گاز در بازار سنگاپور طی هفته گذشته تقریباً ثابت بود. در واقع تقویت تقاضا در منطقه و امکان آربیتراژ به غرب موجب این مسئله شد. ضمناً در تایلند برای سومین ماه متوالی تقاضای این فرآورده نسبت به سال گذشته کاهش یافت. در حقیقت افزایش قیمت‌ها و مشکلات پیش آمده از ماه ژوئیه در خصوص ارزش پول این کشور موجب افزایش قیمت‌های بنزین برای مصرف خرده فروشی در پمپ بنزین‌ها گردیده و علی رغم برقراری مجدد سوبسیدها، در نیمه دوم سال باز هم شاهد کاهش تقاضا هستیم.

در بازار سنگاپور کرک نفت‌سفید در طول هفته گذشته تقریباً ثابت بود و شاخص ریگرید با کاهش روبرو شد. ضمناً قیمت‌های سوخت جت در شرق کانال سوئز به حدی رسید که موجب افزایش آربیتراژ به اروپا گردید. این در حالیست که OPIS گزارشی مبنی بر افزایش محمولات از شرق به غرب ارائه نموده است. گفتنی‌ست که افزایش عرضه در 5 PADD- موجب سخت شدن آربیتراژ از شمال شرق آسیا به غرب آمریکا گردید. به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک همراه با تغییرات تقاضا، کرک نفت‌سفید با کاهش روبرو گردد اما با فرا رسیدن زمستان و سرمای هوا کرک تقویت خواهد شد.

کرک نفت‌کوره در طول هفته گذشته به دنبال نگرانی ها در خصوص کاهش عرضه ایران، با افزایش شدید مواجه شد. ضمناً به نظر می‌رسد که ساختار بازار همراه با فرا رسیدن ماه اکتبر با تنگنا مواجه گردد و بعید به نظر می‌رسد که کرک کاهش یابد.

در طول هفته گذشته حاشیه سود پالایشی در بازار اروپا به کاهش شدید خود ادامه داد، اما به نظر می‌رسد که در NWE به حداقل خود رسیده باشد. در واقع حاشیه سود پالایشی در پالایشگاه‌های مدیترانه به دنبال افزایش تفاوت قیمتی نفت‌خام مدیترانه و یورال با کاهش روبرو گشت. به‌علاوه توقف تولید در سه پالایشگاه در اروپا موجب تقویت بازار شد. به نظر می‌رسد که ساختار بازار در کوتاه مدت قوی باشد و تعادل بازار با بیشترین تنگنا از سال ۲۰۱۵ تا کنون مواجه گردد. کرک نفتا در بازار اروپا در طول هفته گذشته ثابت بود. در حقیقت کرک به دلیل باز بودن آربیتراژ از غرب به شرق تقویت شود.

کرک نفت‌سفید در بازار شمال غرب اروپا تقریباً ثابت بود ولی در بازار مدیترانه کمی کاهش یافت. به علاوه شاخص ریگرید در بازار اروپا در محدوده منفی است. شایان ذکر است که کرک نفت‌سفید در اروپا تحت تأثیر قرار گرفت که دلیل آن افزایش ذخیره‌سازی‌های سوخت جت به میزان 12% نسبت به سال گذشته است.

کرک نفت‌کوره در طول هفته گذشته کاهش یافت اما به نظر می‌رسد که روند کاهشی که از اوایل ماه اوت شروع شده بود به زودی متوقف شود. ضمناً در اروپا درصد استحصال نفت‌کوره در حال کاهش استو به نظر می‌رسد که بازار جهانی در تنگنا قرار گیرد و بنابراین کاهش کرک نفت‌کوره بسیار بعید است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مشاوره مالی روشنگران

شرکت مشاوره مالی روشنگران عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران و انجمن حسابداری ایران اولین مرکز ارائه دهنده خدمات مالی، دارای گواهینامه کیفیت، امنیت، رضایت. و ارائه دهنده ی خدمات مشاوره مالی، خدمات مالیاتی، مالی و حسابداری، بیمه تامین اجتماعی، ممیزی رعایت قوانین، حسابداری مدیریت، حسابرسی داخلی- عملیاتی برای بنگاه های اقتصادی و اشخاص حقیقی در کشور ایران می باشد. از دیگر خدمات شرکت مشاوره مالی روشنگران اعزام کارشناس مجرب حسابداری به شرکت شما می باشد. نیروی درخواستی مورد نیاز خود را با تکمیل اطلاعات مورد نیاز به ما اعلام نمایید تا در سریعترین زمان کارشناس مربوطه اعزام گردد. در حال حاضر این شرکت بعنوان یکی از مراکز مهم کشور، با بیش از ۱۰۰ کارمند متخصص در دفتر مرکزی و دوشعبه واقع در تهران و استان قم و یک مرکز خدمات آموزشی حسابداری و مدیریت به حدود بیش از ۴۰۰ مشتری خدمات ارائه می نماید. این شرکت در طی سال های گذشته با هدف استقرار و اشاعه فرهنگ حسابدهی، حسابخواهی و با فراهم آوردن شرایط رشد و بالندگی در جهت بهبود زندگی خود و دیگران در راستای افزایش ثروت و سود صاحبان سهام و مشتریان گام برداشته و با انجام تحقیق و پژوهش های متعدد در زمینه های مرتبط با حرفه، سهم بزرگی در ارتقاء سطح کیفیت دانش و آموزش مشاوره حسابداری و مدیریت و انتقال تجارب دارد. آدرس: تهران - تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای بزرگراه مدرس شمال، بعد از خیابان زهره، پلاک ۶۵، ساختمان روشنگران، طبقه اول، واحد ۳ تلفن: 02142735000 فکس: 02142735000 وب سایت: http://roshangaran.ir ایمیل: [email protected]

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته